Ga naar inhoud

Hoe kom ik er snel achter welke diseqc switch ik op het dak moet vervangen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

ik heb op mijn plat dak 2 Visiosat bi satellite schotels staan met elk 4 quad LNB's welke gaan naar 4 ontvangers in het huis waarvan 2 VU Duo 2 met 3 tuners.  1 van de antenne kabels vanaf het dak geeft vanaf vandaag geen signaal meer naar een VU Duo2 ontvanger. als ik deze kabel op tuner a zet dan geeft hij op alle 4 satelietten 0.0 db . zet ik er de kabel die normaal op tuner b zit op dan is er meteen beeld. Ik vermoed dat de Spaun 411 switch welke nu zo'n 4-5 jaar oud is is overleden. Of er moet een kabel op een switch losgeraakt zijn. op de andere ontvangers en tuners inb hetr huis heb ik wel vanaf alle 4 satellieten signaal dus het is geen LNB die stuk is. Als ik het dak op ga dan kom ik 2 schotels tegen met in totaal 8 Spaun switches . Hoe kan ik snel er achter komen welkke switch hoort bij de kabel die beneden geen signaal geeft? de kabel lopen namemlijk onder dakpannen en kabelgoten naar boven en zijn dus niet gemakkelijk te volgen hoe ze naar boven lopen. De F connectoren zitten er neneden goed op.

Het lijkt mij het beste om weer voor een spaun switch te kiezen mocht deze inderdaad defect zijn of hebben jullie andere sugesties?

renzie

post-31450-0-32551900-1400601052_thumb.jpg

aangepast door renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Geplaatst:

Bij een goede satelliet meter zit er een optie om een diseqc aansturen. Zo kan men snel testen of een diseqc wel of niet schakelt tussen de lnbs. Indien u geen goede satelliet meter in bezit heeft. Dan zit er niks anders op dan 1 voor 1 te gaan testen. Om achter te komen wel diseqc of bekabeling defect is. Ik heb een lichte voorkeur voor de Triax MFD 41 D. Persoonlijk vind ik de montage bevestiging beter ivm de montageband en de led aanduiding welke poort van de diseqc actief is. 

Geplaatst:

Natte lappen of alufolie over de 4 lnb's van één visiosat leggen, en je kunt kijken welke ontvangers nog wel signaal hebben en welke niet.

Als je nu op 4 tuners/ontvangers wel gewoon beeld ziet, zit de slechte kabel/switch dus op de schotel die je net had afgedekt.

Als je maar op 3 tuners/ontvangers beeld hebt, zit de slechte kabel/switch dus op de schotel die je NIET had afgedekt.

Bij de vier resterende kabels/switches zit er denk ik niks anders op dan per kabel testen.

Ofwel door steeds één kabel los te halen bij de switch, en dan steeds te kijken of je nog signaal hebt.

Ofwel door de kabel los te halen, en te kijken of er spanning op staat die van de ontvanger komt (12 of 18 volt, de + op de kern).

LET OP! Als je de kabels loshaalt terwijl er spanning vanuit de ontvanger op staat, loop je het risico van kortsluiting (kern raakt de massa/mantel) en beschadiging van je ontvanger. Weliswaar hebben de meeste ontvangers en kortsluitbeveiliging wat dat betreft, maar het is beter om de ontvanger compleet spanningloos te maken als je een antennekabel aan- of loskoppelt. Dit maakt het toch wat omslachtig....

Maar misschien zie je meteen ergens een losse of beschadigde kabel als je bij de schotels staat...????

Succes,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Of gewoon simpel van de bewuste kabel mantel en kern met elkaar verbinden en op het dak ohms meten.

Ja dat is inderdaad een handige oplossing.

De boosdoener is dan de kabel met nul ohm, en je kunt de diseqc switch gaan testen.

Of de boosdoener is de kabel met oneindige weerstand, en de kabel heeft ergens een kabelbreuk of connector-probleem.

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen