paulvr Geplaatst: 10 juni 2014 Geplaatst: 10 juni 2014 Hoi, Ik ben al een tijdje bezig met het optimaal afstellen van een 180 cm Ku-Band schotel. Nu zou dat op zich niet zo'n enorm probleem moeten zijn, mijn eerste grote (3 meter) prime focus schotel bouwde ik al in 1982 op. Maar door een reeks van afwijkende omstandigheden en aanpassingen wil het allemaal nog niet zo perfect zijn als de bedoeling is. Een van de mogelijke componenten om wat mee te experimenteren is de relatie tussen elevatie en elevatie. Ik gebruik een aangepaste AJAK mount waarvan de installatie instructies melden dat je de eraan te monteren schotel met 6,75 graden naar beneden moet afstellen. Maar als je vervolgens de schotel in perfectie op Astra 4A (Sirius, 4,8 Oost) afstelt dan kom je erachter dat de schotel weliswaar de Clarke belt redelijk goed volgt maar dat je zowel oostelijk als westelijk de elevatie omhoog moet stellen. Uiteraard kun je dat oplossen door de boog te vergroten maar dan moet je elke sat apart gaan instellen terwijl het gebruik van USALS nou juist de bedoeking was. Verder is een boogvergroting geen optoe omdat de verder naar de uiteinden gelegen satellieten (45 en 61 West, 53 t/m 75 Oost) nu al wat minder wijd liggen dan de boog maakt. Zoals gezegd, er zijn nog andere componenten die een rol spelen, maar voor dit moment is mijn belangrijkste vraag: kan iemand mij vertellen wat de relatie tussen elevatie en declinatie is? Ofte wel, heeft het zin om aan die 6,75 correctie naar onderen te gaan peuteren of is dat vanwege de instructies van de AJAK producent iets waar je beter niet mee kunt gaan rommelen omdat het toch niets oplevert? En overigens, met mijn meetinstrumentje kan ik niet eens met zekerheid hele graden uitmeten, dus het uitmeten van 6,75 graad is in elk geval voor mij een volslagen illusie. Er zal vast wel een of ander heel duur digitaal systeempje bestaan om dat in verdergaande precisie uit te meten maar ik vermoed en hoop dat dat niet echt noodzakelijk is? speciale interesse: C-Band
paulvr Geplaatst: 10 juni 2014 Auteur Geplaatst: 10 juni 2014 Mijn goede vriend Trust hielp me zojuist met een beknopt en duidelijk antwoord. Hij meldde: met de motor elevatie schotel voorover stellen / decl. achterover = een vlakkere baan , bv sirius goed , oost en west te hoog . met de motor elevatie schotel achterover stellen / decl. voorrover = een bollere baan , bv sirius goed , oost en west te laag Bedenk maar , als de polaras vertikaal zou staan , draait de schotel alleen in horizontale richting . heel hartelijk bedankt, Trust (je maakt je nicknaam weer waar) Hiermee kan wat mij betreft dit onderwerp afgesloten worden tenzij iemand er nog iets aan toe te voegen heeft. speciale interesse: C-Band
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen