Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb iets niet goed gedaan en ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik verkeerd gedaan heb. 

Vandaag heb ik een positioner geplaatst. Volgens de handleiding moet men beginnen met deze precies op het

zuiden te richten. Dat was geen probleem. Daarop de offset schotel gemonteerd die dus ook precies op het

zuiden staat.

Op de decoder BVN aangegeven en de schotel draaide keurig naar de 19 graden.

Daarop NED HD en de schotel draaide keurig naar de 23 graden.

Op beide satellieten een goed signaal en een goed beeld.

Toen naar de 13 en de 28 en daar geen signaal en uiteraard geen beeld.

Het viel mij op dat de schotel ook bij de 19 en 23 heel erg scheef staat.

Met scheef bedoel ik dus dat de LNB arm niet onderin staat.

In de handleiding staat dat op mijn positie ik 8.2 declinatie hoek moet instellen.

Ik heb geen idee waar ik dat dan moet instellen.

De handleiding geeft aan:

Op Latitude 66 graden

Elevation Angle 28

Declination 8.2 graden

Dish bracket angle 21.7 graden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groet,

Cor

Geplaatst: (aangepast)

welke ontvanger en welke motor heb je en de woonplaats ?

het is normaal dat alles schuin komt te staan zo gouw de motor naar oost of west draait

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

Geplaatst:

Hallo Smetje,

M7 CD ontvanger

Positioner Digipower Moteck Motor SG 

Ik begrijp niet dat de schotel zo uit het lood staat, ik neem dat dit niet juist is.

Cor

Geplaatst:

zie afbeelding,de aarde is ook rond, en de satellieten hangen ook in een boog

post-41606-0-15302300-1401376232.jpg

post-41606-0-54918800-1401376371.jpg

post-41606-0-47686300-1401376513_thumb.jpg

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

Geplaatst:

Dish Setup Data View dish alignment line in Google Earth

Latitude: 63.4333°

Longitude: 16.9000°

Name: Moteck SG2100

Distance: 39724km

Motor Latitude: 63.4°

Declination Angle: 8.2°

Dish Elevation: 22°

Azimuth (true): 180.0°

Azimuth (magn.): 174.4°

Geplaatst:

Het is mij duidelijk dat de schotel de ronding van de aarde moet volgen.

Maar als de schotel uit het lood staat dan neem ik aan dat het signaal minder sterk binnenkomt dan dat de schotel precies

lood recht staat. En als ik zo kijk staat de schotel inderdaad een 8 graden uit het lood.

Vandaar mijn vraag waar zou ik die 8 graden kunnen stellen.

Het is toch goed dat bij aanvanng de positioner en de schotel precies op het zuiden gericht moeten staan?

Ik heb de schotel eerst even zonder positoner gemonteerd en deze van west naar oost gedraaid en de satellieten werden zonder

probleem ontvangen.

Cor

Geplaatst:

Hallo Smetje,

Jij geeft ook aan declination 8.2.

Dat heb ik hier ook staan maar waar stel je dat dan in?

Ik heb de motor op 28 graden elevatie staan en de schotel op 21.7 graden.

Dit volgens de handleiding.

Maar ik doe iets verkeerd, alleen ik weet niet wat.

En kennelijk klopt dat wel want anders zou ik ook de 19 en de 23 niet kunnen ontvangen.

Waarom staat de schotel niet gewoon recht op?

heb je hem op usals staan je motor insteling op je ontvanger?

ps de sattelieten hangen in een boog rond de aarde ! en niet horizontaal gelijk jij denkt!

Geplaatst:

Zij schrijven in de handleiding: scale on the antenna: 30 graden declination??

Maar ik neem aan dat dit de hoek is tussen de motor en de buis waar de schotel

op gemonteerd wordt.

Maar die hoek kan je toch niet veranderen??

Geplaatst:

Ik weet dat de satellieten niet horizontaal hangen maar dat ze de boog van de aarde volgen.

Ik ben geen usals tegen gekomen.

heb je dan diseqc 1.2 op je ontvanger staan

dan zal je het verder handmatig moeten invullen voor de motor in te stellen

kijk effe in je mailbox

Geplaatst:

Klopt, ik heb diseqc op de ontvanger staan. Handmatig invullen op de decoder neem ik aan. Ik moet eens kijken

hoe dat werkt. Overigens het is dus niet zo dat de schotel niet naar de 13 of de 28 maar  draait.

Daar draait de schotel wel naar toe maar ontvangt geen signaal dus staat kennelijk niet goed gericht.

Voor ik handmatig iets ga doen wil ik eerst kijken of er iets aan de elevatie niet goed staat.

De elevatie is voor de 19 en de 23 goed maar misschien moet die voor de 13 en 28 iets bijgesteld worden.

Geplaatst:

Motor Latitude: 63.4°

Dish Elevation: 22°

en zet deze op de sat sirius

Ik weet dat de satellieten niet horizontaal hangen maar dat ze de boog van de aarde volgen.

Ik ben geen usals tegen gekomen.

Klopt het dat de coordinaten voor jouw woonplaats 63° 36' 0" N, 16° 49' 0" E zijn?

Eerst de elevatie van de Moteck volgens de handleiding instellen. In jouw geval dus op 63,4 graden, zoals Smetje hierboven al aangeeft.

Jouw nulpunt in het zuiden ligt iets ten oosten van Eutelsat 16A/B op 16 Oost. Die satelliet is dichtbij het hoogste punt op jouw horizon, dus daar moet je de Moteck + schotel allereerst samen naartoe draaien rond de bevestigingspaal. Dit is jouw eerste ijkpunt.

Vervolgens moet de hele installatie (schotel+Moteck) nog een  tikje verder oostwaarts (-->16° 49' 0" E=halve graad) om helemaal zuiver in de baan te komen.

Daarna draai je alleen de motor via het menu van de ontvanger weer een halve graad westwaarts om maximaal Eutelsat 16AB te ontvangen. Vervolgens buiten even maximaal finetunen met je signaalmeter en gereedschap.

Nu zou de schotel goed in de Clarke Belt moeten zitten gezien vanuit Gårelehöjden.

PS: De elevatie-instelling van de Moteck is van groot belang. Als het goed is, staan je de coördinaten van je woonplaats ook ingevuld in de instellingen van je ontvanger onder Diseqc 1.2.

Overigens zou er de ontvanger wel een usals optie moeten hebben. Misschien pas na een firmware upgrade?

Als je die op aan zet bij de satellieten die je wilt ontvangen, draait de schotel er automatisch naartoe en laadt de zenders in.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Hallo Eduard,

Dank voor de reactie.

De coordinaten kloppen wel maar ik ben de schotel aan het plaatsen in Näsåker dat is ietsje naar het zuiden toe.

Wat ik gedaan heb:

Ik heb de schotel op de motec geplaats (precies in het midden van de as).

Daarna het geheel gericht op Thor, die zit op 0.8 graden west.

Daarna het geheel een heel klein stukje naar het oosten gedraaid en ik had een 

goede ontvangst op de 19 en de 23.

Ik vond het alleen erg vreemd dat van voren af gezien de schotel zo scheef staat, althans de LNB arm staat niet

midden onder.

Is dat normaal??

Dit is de eerste keer dat met een dergelijke motor aan het werk ben dus ik vraag enige clementie.

Je schrijft dat mijn nulpunt in het zuiden op ongeveer 16 graden oost ligt??

Daar begin ik het even niet meer te begrijpen.

Groet,

Cor

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen