Eduard07 Geplaatst: 29 mei 2014 Geplaatst: 29 mei 2014 (aangepast) Ik zie op Wikipedia dat Näsåker op 63° 26' NB, 16° 54' OL ligt. Betekent dus dat de elevatie van de motor geen 63.4, maar 63.3 is. Een te verwaarlozen verschil. Ook de 16.54 OL zal geen verschil maken met de instructie hierboven in te stellen op nulpunt 16.5 oost, dus een halve graad ten oosten van Eutelsat 16A/B. Dat is echt een minimaal tikje of draai aan een moer. Dat is jouw hoogste punt op je horizon. Zeker moet de schotelarm in het midden onder de schotel vandaan komen. Montagefout? Uiteraard gaat het hele zwikkie wel kantelen zodra de rotor in beweging komt. En de arm draait dan mee, maar blijft wel midden onder de schotel, want zo zit hij aan de achterkant vastgeschroefd. Als je de rotor+schotel naar 16,5 oost draait, moet de rotorstang aan de Moteck natuurlijk wel op zijn nulpunt staan. Anders krijg je de schotel nooit in een baan waarbij hij oost en west netjes in Clarke Belt blijft. En de schotelpaal staat echt waterpas, hè? 29 mei 2014 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
dejeeper Geplaatst: 29 mei 2014 Auteur Geplaatst: 29 mei 2014 Hallo Eduard, Ik denk dat ik iets helemaal verkeerd gedaan heb. Dus als ik het goed begrijp moet ik na het richten op pal zuid de hele zaak verdraaien naar 16.5 oost?? Maar wat ik dan niet begrijp, ik heb de motec en de schotel op 0 graden gezet. Daarna de motect via de decoder opdracht gegeven om naar 19 graden te gaan en zie dat werkte en ik had signaal en beeld. Alleen staat de schotel hartstikke scheef. Niet als de motec op 0 graden staat want dan staat de schotel precies goed recht op. De schotel paal staat precies loodrecht (uit-gelood). Mag ik je bellen?? mijn email adres is: cbda@tele2.se
Eduard07 Geplaatst: 29 mei 2014 Geplaatst: 29 mei 2014 (aangepast) 16,5 oost is voor jou pal zuid! Daarom is de Eutelsat 16AB ook jouw referentie/hoogste punt. Die sat kun je daarom gebruiken om te finetunen. Draai de Moteck + Schotel eerst maar eens naar Eutelsat16A en stel de Moteck-elevatie daarbij in op 63,5 en vervolgens de schotel op maximaal signaal op 16A/B. Zet de boel maar vast. Weliswaar zit je dan 0,5 graden te westelijk, maar dat is zo weinig dat je op alle posities bijna maximaal signaal moet krijgen. (Alleen bij zwakke satellieten zul je merken dat je er wat naast zit.) Maar draaien en kijken kun je! En eh, logisch dat je Astra 1 pakt, zo vlak naast je nulpunt. Maar als je verder draait vanaf je nulpunt, moet het goed blijven gaan. Waarom stuur je me niet even een PM in dit forum? Gaat dat niet sneller dan mailen of bellen? (Mag altijd hoor als je dat wilt.) 29 mei 2014 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
dejeeper Geplaatst: 29 mei 2014 Auteur Geplaatst: 29 mei 2014 Hoi, Als het kan bel ik even. Ik snap dat 16.5 oost is voor mij pal zuid niet. Ik heb vroeger moet navigeren op een zeilschip en misschien ben ik daardoor een beetje verblind. Als je je tel nummer via mail naar mij stuurt bel ik even want ik ben op dit moment de weg een beetje kwijt.
jeevanhoof Geplaatst: 29 mei 2014 Geplaatst: 29 mei 2014 Je kan best even opnieuw starten. Zorg dat je motor naar zijn nulpunt is gedraaid. Dit kan normaal via het menu van de ontvanger. Monteer de motor en de schotel zoals eerder in dit forum al aangegeven. Draai nu de motor met de schotel op, handmatig om de buis totdat je de Eutelsat op 16° oost ontvangt. Motor en schotel staan dus in een lijn. Je zal zien dat de schotel nu recht hangt. Dit gaat ook je hoogste punt zijn. mvg dreambox two , BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra VU+ solo2 met defecte tuners
dejeeper Geplaatst: 29 mei 2014 Auteur Geplaatst: 29 mei 2014 Hallo Jeevanhoof, Dank voor de reactie. Ik ben er nu inderdaad uit. Ik ben inderdaad helemaal verkeerd begonnen maar ik werd in eerste instantie op het verkeerde been gezet doordat in de beschrijving stond dat de Motec pal zuid gezet moest worden. Voor mij (dom) was pal zuid 0 graden (of 180 ) en daar ging het helemaal fout. Ik ga opnieuw beginnen en nu ik weet waar ik verkeerd ging zal het beslist gaan lukken. Allemaal bedankt voor de inbreng.
dejeeper Geplaatst: 14 juni 2014 Auteur Geplaatst: 14 juni 2014 Hij doet het!!!!!!!!!!!! Hallo, Bovenstaande zegt genoeg. Na van alles en nog wat geprobeerd te hebben is het eindelijk gelukt. Er kwamen erg veel oplossingen binnen maar niets werkte. Uiteindelijk werden de 19 en 23 goed ontvangen maar de schotel draaide niet ver genoeg voor de 28 en de 13. Ook na eerste montage werden de 19 en 23 goed ontvangen. Nu had ik nog een heel erg goedkope (30 euro) FTA decoder liggen. Deze aangesloten en alles werkt. De schotel draait van West naar Oost en alle mogelijke satellieten komen voorbij. Voorlopig alleen maar de 13 – 19 – 23 en 28 gescand. Het blijkt dus kennelijk zo te zijn dat deze CD decoder niet goed kan communiceren met de motor, of misschien niet in het hoge noorden kan functioneren. Nadat ik de antenne afgesteld had via deze FTA decoder nogmaals de CD decoder aangesloten en deze stuurde de schotel niet voldoende naar west en naar oost. Helaas heeft mijn FTA decoder geen mogelijkheid om gecodeerde kanalen te vertalen maar dat is voor mij geen probleem. Bedankt voor het meedenken en voor de inbreng. Overigens staat de koffie nog steeds voor je klaar dus mocht men in de buurt zijn of komen, kom maar langs. Groet, Cor
jeevanhoof Geplaatst: 14 juni 2014 Geplaatst: 14 juni 2014 Hoi, heb je al gekeken dat er geen limieten zijn ingesteld op je ontvanger ? mvg dreambox two , BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra VU+ solo2 met defecte tuners
dejeeper Geplaatst: 14 juni 2014 Auteur Geplaatst: 14 juni 2014 Hoi Jee, Helaas bij deze CD decoder is dat niet in te stellen. Althans ik heb het niet kunnen vinden. Gelukkig heb ik ook nog een eenvoudigere CD decoder en daar kan het wel. Op mijn FTA en de eenvoudige CD decoder werkt de motor perfect. Dus ik ben wel tevreden. Ja kan tenslotte niet alles hebben. Het heeft even geduurd voor ik er achter was waar het probleem zat, maar de aanhouder heeft toch weer gewonnen. Groet, Cor
smetje limb.BE Geplaatst: 14 juni 2014 Geplaatst: 14 juni 2014 M7 SAT801 HD satelliet ontvanger De SAT801 is een digitale HD satelliet ontvanger met één tuner, voor de kijker met hogere eisen. Door op de USB aansluiting extern een harde schijf of USB stick aan te sluiten kan men programma’s opnemen terwijl men ook een ander programma kan kijken, of te gebruiken voor een pauze, de timeshift functie. Verder is er de elektronische programmagids met eigen favorietenlijst, een overzichtelijke menustructuur om gemakkelijk instellingen te vinden en aan te passen. De M7SAT801 kan naast DiSEqC 1.0 ook overweg met de DiSEqC 1.1, 1,2 en USALS protocollen waardoor deze ontvanger tot 16 satellieten tegelijk kan besturen en ontvangen. Het besturen van een draaibare schotel behoort tot de mogelijkheden. De SAT801 is verreweg de beste gecertificeerde satellietontvanger met ingebouwde officieel goedgekeurde kaartlezer voor Canal Digitaal en TV Vlaanderen. 1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800 1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se 1x GIGABLU HD QUADPLUS 1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K 1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K 1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED 1x Samsung UE46F6650SSXXN led
dejeeper Geplaatst: 14 juni 2014 Auteur Geplaatst: 14 juni 2014 Hallo Smetje. De 801 ken ik en heb ik hier ook staan. Maar ik maak(te) gebruik van de M7 DSR 8141 van CD. Deze heeft een ingebouwde HD en twee tuners. Helaas kent deze tuner dus geen USALS. Zoals ik al eerder schreef werkte de motor perfect op de 801 en de FAT decoder. Bedankt voor het meedenken, Groet, Cor
smetje limb.BE Geplaatst: 14 juni 2014 Geplaatst: 14 juni 2014 tja wel vervelend dat die ontvanger het usals systeem niet ondersteund of je kan je een andere duo ontvanger aanschaffen die het wel ondersteund 1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800 1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se 1x GIGABLU HD QUADPLUS 1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K 1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K 1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED 1x Samsung UE46F6650SSXXN led
dejeeper Geplaatst: 14 juni 2014 Auteur Geplaatst: 14 juni 2014 Hallo smetje, Het is voor geen probleem. Ik ontvang zoals je misschien op de afbeelding ziet alles met vaste schotels. Ik wil alleen een draaibare schotel plaatsen om te kijken wat er nog meer te ontvangen is. De motor waar ik nu mee werk is voor vrienden van mij. Ik moet die daar gaan plaatsen en dat lukte in eerste instantie niet maar ik heb in ieder geval de oplossing voor hen. Ik ga voor de draaibare schotel een USALS decoder gebruiken dus geen enkel probleem. Groet, Cor
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen