Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tja, het is toch eigenlijk bedroevend hoe weinig vakkennis die schotelinstallateurs daar hebben.

"De huidige installateur zegt : kan niet, je hebt een grotere schotel nodig."

Blijkbaar weet hij nog niet eens dat er een (duo)lnb op zit voor een offsetschotel en dat die totaal anders is dan een lnbf voor een primefocus schotel. Bovendien is een grotere schotel niet nodig.

Een andere installateur zegt "kan niet, je hebt een offset schotel nodig van minimal 150 cm".

Deze komt dan nog met een oplossing aandragen die wel goed is alleen is de vraag of hij begrijpt dat een duo-lnb daar nooit op zal passen. Dan zul je toch met twee losse lnb's moeten werken.

Geplaatst: (aangepast)

Hallo,

Ik ben ten einde raad en heb hulp nodig bij het volgende. Ik heb een parabool schotel van 150 cm met een dual LNB voor astra 1 en astra 3. Vorig jaar geinstalleerd maar nooit goede ontvangst gehad. Recent opnieuw willen laten richten, maar het is niet gelukt om beeld te krijgen van Astra 1 en Astra 3. De huidige installateur zegt : kan niet, je hebt een grotere schotel nodig". Een andere installateur zegt "kan niet, je hebt een offset schotel nodig van minimal 150 cm".

Resultaat: de schotel is op dit moment alleen op de 19.2 ingesteld en ik heb dus geen enkele ontvangst van de 23.5-kanalen. Ik heb een Baic abonnement bij TV Vlaanderen en ook een HD-receiver. En ik wil zowel 19.2 als 23.5 kunnen bekijken. Ik heb geen idee welk merk de schotel, de LNB's of de Disecq's zijn. Wie kan me raad geven:

- heb ik inderdaad een OFFSET schotel van 150 cm nodig of lukt het met de huidige parabool schotel van 150 cm?

- nog belangrijke: wie kent een goede installateur die de ontvangst van Astra 1 en Astra 3 via de parabool schotel van 150 cm kan waarmaken (zonder dat er bij het minste "geen of slecht signal" op mijn scherm verschijnt)/

ik hoop op een oplossing en jullie hulp.

Serem,

Als je dit artikel helemaal gelezen hebt, dan had je kunnen zien dat je in Antalya sowieso al gunstiger zit als ik in Anamur, 264 Km. oostelijker.

Maar 150 cm. is zeer aan te raden!!.

En zoals Sprietje zegt, géén duo of wat dan ook, maar losse LNB' s.

In de winter, heb ik heel af en toe geen signaal, maar dan komt de regen ook met bakken uit de lucht.

Ik durf te stellen dat ik 99%** van de tijd dus wel goed beeld heb.

Die lullo, die zich installateur noemt, of usta in het Turks, is geen échte installateur.

Vorig jaar verkocht ie noch schoenen op de pazar en volgend jaar is hij waarschijnlijk garson in een kebap salonu.

Kijk nog eens naar de plaatjes en lees daarna verder:

post-59723-0-85511500-1409400450_thumb.jpg

post-59723-0-55221700-1409400403_thumb.jpg

De LNB in de houder, is voor Astra 1 en is een zogenaamde Flens LNB en hoort in een Prime Focus schotel.

De LNB die er naast hangt,met witte kapje,  is eigenlijk niet ideaal, maar zelfs ik heb er toch nog beeld mee.

Zie** hier boven.

Dus die "usta" daar zit je op te naaien.

Als hij je niet wilt geloven, dan laat je mijn foto's maar zien.

Alles moet natuurlijk goed afgesteld worden, en de LNB'S moeten beiden tegen de wijzers van de klok in

gedraaid worden. "Uit de losse pols", hier zo'n 40 graden.

En mijn ervaring leert, dat de meeste zaken hier géén 150 cm. offset schotels verkopen maar, PRIME FOCUS, vandaar ook die "FLENS LNB"

Mocht de lullo toch offset schotels hebben, dan 2 (twin) LNB' s van Inverto, Type Black Ultra:

http://www.inverto.tv/products/

Als je alleen maar kijkt en niet opneemt, kan je ook 2 Inverto single LNB' s nemen.

