Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Omdat de normale lnb‘s niet kort genoeg bij elkaar kunnen op een 78 cm triax schotel met multiblock heb ik 2 alps bste9 101b lnb's gekocht. Echter om beeld te krijgen op 19.2 moet ik de lnb zodanig draaien dat ie bijna volledig horizontaal komt te staan ipv vertikaal.

Wat doe ik fout?

Greetz

Ruff Rider

Geplaatst: (aangepast)

verwijderd.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst: (aangepast)

Mogelijk polariseert de lnb niet.

Hetzij je coax bekabeling/f-connector lijkt ergens geen goed contact te maken om de lnb te polariseren, hetzij de lnb zelf is defect.

Maar de lnb moet inderdaad verticaal, klein slagje met de klok meegedraaid.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

maak een foto van jou opstelling

en heb je de schotel wel goed uitgericht?

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

Geplaatst:

Hoewel ik geen andere lnb's ken die zo'n mooie schaalverdeling hebben voor de skew (per 5 graden aangegeven), wijkt de ALPS-lnb die ik heb maar liefst 11 graden af van de werkelijkheid. De antenne is dus niet zuiver in de lnb geplaatst. Maar dat die zo ongeveer 80 graden afwijkt, dat is geen afwijking meer van de antenne. Hier moet iets fout gaan met de polarisatieaansturing.
Voor de horizontale polarisatie wordt de lnb met 13volt aangestuurd, voor de verticale polarisatie met 18volt.
Gebruik je misschien erg lange coaxkabels? In dat geval is het bij veel ontvangers mogelijk op de voedingsspanning met 1 volt te verhogen om de verliezen in de leiding te compenseren.

Je zegt dat je de lnb bijna 90 graden moet draaien. Op welke transponder heb je dat geconstateerd? Op een horizontaal of een verticaal gepolariseerde transponder?

• Like 1
Geplaatst:

Ik sluit rechtstreeks aan de lnb een CY70350 3.5" digital satellite finder aan met een coax van 30 cm. Het kanaal wat ik gebruikte was een horizontaal (einsextra).

Op dit ogenblik zitten terug de oude lnb's erop. Deze geeft op 19.2 een sterk signaal dus de uitlijning van de schotel zal wel goed zijn.

Greetz

Ruff Rider

Geplaatst:

Het lijkt me spannend dat jij EinsExtra nog kan ontvangen. Volgens Kingofsat en Lyngsat bestaat die niet meer en ik kan hem ook niet meer ontvangen dus ik weet niet waar jij je schotel en lnb's mee afstelt maar iets klopt er niet. Dan moet het een andere zender zijn die mogelijk op een andere transponder zit.

Geplaatst:

Eins Extra heet tegenwoordig Eins Tagesschau 24 of Tagesschau 24.

Waarschijnlijk heeft de Ruff Rider de oude naam nog in de ontvanger staan

Dat zal inderdaad de verklaring zijn.

Morgen op het dak en eens proberen met andere zenders.

greetz

Ruff Rider

Geplaatst:

Voor de horizontale polarisatie wordt de lnb met 13volt aangestuurd, voor de verticale polarisatie met 18volt.

Sprietje , je zet hem op het verkeerde been , 18 v is Hor en 13 Vert .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Vandaag terug het dak opgegaan en Alps lnb's er terug opgezet. Nu zonder de satfinder er tussen. 2 boxen aangesloten '1 in de woonkamer ander in de slaapkamer).

Box 1 ontvangt enkel vertikale kanalen box 2 enkel horizontale.

Even verder gaan zoeken en nu blijkt er een verschil te zijn tussen de ALPS BST9-101A en 101B. De A versie heeft 4 dezelfde aansluitingen. De B versie zoals ik deze heb zou een quarto zijn en heeft 4 verschillende aansluitingen laag-horizontaal  laag-vertikaal hoog-horizontaal en hoog-vertikaal.

Vraag is nu : hoe sluit ik de quatro dan wel aan?

greetz

Ruff Rider

Geplaatst:

Probleem ondertussen opgelost; er moet dus blijkbaar een multiswitch tussen.

Dus: dom dom dom verkeerde lnb's gekocht. Wel een enorm verschil tussen BSTE9-101A en BSTE9-101B.

Greetz

Ruff Rider

Geplaatst:

Trust schreef:

"Sprietje , je zet hem op het verkeerde been , 18 v is Hor en 13 Vert . "

Ja natuurlijk, helaas een schrijffout.
En ik had natuurlijk ook even naar het typenummer moeten kijken want dan had ik gezien dat het een quattro-lnb is.
Maar het moet Ruff Rider toch opgevallen zijn dat er High H en V en Low H en V op staat.

post-60869-0-13353700-1401556616.jpg

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen