Sprietje Geplaatst: 5 september 2014 Geplaatst: 5 september 2014 Beste SeremHet is toch wel heel erg triest dat die installateur het verschil tussen een flens-lnb voor een primefocus schotel en een gewone lnb voor een offsetschotel niet kent.Het heet een flens-lnb omdat de lnb en de feedhorn twee gescheiden onderdelen zijn. Beide onderdelen hebben een flens met vier gaten zodat je ze aan elkaar vast kunt maken. De feedhorn is voor alle primefocus schotels voor de Ku-band hetzelfde. Die kun je tegen elk merk lnb aan schroeven, zie dit filmpje: In ieder geval zeker geen zaken doen met die prutser.In Turkije worden bijna alleen maar primefocus schotel geplaatst dus flens-lnb's zijn daar volop te koop.Als bijlage nog een gewone offset-lnb die uit één geheel bestaat.
Emekli Geplaatst: 5 september 2014 Geplaatst: 5 september 2014 "In Turkije worden bijna alleen maar primefocus schotel geplaatst dus flens-lnb's zijn daar volop te koop. Als bijlage nog een gewone offset-lnb die uit één geheel bestaat". Dit is echt een fabeltje Sprietje, in de kleinere steden werken ze alleen met "normale" LNB's en dan nog alleen voor alle soorten schotels op 7 en 42 graden oost gericht. In Antalya zou het kunnen lukken, maar is het moeilijk een goede winkel te vinden. Via internet kan het wel, maar hier mag ik geen "reclame" maken en veel duurder dan in NL. Enige mogelijkheid is om dit door een familielid mee te laten brengen, maar dan heeft Selem nog geen goede monteur. Ik heb al gezegd, moest ik dichterbij Antalya wonen, zou ik nog kunnen en willen helpen. Maar dit is echt te ver. Heb zelf geen auto, dus met de prima bus van hier en spotgoedkoop, maar dan ben ik 2X vijf uur onderweg, moet in Antalya met een taxi de weg gaan zoeken en dan ben ik al zo lang onderweg, dat ik daar ook nog zou moeten overnachten. DUS HIER EEN OPROEP AAN LEZERS DIE WEL IN OF OM ANTALYA WONEN, HELP SELEM UIT DE NOOD. Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV. Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat, ** is tijdelijk buiten gebruik.
Emekli Geplaatst: 5 september 2014 Geplaatst: 5 september 2014 Nog even toevoegen, al enkele jaren worden hier meer offset schotels geplaatst en wel in de maten 60, 80, 90 en 120 cm. Omdat waar ik woon maar weinig buitenlanders wonen, maken ze hier de voorraad P.F. schotels van 150 cm.op. Vooral in Alanya zie je offset schotels van 150 cm. of groter en dan meestal met eeen verkeerde LNB. Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV. Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat, ** is tijdelijk buiten gebruik.
Sprietje Geplaatst: 5 september 2014 Geplaatst: 5 september 2014 Hoi Emekli, die lnb's voor primefocus schotels moeten zeker ook opgewerkt worden? Wat een stelletje boeven.
Emekli Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 (aangepast) Ik ga niet generaliseren, maar op schotelgebied staan ze volgens mij niet zo ver als in Spanje. Neem een F-connerctor die te klein is voor de coax, dan snijden ze net zo lang aan de kabel tot het wel past. Voor elke schotel de zelfde LNB. Vervoer, knudde, vervormde schotels, zeker als ze groter zijn, komen hier regelmatig voor, een rubberen hamer is dan nooit ver weg ***. In de grote steden, waar ook toeristen wonen, komen ze niet verder dan Türksat 42 oost, Eutelsat 7 oost en met wat geluk, Hotbird er nog bij. Ondanks dat het in o.a. Alanya stikt van de Nederlanders, Astra 23.5 oost kennis nihil, wel Astra 1, met Prime Focus en dan een verkeerde LNB er in. Kijk je op internet, dan is er genoeg te vinden, maar alle winkels zijn praktisch alleen in Istanbul te vinden. Gelukkig is de "kargo" ***, deze levert zelfs zonder gedeukte schotels, hier supersnel, na bestelling de 2e dag al aan de deur. Heb ook van diverse mensen gehoord dat ze een Dreambox hadden gekocht, sowieso duurder als in Europa, die hun software gingen updaten. Toen werkte het niet meer, want alles kloon tegen een prijs als of het een echte is. Daarmee laat ik de duurdere zaken meebrengen uit NL, een schotel van 150 cm. gaat wat moeilijk, dus die valt dan af. F connectors, kabel en switches, die koop ik wel hier. Zo is kabel niet duur, alleen RG6 te krijgen, kost ook maar 50 cent. Ik heb voor mij zelf 30 meter keer twee nodig en heb het eens getest. Eerst ontvanger 5 meter van de schotel en toen helemaal beneden. Verlies was er wel, de signaalsterkte zakte met 6%, maar kwaliteit bleef gelijk. Kan toch niet alles uit NL mee laten brengen?. Helaas, nog geen "redder in nood" voor Serem. PS, gisteravond weer geen beeld op Astra 1, weet dan al wel hoe laat het is. Zat weer een vette kever in de golfpijp. Hoe dit te verhelpen is, weet ik niet, kapjes voor een flens heb ik nog niet gezien. Aangezien de scaler ring helemaal aan het einde van het "pijpje" zit, kan ik er ook geen plastic dop op doen, zoiets als je wel eens aan het uiteinde van buizen ziet, in alle maten verkrijgbaar. 6 september 2014 aangepast door Emekli 1 Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV. Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat, ** is tijdelijk buiten gebruik.
Sprietje Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 Ja leuk EmekliDat keververhaal blijft je achtervolgen. Ik had een paar dagen geleden nog willen vragen toen jij de foto plaatste van je schotel of je het gat inmiddels al dicht gemaakt hebt. Niet dus. Is er niet een of ander dopje van een flesje dat je er klem in kunt drukken? Maar anders moet een dop van een waterfles toch ook wel lukken als je die met een paar druppeltjes 10 secondenlijm vast zet.
Emekli Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 Ik heb er nu een plastic zakje overgedaan, zou, door de stand van de LNB, eventueel vol kunnen lopen met regenwater, maar dat hebben we hier voorlopig niet Secondelijm hebben ze hier wel, plakt alleen je vingers aan elkaar en voor de rest niks, LOL. Zal nog eens verder zien tussen mijn "rommel" of ik daar nog wat vind. Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV. Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat, ** is tijdelijk buiten gebruik.
Serem Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 hi hi Sprietje en Emekli, Ik ben stiekem jaloers op de kennis die jullie hebben en vind het jammer dat jullie allebei zo ver wonen. Anders had ik direct jullie als installateurs aangesproken . Ik ga de eerste week van oktober naar België. Om alles even op een rijtje te zetten: ik moet daar dus een Flens LNB van het merk Inverto gaan halen die ik dan kan laten plaatsen voor Astra 1.... @ Emekli: je zei "Let op welke je neemt, single of twin." Kan je dit verduidelijken?Dat ik straks niet de verkeerde LNB aankoop en weer af ben bij nul. Ik ga dit weekend op het dak gaan kruipen om te zien wat ze daar hebben geïnstalleerd. Ik heb trouwens bijna geen ontvangst meer op de Astra 1, terwijl de LNB alleen maar daar op gericht is. Constant beelduitval zonder dat er een wolkje in de lucht hangt. En na meer dan 1000 tl uitgegeven te hebben weiger ik het op te geven...Dus alle hoop is bij die Flens LNB uit België en dan ga ik maar de ene na de andere installateur in mijn buurt langslopen, want niemand anders weet me een goede installateur te vertellen. Wordt vervolgd...
