Ga naar inhoud


hoe ons het best beveiligen (elecktronisch matteriaal) tegen blikseminslagen?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

Hi,

sorry voor de mogelijks stomme vraag.

Er is weer enorm veel onweer in de lucht,en dat was tevens gisteren ook zo.

Maar nu vroeg ik mij af,hoe we best ons elektronisch materiaal het best beschermen tegen mogelijks bliksem inslagen.

Ik ga bij onweer,de stekkers gaan uitrekken van pc,laptop,satontvanger,router,draadloze telefoon,tv,videorecorder (ja die gebruik ik nog) en andere gevoelig materiaal.

Als ik het niet echt betrouw,dan ga ik ook de telefoonkabel die komt van de straat,uit de router gaan trekken.

één van de weinige zaken,die ik niet doe,is de lnb kabel tussen lnb en ontvanger gaan ontkoppelen,ondanks een blikseminslag via de lnb (gelukkig was ontvanger niet stuk,enkel lnb en één van de 4 kabel  :confused: ).

Maar zijn er ondanks hetgeen ik doe,nog zaken die we kunnen doen,om schade te voorkomen bij hevig onweer?

Ooit heeft er mij iemand verteld (wijsgemaakt?) dat er in een fabriek een blikseminslag was,en op één of ander manier,was de bliksem gekomen op het intern netwerk,en waren er diverse pc's kapot.

Mij hebben ze zelfs verteld (of ook wijsgemaakt) dat een zeer dichte blikseminslag toch beschadigingen kan aanbrengen aan een pc,of toestel met interne hd,vanwege de elektromagnetische velden/krachten dat er aanwezig is bij dergelijke blikseminslag.

Dus tips,hoe we veilig een onweer kunnen doorstaan zijn welkom.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Mimisiku

Is er eigenlijk niet.. Alles loskoppelen. Zelfs inductie door een klap in de nabijheid kan apparatuur beschadigen.. Gewoon overmacht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorgen voor een goede verzekering.

 

Verder gaat hier alleen de telefoon er uit en blijft de rest aangesloten want 9 van de 10 keer komt de inslag via de telefoon (als je geen glas hebt) of cai en niet via de 230V.

 

Daarnaast is 1 x per 2 a 3 jaar een blikseminslag meestal nog niet zo gek hoor.

 

Toen ik bij een klant overspanningsbeveiliging adviseerde verklaarde hij me voor gek.

Zijn reactie "waarom zou ik dat doen?", "zo ongeveer elke 3 jaar kom jij mij hier het nieuwste beveiligingssysteem installeren en de factuur wordt betaald door de verzekeraar". "Waarom zou ik dan overspanningsbeveiliging nemen wat ik zelf moet betalen en met het risico dat er geen inslagen meer komen en ik nu zelf alle zoveel jaar een nieuw systeem moet kopen?"

 

Tja ook een manier van denken alleen denk ik dan en wat als de verzekeraar je uit de verzekering mikt vanwege teveel schade en een andere verzekeraar je niet meer accepteert of blikseminslagen uitsluit door je verleden van blikseminslagen?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

moet je voor de gein eens als je in subforum off topic bent in de zoekfunctie invoeren : blikseminslag

 

gevonden resultaten > dan ben je wel heel vaak onderweg sattv4iedereen, recent nog in januari

 

de antwoorden zijn meestal van dezelfde strekking

> stroom stekkers na shutdown allemaal uit het stopkontakt en ook alle antenne kabels ontkoppelen

aangepast door Tonskidutch

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou er ook eens aan kunnen denken om je antennes en satelliet-schotel professioneel en volgens voorschrift te (laten) aarden.

 

Bij mij staat een antenne en 2 grotere schotels boven op het dak terwijl mijn huis al hoog tegen een heuvelhelling gebouwd is.

Alles is goed geaard naar een aardstrip die met de betonbewapining onder het huis en garage is verbonden.

Dit staat er nu al 20 jaar zo en ik kan je vertellen dat het hier goed spoken kan.

Stekkers van apparaten of antennes en al dat soort dingen eruit trekken heb ik nog nooit gedaan. Ik ben ook niet altijd thuis als het gebeurd. Ben vaak maandenlang in Dubai en dan heb ik geen zin om me daar zorgen over te maken.

Er is zo lang ik hier woon, nog nooit wat gebeurd. :cool:

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs. IJzerbout,

er loopt al sind een jaar of 8 (gevoeld nog langer) een draadje op Digital Fernsehen inzake het aarden van een schotel antenne.

(die draad op dat forum ken je beslist)

 

Blitzschutz <> Erdung

Bliksemafleiding en installaties aarden zijn twee volledig separate thema's en niks voor een hobby forum.

Als men het heel precies wilt weten, gaat men naar de verzekering met de vragen hoe dat te doen en dan de vakman voor installaties.

ciao

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het helemaal met je eens. In mijn aanhef schreef ik ook laten doen tussen haakjes. Er zijn altijd weer "hobbyisten" die denken zoiets zelf te kunnen doen. :grin:

Een goed voorbeeld is een thread over het zelf aanleggen van een GSO installatie voor ca. 50 appartementen met een totaal van 100 aansluitingen. De topic-starter wist niet wat een quattro LNC was. Ik heb het er toen over gehad wat betreft aarding etc.

 

Nu is men in Duitsland over het algemeen veel "gevoeliger" wat betreft aarding van antennes en satelliet-schotels dan in Nederland.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je apparatuur buiten aarden heeft als gevolg dat de bliksem aan makkelijkere weg naar beneden heeft gevonden en je juist meer kans loopt om tegen een blikseminslag aan te lopen.

Mijn gevoel zegt dus niet doen en Tja,..... daarnaast heb ik een kunststof schotel dus weinig om te aarden lijkt me zo.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 Jaar geen problemen en toen knalde het opeens van 30 meter binnen via zowel de stroom- als de telefoonkabel en was alles wat er nog via via aan de telefoonkabel hing kapot. Plus een geëxplodeerde netwerkkast buiten en alle zekeringen binnen aan flarden en doorgebrande kabels op een halve kilometer, enz. enz.

Allemaal een inductie-kwestie. De telefoonkabel ligt bv. 15 meter van de inslagplek.

 

Dus alles eruit.

(moet zeggen dat ik de LNB-kabels meestal laat zitten, tenzij er iets gigantisch aankomt; maar die klap toen was wel gigantisch terwijl het onweer verder niets voorstelde, dus.... :mellow: )

 

Het zal vrijwel altijd inductie zijn, maar 100 miljoen volt bij 60000 ampère of meer op een paar meter afstand is geen kattepis.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk dat het risico dat je er net met je vingers aan zit terwijl het knalt niet onderschat moet worden.

Daarom niet aan kabels gaan prutsen wanneer je het hoort donderen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even het aantal seconden tussen de flits en het gerommel tellen. 3 Seconden is een kilometer afstand en dan wordt het riskant.

Maar als het gerommel verder weg is zou ik rustig de kabels eruit trekken.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dacht ik hier ook altijd "oooo 8 tellen, dat onweer is nog ver weg" totdat het uit het niets plots boven mijn hoofd het eerst heftig begon te kraken en knetteren en op hetzelfde moment de knal en flits ongeveer gelijk was.

Toen stond ik plots 2 meter verderop in de gang zonder dat ik het door heb gehad en was echt alles in huis defect en hebben mij 6 alamats erger weten te voorkomen.

 

De overburen hadden het zien gebeuren en volgens hun was er een bal vuur uit de lucht gekomen die boven ons huis met een enorme knal uit elkaar was gespat.

Zelf waren ze bang  geweest dat al hun ruiten zouden springen zo heftig hadden ze hun ruiten zien bewegen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En wat dacht je van de spreekwoordelijke donderslag bij heldere hemel?

Ik heb het zien en horen gebeuren, bijeen 72 m. hoge kerktoren, dat er plotseling een inslag op de bliksem afleider was.

(Of zou het een teken van Hem zijn geweest?)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je apparatuur buiten aarden heeft als gevolg dat de bliksem aan makkelijkere weg naar beneden heeft gevonden en je juist meer kans loopt om tegen een blikseminslag aan te lopen.

Mijn gevoel zegt dus niet doen en Tja,..... daarnaast heb ik een kunststof schotel dus weinig om te aarden lijkt me zo.

 

suc6

 

Gerrit

 

Dat is natuurlijk onzin.

Er zijn niet voor niets voorschriften om je antennes(s) en schotel etc. te aarden als ze zich op een bepaalde hoogte bevinden.

Er zijn altijd electrische ontladingen of spanningsverschillen in de atmosfeer die hun weg via de geaarde antennes naar aarde vinden zonder dat er iets kapot gaat. Als er niets geaard is dan vind die electrische ontlading zijn weg wel via jouw kostbare apparatuur naar aarde. Een directe blikseminslag zal uiteraard blijvende schade veroorzaken, maar dan is het me altijd liever dat er een degelijk geaarde installatie zich op mijn dak bevindt. Het "aantrekken" van de bliksem is onzin. Je schotel is op één of andere manier via de LNB coax, je switches en ontvanger, TV, etc. naar aarde verbonden al dan niet via het lichtnet. De bliksem vind altijd wel een weg naar een lager potentiaal. Dan liever via een aardnet. De schade is dan hopelijk minder en te overzien.

In mijn woonwijk hier heeft praktisch ieder huis een bliksemafleider, inkl. mijn huis. Het is bouwvoorschrift hier.

Mijn antenne en beide schotels zijn op dezelfde aardverdeler als de bliksemafleiders aangesloten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...