Ga naar inhoud


DVB-T VERSTERKER voor in de mast?


paulvr

Aanbevolen berichten

attachicon.gifimg-product-list-seriesmart1.jpgattachicon.gifimg-product-list-alimentatori.jpg[attachment=14064  Dan kun je ,als het signal nog steets erg zwak is de ruisarme versterker toepassen,ether de meeste versterkers zijn van het gangbare breedband type ,en dus niet ruisarm ,ook dat kpn  spul ,dat is allleen bedoelt voor sterke signalen ,niet voor DX.

Een Triax 20055 UHF 25db daartegen is voor dit doel wel geschikt dit is wel een ruisarme UHF versterker ,echter deze werken alleen op 24v.

Voor meer specifikatie's kun je het beste in een katalogus kijken van bijv  Triax, Polytron en Kathrein ,net welk merk je wild ,of hebt.,bij google zul je nix vinden daar deze verst werd.gemaakt al ruim voor dat Google bestond en het Internet ook nog niet..

Ook is het mogelijk een verst.die alleen voor een bepaald(e) is Kanalen te gebruiken , er zijn er bij die je zelf in kunt stellen ,en er zijn er die alleen een vast ingesteld gebied.

Ik heb hier nog een katalogus liggen van Mitan Technologies 2012  uit Italie  daar staat ook het ea in .

 

Zo te zien is er iets misgegaan met de attachments, Columbo. Ik kan ze in elk geval niet aanklikken.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ook met de huidige digtale techniek blijf het basis princiepe gelijk,nl de daaggolf is altijd hetgeen wat het hem doet ,de ruis is altijd aanwezig dat is een natuurlijk gegeven.

De atachments kun je zo op de site van Tita..  downloaden,het lukte me niet om een link temaken.

PS ik ben do.naar KÖLN geweest naar de jaarlijkse Anga Cable ,de beurs voor Sat en Cable ed. daar kon je het ea bekijken .

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik speel overigens met nog een misschien wat rare gedachte: Vele jaren geleden, toen we alleen nog maar droomden van het komende satellietentijdperk en dachten dat dat ging inhouden dat elk Europees land over heet Europa met 5 kanalen te zien zou zijn (het zogenaamde dbs systeem) kwam een zendamateur bij mij aanzetten met een soort schotelantenne die uit dikke spijlen bestond, kennelijk iets van radar of zo. Als ik me goed herinner met een diameter van pakweg 80 cm. Hij had er een door hemzelf afgestemde dipool voorgezet en de vraag was hoe bruikbaar zoiets zou zijn voor de ontvangst van UHF televisiekanalen. Uiteindelijk dacht hij er op de lange termijn televisie satellieten mee te gaan ontvangen, iets wat met de kennis van nu met zo'n ding volslagen ondenkbaar is.

 

In die tijd beschikte ik over het dak van een hele 6-verdiepingen flat dus zijn we ermee op het dak gaan zitten om te kijken wat het deed in vergelijking met een Fuba XC391 D antenne die ik voor kanaal 42, 44 en 47 (Luik en Genk) gebruikte. Het resultaat was best redelijk te noemen! Maar natuurlijk alleen al vanwege het gewicht van zo'n kreng niet zinvol.

 

Maar ik heb nog een ongebruikte 135 cm prima focus Triax antenne op het dak liggen, de vraag is alleen of je hiervoor ongestrsft een gewone UHF dipool uit een bestaande antenne voor kunt plaatsen en uiteraard of er een berekening te maken is van het brandpunt van de schotel op die frekwentie. Maar op zich zou ik me kunnen voorstellen dat zo'n constructie zelfs meer kan opleveren dan een hoog rendements UHF antenne. Is er misschien iemand hier die daar ervaring mee heeft of er meer over weet?

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gezien de frequentie is de versterking te laag in vergelijking met een grotere Yagi antenne.

Je hebt wel een goede voor/achter verhouding,

In de 70er jaren was Amstelveen een van de eerste gemeenten met een groot CAI systeem, op de Stork flat stond toen een 7 meter parabool voor de ontvangst van de Duitse zenders.

Gestackte yagi's bleken later beter te werken als die parabool schotel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de frequentie is de versterking te laag in vergelijking met een grotere Yagi antenne.

Je hebt wel een goede voor/achter verhouding,

In de 70er jaren was Amstelveen een van de eerste gemeenten met een groot CAI systeem, op de Stork flat stond toen een 7 meter parabool voor de ontvangst van de Duitse zenders.

Gestackte yagi's bleken later beter te werken als die parabool schotel.

 

De relatie tot de frekwentie snap ik eerlijk gezegd niet helemaal, kun je dat uitleggen?

Wat de voor/achter verhouding, daar valt veel voor te zeggen. In Cuijk moest ik op dat dak speciale kanaalsperfilters gebruiken voor Kleef en Wesel (kanaal 35, 46 en 48) omdat die zo loeihard doorkwamen dat ze de ernaast liggende kanalen aardig wegdrukten en bij kwalitatief minder goede versterkers de hele UHF band dichtgooiden. Ik kon op die lokatie zelfs via het uitermate zwakke steunzendertje uit het westelijk van Kleef liggende dorpje Donsbrüggen naar Duitsland 2 en 3 kijken.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij het stijgen van de frequentie wordt de golflengte steeds kleiner en daarmee het rendement hoger.

Bij satelliet schotel specificaties zie je ook dat de opgegeven versterking tussen de lage en hoge frequenties al oploopt.

Daarom geeft een satelliet schotel met een versterking van 35 dB op 10 GHz. op 500 MHz. slechts een fractie van die gain.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor UHF zijn ook antennes met een parabolische reflector, zoals bijv. de Channel Master 4251:

http://www.rocketroberts.com/cm4251/cm4251.htm

http://www.kvhf.com

http://www.matthewsworkbench.com/cm4251/

 

Hier hoe je zelf zoiets kan maken:

http://www.ehow.com/how_7839333_build-parabolic-uhf-antenna.html#page=0

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit, alweer 30 jaar geleden, een door Sonim in Venlo uit de VS geïmporteerde UHF antenne getest. Een spijltjesgeval in paraboolvorm dat als ik me goed herinner iets van 140 cm doorsnede had. Het ding presteerde voortreffelijk op de allerhoogste kanalen, ik ben er nog me in het Veronica programma "de grote Verwarring" opgetreden om te laten zien dat je zelfs in Nijmegen er een perfecte ontvangst van de de Amerikaanse legerzender in Soesterberg (Amerikaanse kanaal 70, 525 lijnen, NTSC kleur) kon realiseren. Toen die zender naar kanaal 23 verhuisde heb ik de antenne weer weggedaan omdat het vooral op de heel lage kanalen (onder kanaal 30) duidelijk slechter presteerde dan een Fuba XC 391 waar ik er indertijd twee van parallel geschakeld gebruikte. Maar goed, de diameter van mijn schotel is nagenoeg dezelfde en ik zou me kunnen voorstellen dat een aanpassing van de te gebruiken dipool plus afstand tot de schotel er wel eens voor zou kunnen zorgen dat ik datzelfde soort resultaten als destijds op kanaal A70 ook op lagere UHF frekwenties zou kunnen realiseren.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

PS: bij nader inzien geloof ik dat de afmetingen van die Sonim antenne iets groter waren dan ik stelde, hoogstwaarschijnlijk was het een 6 ft. antenne dus met een diameter van pakweg 185 cm of zo. Dat zou dan het verhaal over een mindere winst op dat frekwentiegebied toch wel doen kloppen.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...