Sprietje Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Beste SeremEen single-lnb heeft 1 aansluiting.Een twin-lnb heeft 2 aansluitingen.Heb je dus maar 1 satellietontvanger, dan heb je aan een single-lnb genoeg.Heb je 2 satellietontvangers of een satellietontvanger waarmee je naar de ene zender kunt kijken en een andere zender op kunt nemen, dan heb je een twin-lnb nodig.Misschien heb je die tweede aansluiting niet onmiddellijk nodig maar mogelijk over een paar jaar. Je kunt dan afwegen of het geringe prijsverschil de moeite waard is om er toch een met twee aansluitingen te nemen.En wat de mogelijkheid om twee lnb's te plaatsen:Je kunt het zo doen als Emekli heetf gedaan, een flens-lnb en daar een offset-lnb naast.Beter is twee flens-lnb's te nemen maar om de dicht genoeg tegen elkaar aan te kunnen zetten kan het dan geen Invacom zijn omdat die te breed is en moet je de smalle Inverto nemen.De vraag is alleen of je een installateur kunt vinden die dat voor elkaar gaat krijgen. Doehetzelvers knopen nog veel meer aan elkaar op een primefocus schotel, zie de bijlage
Frans B Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Op een primefocus van 150 cm is er plaats genoeg voor een invacom op 19,2 en 23,5. De feedhorn is immer niet zo groot als op de foto hierboven (C-band). Het precies afstellen is het belangrijkste (focus en skew) en uiteraard de schotel zelf (en die moet ook nog recht zijn, niet verbogen). System Administrator (niet van deze site)
Eduard07 Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Ik ga niet generaliseren, maar op schotelgebied staan ze volgens mij niet zo ver als in Spanje. Complimenten, Emekli. Je beschrijving geeft een heel goed beeld van mogelijke schotelsores in jouw land.( En het leest ook lekker weg. ) Misschien moest Sat4All een plek hebben waar we dit soort ervaringen (in het buitenland) neer kunnen zetten. Kan waardevolle info zijn voor anderen. . Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Sprietje Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Beste Frans BOh ja? Een Invacom is 82mm breed, de skalar-ring 70mm. Er moet al van de skalar-ring afgehaald worden om ze dicht genoeg tegen elkaar te zetten. Hoe had je dat gedacht als de lnb's al 82mm breed zijn?
Serem Geplaatst: 18 september 2014 Geplaatst: 18 september 2014 Bedankt voor de uitleg Sprietje. Ik heb dan telkens een twin LNB nodig omdat ik in 2 kamers ontvangst wil hebben (ik verplaats de receiver elke keer ). Ik heb net een installateur gebeld. Hij zegt dat een Flens LNB 105 tl maar kost, van het merk Inverto. De foto's heb ik ook naar hem gemaild... Maar Sprietje/Emekli, kan het zijn dat in Mersin het wel met 1 schotel kan om de Astra 1 en Astra 3 samen te bekijken en dat dit niet lukt in Antalya? Want eerst durfde deze installateur te zeggen dat het echt 2 schotels moesten zijn (maakte hij de vergelijking met de Russen) en nadien zei een collega-installateur van hem dat het wel kon met een 150 cm parabool voor Astra 1 en Astra 3 samen en dat zelfs met 2 simpele LNB's naast elkaar. Dus het is echt ongelooflijk hoe 1 installateur zichzelf eigenlijk tegenspreekt...(tis maar wie je aan de lijn hebt...) sorry voor al deze vragen...
Emekli Geplaatst: 19 september 2014 Geplaatst: 19 september 2014 Serem, In Mersin zou dit goed moeten kunnen met één Flens LNB in een schotel van 150 cm. en dit voor de NL HD zenders op Astra 3/23.5 oost. Voor Astra 1, kan je het vergeten, of je moet een schotel hebben van 280 cm. of meer. Weet dit van mensen die ik ken in Mersin. Wil je daar een combinatie van Astra 1 en 3, dan heb je 2 schotels nodig waarvan die 280+, heel duur is. Zoals eerder geschreven en zie ook mijn foto's, koop 1 Flens LNB, voor Astra 1 en een normale voor Astra 3 en laat deze plaatsen in je 150 cm. schotel. Een 2e Flens is dus niet nodig. Dan ben je verlost van je probleem. Helaas heb ik nu gasten, dus een evt. op het antwoord van jou, kan even duren. SUCCES!! Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV. Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat, ** is tijdelijk buiten gebruik.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen