Ga naar inhoud


Van 18v nar 12v


DoeEensGek

Aanbevolen berichten

Voor een makita zaklamp heb ik normaal 18v lampjes. Nu willen die eens kapot gaan en ik kwam bij de action 12v led tegen voor 2euro. 18v leds zijn niet te vinden voor een normale prijs.

 

Nu heb ik dus omvormertje via ***geen-reclame*** gekocht.

http://www.***geen-reclame***.com/itm/300905084332?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Die om precies te zijn.

Alleen is het wat groot...Beetje overdreven. Ik kan hem nergens kwijt in de zaklamp.Had ik ergens wel kunnen weten.

Zijn die dingen ook kleiner te krijgen, zonder dat ze oververhit raken? Lampje is maar 1.5watt, accu geeft max 3.0ah

Of valt dit anders op te lossen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Diodes ( silicium ) hebben een spanningsval van 0.7 volt , dat worden er dus 8 a 9 .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk er wel aan dat een ledlamp piekstroom opneemt dus een te grote weerstand van de omvorming 18 naar 12

(wat je ook gebruikt weerstand, diode,elektronica enzv) de werking van de ledlamp beinvloed.

 

als voorbeld kan een 12 volt ledlamp van 3 watt piekstroom opnemen van over de 1,5 ampere

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je nu een 7812 gebruikt.Ik weet dat er nog iets voorstaat,eindigend op 7812.er zitten 3 pinnen in,en er komt perfect 12 volt uit.Echter weet ik niet of die 18V ingang mogen hebben,ik dacht 15 volt.Maar misschien kan je met een weerstand ervoor de spanning minderen en dan gaan naar de 7812 (was dat geen ua?) dus langs de ene ingang 15v en de uitgang is 12V en die vermogen 1A.mogelijks als je de plaats hebt,toch een koelplaatje aanhangen mocht die te warm krijgen.Anders heb je ook van die componenten met 3 voetjes en een draaiwieltje aan (maar hoe noemt dat nu) en die kan je redelijk goed afstemmen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 7812 of 7912 spanningsregulator is inderdaad de beste oplossing. Er kan makkelijk 18 volt in. ik geloof zelfs 24 volt of nog meer.

Dit kost wel wat extra stroom. Als je naar deze onderdelen googled vind je er alle data-sheets over.

Je kunt ook enkele silicium diode´s in serie zetten. Per diode verlies je ca. 0,6 volt. Je moet er dus 10 van in serie zetten. Dit kost geen extra energie. Om op de juiste 12 volt te komen zou ik het even nameten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hitte/koeling is juist mijn punt. Wil het liefst namelijk verwerken in het handvat, moet dus klein zijn en niet te warm worden.

Mocht dit onmogelijk zijn kan het achter de reflector.

 

Hoe warm moet ik de 7812 regulator inschatten bij gebruik met 1.5watt lampje?

 

Gelijk nog een vraag, rekekend op 0 verlies, wat niet zo is maar voor het gemak, zou bij een 3.0Ah batterij mijn lamp 24uur kunnen branden?

aangepast door DoeEensGek
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Per diode verlies je ca. 0,6 volt. Je moet er dus 10 van in serie zetten. Dit kost geen extra energie. Om op de juiste 12 volt te komen zou ik het even nameten.

Werkelijk?

P=U x I

Toch.....

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is ceesv correct....  Of het nu een weerstand is of een diode, op het moment dat er een spanningsval is en er loopt een stroom, dan heb je een vermogensverlies...

Ik weet niet hoeveel stroom je LED opneemt, maar je kan eens kijken naar de schakelende versie van de 7812, de R-7812. Die kan 0.5A leveren. Ze zijn iets lager dan de 7812 in TO220, maar iets dikker. Grote voordeel is dat ze zeer efficient zijn...  

 

Edit; Ik zie dat ze tegenwoordig ook 1A versies hebben... De R-78C12-1.0 . Kosten een 9 dollar in de VS, heb geen idee hoeveel in NL...

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is ceesv correct....  Of het nu een weerstand is of een diode, op het moment dat er een spanningsval is en er loopt een stroom, dan heb je een vermogensverlies...

Ik weet niet hoeveel stroom je LED opneemt, maar je kan eens kijken naar de schakelende versie van de 7812, de R-7812. Die kan 0.5A leveren. Ze zijn iets lager dan de 7812 in TO220, maar iets dikker. Grote voordeel is dat ze zeer efficient zijn...  

 

Edit; Ik zie dat ze tegenwoordig ook 1A versies hebben... De R-78C12-1.0 . Kosten een 9 dollar in de VS, heb geen idee hoeveel in NL...

Als ik het goed bereken, is het 12v, 1,5watt, 0.125Ampere. Dat lijkt me weinig. Zal eens kijken of ik een 7812 kan kopen ergens in de buurt. en die gewoon eens erop zetten en bekijken wat het effect is, hoe warm het allemaal wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je geen schakelende voeding wil bouwen, verstook je hoe dan ook afgerond 0,8 W; een LM,UA; enz 7812 heeft daar geen probleem mee zolang je hem maar niet gaat isoleren natuurlijk. En de accu zal het, rekening houdend met veroudering,  geen 20 uur uithouden.

Met een GOEDE schakelende voeding, beter rendement dus, zal 24 uur geen probleem zijn maar een goede schakelende voeding is veel moeilijker te bouwen dan een 7812 te gebruiken; wel met een condensator over de ingang en één over de uitgang ivm met de oscillatieneiging waarover hierboven gesproken wordt. En een constante stroombron is goed om bvb NiMH batterijen te laden maar helemaal niet om een constante spanning van 12 V te bekomen. Maar ben je wel zeker dat jouw LED niet meer dan 12 V aankan? In de behuizing zit namelijk al een schakelende voeding, zoek eens op de site van de fabrikant. Ik weet zeker dat de lamp bij 10V evenveel licht geeft, meer dan 12 V heb ik nog niet geprobeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...