Helaas is het voor mij te ver weg om naar daar te komen, anders zou ik kunnen helpen.

Bovendien heb ik de komende 6 weken gasten.

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Beste Emekli

Die schotel installateur kan ook met een primefocusschotel best tot een goede oplossing komen. De instelbare feedhorns kunnen niet dicht genoeg bij elkaar geplaatst worden. Hij zou er dan voor kunnen kiezen om de feedhorn van de Astra 23,5 die het sterkste is af te zagen zoals ik in de bijlage laat zien. Dit doe je natuurlijk voor de sterkste satelliet, de Astra 23,5 en niet voor de zwakke Astra 19,2 die in het midden van de schotel komt te staan.
Nu hoor ik je al zeggen, ja maar die Invacom-lnb's zijn zo breed zodat ze nog niet dichter tegen elkaar aan kunnen.
Dat klopt helemaal maar dan moet je geen Invacom nemen maar Inverto. Kijk maar eens naar deze Inverto met twee aansluitingen. Die zijn heel smal en dan heb je er wel alle ruimte voor.
Waar een wil is, is een weg, maar niet voor een schotelinstallateur die een half jaar geleden nog schoenen poetste.
http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=175

post-60869-0-19064400-1409403807_thumb.jpg

Geplaatst:

Beste ic706mk2

Hierbij laat ik nog een een paar gedetailleerde footprints van SES-Astra zien waarbij je kunt zien dat je in Antalja met een 90cm-schotel toe kunt voor zowel de Astra 1L waar de SD-zenders van CanalDigitaal op zitten als de Astra 3B waar de HD-zenders van CanalDigitaal op zitten.
Nu zal ik niemand adviseren om dan een 90cm-schotel te nemen, toch zeker niet voor de Astra 23,5 waar veel zenders gebruikt worden met DVB-S2, 8PSK, FEC 2/3, 3/4 en 5/6. Een schotel van 120cm is mijn advies. Als je dus een schotel van 150cm hebt, is dat meer dan ruim voldoende. Een teken te meer wat een belachelijk antwoord die installateur gaf dat een schotel van 150cm niet voldoende zou zijn.

post-60869-0-61952200-1409407335_thumb.jpg

post-60869-0-59352200-1409407426_thumb.jpg

Sprietje,

Onder normale omstandigheden heb je gelijk...

Maar dit is Turkije en op schotelgebied kennen ze hier maar 2 dingen, 42- en 7 oost, want daar zit hun doelgroep naar te kijken.

Dan volgt 19 en 13 oost, maar een combinatie 19/23.5 oost, dat gaat hen echt boven hun petje.

Kom dit maandelijks tegen, mensen vragen dan aan mij om het probleem op te lossen,

Het gebruik van een flens LNB, gebeurt hier zelden, laat staan het modificeren van een LNB.

Vandaar mijn oplossing, met 99% van de tijd een goed signaal.

Ik raad ook 150 cm. aan, omdat de footprints geen rekening houden met het 8PSK gebeuren.

Verder weet ik uit ondervinding dat Antalya al in de gevarenzone ligt, vanaf daar dondert het signaal al heel snel naar beneden als je wat oostelijker gaat.

Ik schrijf dit betoog niet om je te kleineren, want ik weet ook wel dat jij erg op de hoogte bent van alles.

Ik doe dit, omdat ik hier ruim 10 jaar woon en al -tig mensen uit de brand geholpen heb.

Dus niet kwaad worden a.u.b.

En, de echte monteur moet hier nog uitgevonden worden,

zo'n schotel binden ze hier muurvast op het dak van hun auto en komt al vervormd aan.

Met mijn schotel gebeurde dat 2X en de 3e ben ik dan zelf maar gaan ophalen.

aangepast door Emekli

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Beste Emekli

De footprints die ik laat zien zijn de gedetailleerde footprints van SES-Astra. Die zijn tot stand gekomen door eindeloze grondmetingen. Hiervoor zijn duizenden signaalsterkte metingen verricht om tot deze gedetailleerde footprint te komen.
Wat ik al aangaf is dat SES helaas weinig rekening houdt met DVB-S modulaties of DVB-S2, 8PSK modulaties en dan met name FEC 3/4 en 5/6. Vandaar ook mijn opmerking zeker een maat grotere schotel te gebruiken.
Maar jij zit flink wat verder in de uithoeken van de footprints en je moet de situatie in Anamur niet vergelijken met Antalya
En je moet ook niet overdrijven want Anamur ligt geen 264km oostelijker dan Antalya maar 212km.

Om met de laatste zin te beginnen, ik had nog de kilometers over de weg in mijn hoofd.

Verder, ik kijk niet alleen naar de footprints van SES zelf, maar ook de volgende:

http://www.satbeams.com/footprints

Daar kom ik uit op 120cm. en doordat ik diverse terug uit NL gekeerde Turken ken, die ook in en net rond Antalya wonen, baseer ik mij op hun en zij houden het op 150 cm.

En okay, ik woon verder naar het oosten en heb quasi geluk met mijn 150 cm.

Maar ik ben daar dan ook uren mee bezig geweest om alles te "fine tunen".

Zoals eerder al eens geschreven, 20 Km. verder op, geheel gelijke installatie aan de mijne,

elke avond beeld uitval, gelukkig doet Astra 3 het dan wel goed.

Omdat Antalya al op het randje van de 120 cm. zit, met de gegevens van de kennissen, houd ik het op 150.cm.

Beter iets te groot, dan teleurstelling met te klein.

aangepast door Emekli

Geplaatst:

Beste Sprietje,

dank je wel voor deze info. Ik hoop dat ik nu een stapje dichter ben bij de oplossing. Maar zoals ik het begrijp, er is nog kans op hoop met de Parabool schotel? Indien niet, nergens in Antalya is een offset schotel van 150 cm te vinden. Enig idee waar ik daarvoor moet zijn.

Verder moet ik nog steeds een installateur vinden die met dit alles vertrouwd is.

@ zij die in Antalya wonen: wie kent een goede installateur in Antalya (Lara)?

thanks!

Geplaatst:

,

elke avond beeld uitval, gelukkig doet Astra 3 het dan wel goed.

Omdat Antalya al op het randje van de 120 cm. zit, met de gegevens van de kennissen, houd ik het op 150.cm.

Beter iets te groot, dan teleurstelling met te klein.

Te groot kan ontvangst technisch gezien bijna niet,te klein wel.

Geplaatst:

Ik ben echt nieuw in deze forums en kzie de overige berichten nog maar net.

@ allen: bedankt voor jullie tips.

İk ben een leek in de technische termen zoals DVB-S modulaties of DVB-S2, 8PSK modulaties, maar zoals ik het begrijp moet ik me geen nieuwe schotel aanschaffen en kan ik verder met de paraboolschotel van 150cm, dus daar ben ik al blij om. Ik moet gewoon iemand vinden die een flens LNB van het merk İnverto kan combineren met een tweede flens LNB van hetzelfde merk (door een deel af te zagen) of eventueel een gewone LNB voor een offset ernaast kan plaatsen (verbeter me aub als ik het verkeerd heb begrepen).

dan is opnieuw de vraag: waar vind ik zo een installateur :S? want de huidige schoenenpoetser/zelfgenaamde installateur zal dit alles waarschijnlijk niet snappen.

@ Emekli: ben jij niet van Antalya?  Kan jij me adviseren over een installateur?

Geplaatst:

Ik ben echt nieuw in deze forums en kzie de overige berichten nog maar net.

@ allen: bedankt voor jullie tips.

İk ben een leek in de technische termen zoals DVB-S modulaties of DVB-S2, 8PSK modulaties, maar zoals ik het begrijp moet ik me geen nieuwe schotel aanschaffen en kan ik verder met de paraboolschotel van 150cm, dus daar ben ik al blij om. Ik moet gewoon iemand vinden die een flens LNB van het merk İnverto kan combineren met een tweede flens LNB van hetzelfde merk (door een deel af te zagen) of eventueel een gewone LNB voor een offset ernaast kan plaatsen (verbeter me aub als ik het verkeerd heb begrepen).

dan is opnieuw de vraag: waar vind ik zo een installateur :S? want de huidige schoenenpoetser/zelfgenaamde installateur zal dit alles waarschijnlijk niet snappen.

@ Emekli: ben jij niet van Antalya?  Kan jij me adviseren over een installateur?

Neen, ik woon al jaaaaaren in Anamur.

Vele spullen kan je hier kopen, maar soms heel veel duurder.

Kan je niet zelf gaan knutselen, mijn foto's geven al een goed beeld hoe dat het er uit moet komen te zien.

De flens LNB heb ik door iemand uit Holland laten meenemen.

Let op welke je neemt, single of twin.

De flens, in dit artikel het koperen onderdeel op een van de plaatjes, moet je er apart bij bestellen!!.

Voor Astra 3, hoef je het niet zo moeilijk te maken, deze satelliet komt hier veel sterker door.

Vandaar dat je hier een gewone single of twin LNB kan nemen. Gewoon hier uit de winkel.

Zelfs hier in Anamur heb ik alleen uitval bij zwaar weer, dan valt zelfs de Türksat weg en daar is niks tegen te doen.

Ofwel, dit is het enige nadeel van satelliet ontvangst en kabelmaatschappijen hebben er dan ook  last van.

Zo' n onderbreking is normaliter van vrij korte duur.

En wanneer regent het hier nu, hier al 2 maanden geleden en dat blijft zo tot zeker eind september.

Alleen februari/maart heb je een kort regen seizoen en niet alle buien zijn zwaar, dus kan je gewoon TV kijken.

Succes!!.

Geplaatst:

Heb je ook gezien dat dit op het randje is?, 120cm lijkt mij dan toch al beter.

Verder ga ik niet uit van de theorie, maar van de praktijk en diverse NL-Turken die ik ken, hebben allemaal 150 cm. schotels, ook i.v.m.

het 8PSK gebeuren.

Bovendien heeft Serem al een honderd vijftiger staan, als hij daar dan een flens in zet voor Astra 1 en een normale voor Astra 3, zal hij zeker goede ontvangst hebben.

Daar de Turken die ik daar ken niet op een forum zitten en ik geen foto's heb, kan ik helaas niet met bewijzen komen.

Maar neem rustig van mij aan dat ik hier niet zit te liegen.

Dit zou mij overigens ook niet geloofwaardig maken in de antwoorden die ik geef.

Jij beweerde eerst dat de de footprint van SES Astra dan wel aangaf dat het met een 90cm-schotel kon en dat jij een site gebruikte waar aangegeven werd dat je een 120cm-schotel nodig hebt. Dat is dus niet waar. Ook jou site geeft aan dat het met een 90cm-schotel kan. Ik heb ook meteen gezegd dat je geen 90cm-schotel moet nemen maar een maat groter, dus 120cm. Omdat hij al een schotel had van 150cm heb ik ook geschreven dat 150cm natuurlijk helemaal prima is. Des te meer ruimte heb je ook om daar twee lnb's naast elkaar op te zetten.
Je kunt als bijgeplaatste lnb natuurlijk een offset-lnb voor nemen die eigenlijk niet voor een primefocus-schotel gemaakt is, maar je kunt beter een flens-lnb nemen en een stukje van de scalarring afzagen. Dan heb je een veel betere ontvangst.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

hi,

Ik denk dat ik als enige dame tussen de heren beland ben, dus zelf op het dak gaan knutselen zit er voor mij helaas niet in :S.

Een flens LNB en een gewone LNB heb ik dan nodig, Net een installateur gebeld, die weet niet eens wat een flens LNB is. Volgens hem is er maar 1 type LNB voor zowel parabool als voor offset schotels...dus de moed is weer in mijn schoenen gezakt.

Iemand enig idee of ik een flens LNB in Antalya kan bekomen? En dan nog steeds, wie kent in deze regio een goede installateur?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen