Ga naar inhoud


DVB-T ontvangst Averbode Belgie


Winne

Aanbevolen berichten

Aangezien wij bijna alleen maar naar de VRT en soms RTBF kijken, dacht ik over te schakelen op DVB-T.  Een test met een oude Hirschman yagi 10 elementen verticaal opgesteld van Averbode richting Genk gericht gaf volgende resultaten: 7 Belgische zenders, 13 Duitse van Aken (85km), geen Nederlandse zenders van Maastricht of Heerlen. Met mastversterker Konig (30db) beter signaal, geen extra zenders.

Genk, Maastricht, Aken liggen voor mij bijna op een lijn.

De ontvangst van de VRT zenders kwam niet van de zender van Genk (36km,20kw), maar van Veltem (30km,20kw). De RTBF van de zender van Luik (60km,20kw) en niet van Waver (43km,80kw). Als de antenne horizontaal opgesteld wordt geen signaal van Genk (kan25), vermoedelijk storing van de Duitse zender van Aken (kan26).

Ik wil om estetische redenen geen yagi aan de gevel van mijn woning hangen en een plaatsing op zolder is omwille van grote verliezen geen optie.

Mijn interesse is er voor een van volgende actieve platte antennes:

- One for all SV9455     http://www.oneforall.com/sv9455-full-hd-outdoor-antenna.html  

- Konig dvbt-out 112    http://www.konigelectronic.com/nl_nl/televisie/dvb-t-terrestisch/56020411    

- Relook Re-Tac35      http://www.satelec.be/specs-retac35.htm

De ontvangst van de Belgische zenders is een minimum, ontvangst van Nederlandse en Duitse zenders is gewoon een extra. Iemand advies?

aangepast door Winne
Link naar reactie
Delen op andere sites


Aangezien wij bijna alleen maar naar de VRT en soms RTBF kijken, dacht ik over te schakelen op DVB-T.  Een test met een oude Hirschman yagi 10 elementen verticaal opgesteld van Averbode richting Genk gericht gaf volgende resultaten: 7 Belgische zenders, 13 Duitse van Aken (85km), geen Nederlandse zenders van Maastricht of Heerlen. Met mastversterker Konig (30db) beter signaal, geen extra zenders.

Genk, Maastricht, Aken liggen voor mij bijna op een lijn.

De ontvangst van de VRT zenders kwam niet van de zender van Genk (36km,20kw), maar van Veltem (30km,20kw). De RTBF van de zender van Luik (60km,20kw) en niet van Waver (43km,80kw). Als de antenne horizontaal opgesteld wordt geen signaal van Genk (kan25), vermoedelijk storing van de Duitse zender van Aken (kan26). Ik wil om estetische redenen geen yagi aan de gevel van mijn woning hangen en een plaatsing op zolder is omwille van grote verliezen geen optie.

Mijn interesse is er voor een van volgende actieve platte antennes:

- One for all SV9455, goede reviews en grote versterking (52db), als dat cijfer ten minste klopt.

- Konig dvbt-out 112, versterking 20 db.

- Relook Re-Tac35, versterking 35db.     

De ontvangst van de Belgische zenders is een minimum, ontvangst van Nederlandse en Duitse zenders is gewoon een extra.  Iemand advies?

aangepast door Winne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Relook zou ik niet nemen, mist een 4G filter.

De One for all SV9455 heeft de beste specificaties en is ook de duurste, die zou ik nemen.

Die antenne is natuurlijk richtingsgevoelig, het is dus maar afwachten wat je uit de andere richtingen op de zij lobben kunt ontvangen.

Wordt er ook een reflector in gebruikt dan heb je zelfs aan de achterzijde demping van het te ontvangen signaal.

Toshiba 46RV555D

Pioneer VS-922 + Wharfedale
DM8000 S-C-T OpenATV 4.1
Archsat 85 triple Astra plus Hotbird en een draaibare Triax 88cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien wij bijna alleen maar naar de VRT en soms RTBF kijken, dacht ik over te schakelen op DVB-T. Een test met een oude Hirschman yagi 10 elementen verticaal opgesteld van Averbode richting Genk gericht gaf volgende resultaten: 7 Belgische zenders, 13 Duitse van Aken (85km), geen Nederlandse zenders van Maastricht of Heerlen. Met mastversterker Konig (30db) beter signaal, geen extra zenders.

Genk, Maastricht, Aken liggen voor mij bijna op een lijn.

De ontvangst van de VRT zenders kwam niet van de zender van Genk (36km,20kw), maar van Veltem (30km,20kw). De RTBF van de zender van Luik (60km,20kw) en niet van Waver (43km,80kw). Als de antenne horizontaal opgesteld wordt geen signaal van Genk (kan25), vermoedelijk storing van de Duitse zender van Aken (kan26). Ik wil om estetische redenen geen yagi aan de gevel van mijn woning hangen en een plaatsing op zolder is omwille van grote verliezen geen optie.

Mijn interesse is er voor een van volgende actieve platte antennes:

- One for all SV9455, goede reviews en grote versterking (52db), als dat cijfer ten minste klopt.

- Konig dvbt-out 112, versterking 20 db.

- Relook Re-Tac35, versterking 35db.

De ontvangst van de Belgische zenders is een minimum, ontvangst van Nederlandse en Duitse zenders is gewoon een extra. Iemand advies?

Voor Genk en Luik zou de antenne juist horizontaal opgesteld moeten worden, maar aangezien dit je sterkste zenders zijn komen die met verticaal opgestelde antenne ook wel binnen, hetgeen je ook al geconstateerd hebt.

De Nederlandse zenders zijn allemaal verticaal gepolariseerd en de Duitse zenders v/d WDR, ADR en ZDF uit Aken ook (ik tel er overigens maar 12, welke 13 ontvang je dan?).

 

Welk kanaal/frequentie heb je voor Nederland geprobeerd?

Probeer eens kanaal 30 (=546MHz), ondanks dat signaal uit een andere richting komt (noord i.p.v. west). Volgens fmscan is die net iets sterker in Averbode.

 

En hoe heb je de antenne (verticaal opgesteld) precies geplaatst en aan de mast bevestigd? (Foto?)

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Genk en Luik zou de antenne juist horizontaal opgesteld moeten worden, maar aangezien dit je sterkste zenders zijn komen die met verticaal opgestelde antenne ook wel binnen, hetgeen je ook al geconstateerd hebt.

De Nederlandse zenders zijn allemaal verticaal gepolariseerd en de Duitse zenders v/d WDR, ADR en ZDF uit Aken ook (ik tel er overigens maar 12, welke 13 ontvang je dan?).

 

Welk kanaal/frequentie heb je voor Nederland geprobeerd?

Probeer eens kanaal 30 (=546MHz), ondanks dat signaal uit een andere richting komt (noord i.p.v. west). Volgens fmscan is die net iets sterker in Averbode.

 

En hoe heb je de antenne (verticaal opgesteld) precies geplaatst en aan de mast bevestigd? (Foto?)r

Duitse zenders zdf, 3sat , kika, zdf info, wdr Aken, wdr Keulen, NDR, SWR, MDR, Das Erste, Arte, Phoenix en Einsfestival. 13 totaal maar die 2  wdr's zenden hetzelfde uit.

Opstelling antenne is voorlopig amateuristisch, speciale staander waarvan ik op het balkon of van uit het raam richting zoek, op 4meter hoogte met kompas en kaart. TV tuner tot nu toe automatisch laten zoeken naar zenders.

Nederland richting noord al geprobeerd, nog niet kunnen ontvangen.

Wat me een beetje tegenvalt zijn de vrt zenders, soms vallen deze zelfs met de versterker ingeschakeld weg, komen van Leuven op 30 km ook al staat de antenne op Genk gericht. Antenne naar Leuven gericht valt vrt weg. Zit wel in bosrijke omgeving, maar richting Genk Aken heb ik vrij uitzicht. Ik heb voorlopig geen mogelijkheid de antenne hoger te plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op welk kanaal ontvang je de VRT dan? Veltem en Genk gebruiken verschillende kanalen en polarisaties.

 

Houdt er wel rekening mee dat het zendernet in België ongeveer hetzelfde is als in de analoge tijd, dus als je toen een dakantenne nodig had, heb je grote kans dat je dat nu ook weer nodig hebt. Je zit daarbij dan ook precies tussen Genk en Veltem in qua locatie.

 

post-40400-0-14890300-1403556472_thumb.jpg

 

Dit i.t.t. Nederland waar veel meer (kleine steun-)zenders bijgeplaatst zijn.
Teletenne had ook meer zenders, maar goed dat is verleden tijd....

 

 

De vraag hoe je je antenne bevestigd is vraag ik omdat bij een Yagi de (metalen) mast niet tussen de elementen door mag lopen, dus of een horizontale dwarsmast waar je de Yagi aan bevestig of de Yagi moet zijn bevestiging hebben achter de reflector.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op welk kanaal ontvang je de VRT dan? Veltem en Genk gebruiken verschillende kanalen en polarisaties.

 

Houdt er wel rekening mee dat het zendernet in België ongeveer hetzelfde is als in de analoge tijd, dus als je toen een dakantenne nodig had, heb je grote kans dat je dat nu ook weer nodig hebt. Je zit daarbij dan ook precies tussen Genk en Veltem in qua locatie.

 

attachicon.gifTV-VRTmux.jpg

 

Dit i.t.t. Nederland waar veel meer (kleine steun-)zenders bijgeplaatst zijn.

Teletenne had ook meer zenders, maar goed dat is verleden tijd....

 

 

De vraag hoe je je antenne bevestigd is vraag ik omdat bij een Yagi de (metalen) mast niet tussen de elementen door mag lopen, dus of een horizontale dwarsmast waar je de Yagi aan bevestig of de Yagi moet zijn bevestiging hebben achter de reflector.

Ik heb de frequenties en kanalen van wikipedia en Norkring website. Ik heb ook gezien dat Nederland meer zendmasten heeft.

Voor de vrt kreeg ik veltem binnen kanaal 22 (antenne verticaal). Horizontaal heb ik problemen om Genk kan25 binnen te krijgen, Aken zendt wel uit op kan26, volgens mijn pa zou deze kunnen storen. Met een kleinere yagi van 60 cm lengte haalde ik enkele maanden geleden zonder problemen Genk binnen, ik ga deze ook nog terug testen.

Mijn beide yagi's hebben de bevestiging achter de reflector.

Alex al vast bedankt voor je advies tot nu toe, een vraagje is er een website waar ik de dekking van de RTBF zenders kan zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de frequenties en kanalen van wikipedia en Norkring website. Ik heb ook gezien dat Nederland meer zendmasten heeft.

Voor de vrt kreeg ik veltem binnen kanaal 22 (antenne verticaal). Horizontaal heb ik problemen om Genk kan25 binnen te krijgen, Aken zendt wel uit op kan26, volgens mijn pa zou deze kunnen storen. Met een kleinere yagi van 60 cm lengte haalde ik enkele maanden geleden zonder problemen Genk binnen, ik ga deze ook nog terug testen.

Mijn beide yagi's hebben de bevestiging achter de reflector.

Alex al vast bedankt voor je advies tot nu toe, een vraagje is er een website waar ik de dekking van de RTBF zenders kan zien?

Lees ik ook nog net dat de sterkste zender in Belgie, Waver een brandje heeft gehad in mei en er een noodzender actief is. Kommer en kwel in Belgie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de frequenties en kanalen van wikipedia en Norkring website. Ik heb ook gezien dat Nederland meer zendmasten heeft.

Voor de vrt kreeg ik veltem binnen kanaal 22 (antenne verticaal). Horizontaal heb ik problemen om Genk kan25 binnen te krijgen, Aken zendt wel uit op kan26, volgens mijn pa zou deze kunnen storen. Met een kleinere yagi van 60 cm lengte haalde ik enkele maanden geleden zonder problemen Genk binnen, ik ga deze ook nog terug testen.

Mijn beide yagi's hebben de bevestiging achter de reflector.

Alex al vast bedankt voor je advies tot nu toe, een vraagje is er een website waar ik de dekking van de RTBF zenders kan zien?

 

Bij de RTBF zelf hebben ze deze site over het ontvangen van de RTBF, hier een dekkingskaart.

 

Ik kwam ook nog deze kaart van Télé Bruxelles (kanaal 55) tegen, is misschien ook nog te proberen:

 

telebruxellesc55.png

 

Voor kanaaloverzichten kan je beter raadplegen: UKW/TV Arbeidskreiz, tvradio-nord en radio-tv-nederland.

Voor dekkingskaarten: FM Scan.

 

Lees ik ook nog net dat de sterkste zender in België, Waver een brandje heeft gehad in mei en er een noodzender actief is. Kommer en kwel in België.

 

Ja, onderstaand kaartje geeft dus op het moment geen goed beeld van Waver terwijl Averbode wel in het ontvangstgebied van Waver ligt. Als de RTBF nu op kanaal 56 niet te ontvangen is dan is de enige optie Liège (kanaal 45) proberen.

Overigens, op fmscan zijn ook ontvangstparameters in te stellen, hoogte, richting, versterking enz. van de antenne en op gevoeligheid van de ontvangst.

Voor onderstaande kaart heb ik een gemiddelde ontvangstgevoeligheid gebruikt maar dat zou altijd beter of slechter kunnen zijn, allemaal afhankelijk van de eigen omstandigheden.

 

post-40400-0-41460300-1403647812.jpg

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de RTBF zelf hebben ze deze site over het ontvangen van de RTBF, hier een dekkingskaart.

 

Ik kwam ook nog deze kaart van Télé Bruxelles (kanaal 55) tegen, is misschien ook nog te proberen:

 

telebruxellesc55.png

 

Voor kanaaloverzichten kan je beter raadplegen: UKW/TV Arbeidskreiz, tvradio-nord en radio-tv-nederland.

Voor dekkingskaarten: FM Scan.

 

 

Ja, onderstaand kaartje geeft dus op het moment geen goed beeld van Waver terwijl Averbode wel in het ontvangstgebied van Waver ligt. Als de RTBF nu op kanaal 56 niet te ontvangen is dan is de enige optie Liège (kanaal 45) proberen.

Overigens, op fmscan zijn ook ontvangstparameters in te stellen, hoogte, richting, versterking enz. van de antenne en op gevoeligheid van de ontvangst.

Voor onderstaande kaart heb ik een gemiddelde ontvangstgevoeligheid gebruikt maar dat zou altijd beter of slechter kunnen zijn, allemaal afhankelijk van de eigen omstandigheden.

 

attachicon.gifTV-RTBFmux.jpg

De Hirschman yagi is nu perfect horizontaal uitgericht op Genk, het signaal van Luik komt ook sterk binnen.

Ontvangst is zeer goed, zelfs als de antenne binnen staat. Plaatsing op zolder is dus ook eventueel mogelijk.

Ik kan nu een vaste opstelling maken en nog verder testen om te kijken of weersomstandigheden de ontvangst nog kan beinvloeden. Indien alles ok kan de kabel van Telenet buiten.

Nogmaals van harte bedankt voor de informatie Alex

aangepast door Winne
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Hirschman yagi is nu perfect horizontaal uitgericht op Genk, het signaal van Luik komt ook sterk binnen.

Ontvangst is zeer goed, zelfs als de antenne binnen staat. Plaatsing op zolder is dus ook eventueel mogelijk.

Ik kan nu een vaste opstelling maken en nog verder testen om te kijken of weersomstandigheden de ontvangst nog kan beinvloeden. Indien alles ok kan de kabel van Telenet buiten.

Nogmaals van harte bedankt voor de informatie Alex

Graag gedaan, en de Nederlandse zenders dan?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan, en de Nederlandse zenders dan?

In mijn jeugdjaren keken wij allemaal naar nederland 1 en 2, in Belgie was toen maar 1 vlaamse zender. Veronica was toen een openbaring op tv gebied, maar is spijtig genoeg commercieel gegaan. De programma's van de openbare omroepen in Belgie zijn in mijn ogen beter dan die van de commerciele zoals vtm. Sommige commerciele zenders zijn wel goed op filmaanbod, maar wel te veel reclame. De RTBF heb ik nodig voor het kijken naar formule1, het vlaams aanbod van formule1 zit bij de betaalzenders.

Ook is er in mijn gezin een sterke verschuiving naar het kijken van sommige programma's via online streams.

De tv markt in Belgie is ook jarenlang verdeeld geweest tussen 2 grote spelers Telenet en Belgacom. Ik hou ook van eenvoud, terwijl men in Nederland al een tijdje tv kon kijken zonder decoders, met een kaartje voor het CI slot van je tv. Is dit in Belgie nog maar net ingevoerd, mijn model van tv (4 jaar oud) was net niet geschikt. Een commercieel dvb-t aanbod is opgestart door kabel monopolist Telenet en is al terug een stille dood gestorven.

Ik had bij mijn eerste testen met verticaal opgestelde antenne naar Genk gericht (kreeg voor de vrt veltem binnen) gehoopt Maastricht of Heerlen te ontvangen samen met Aken, maar dit was niet gelukt.

Richting noord ook geen resultaat. Misschien doe ik nog wel een testje.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veronica is na het commercieel gaan alleen maar slechter geworden en heeft momenteel ook feitelijk sinds 2005 niks meer te maken met de oorspronkelijke vereniging, zie http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Veronica_Omroep_Organisatie

 

De programma's van BNN komen meer overeen met die van de publieke Veronica en laat dat nu een publieke omroep zijn en dus op Nederland 1/2/3 uitzenden.

Verder vind ik over het algemeen de programma's van de publieke omroep beter dan die van de commerciële.

M.i. toch de moeite waard om die drie Nederlandstalige zenders erbij te krijgen.

Ik vrees dat je antenne dan blijkbaar toch hoger voor opgesteld moet worden, of een grotere antenne?

Heb je het juiste kanaal geprobeerd? (54 voor Limburg, 30 voor Noord-Brabant).

Overigens zou je via een adres in Nederland ook nog aan een kaart voor het gecodeerde aanbod van Digitenne kunnen komen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Ik had bij mijn eerste testen met verticaal opgestelde antenne naar Genk gericht (kreeg voor de vrt veltem binnen) gehoopt Maastricht of Heerlen te ontvangen samen met Aken, maar dit was niet gelukt.

Richting noord ook geen resultaat. Misschien doe ik nog wel een testje.

Groetjes

 

Van het weekend nog getest?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van het weekend nog getest?

Met de kleine yagi voor de VRT en RTBF richting Genk Luik. Goede ontvangst, kan ik de grote Hirschman yagi gebruiken om extra zenders te ontvangen. Momenteel schoolvakantie in Belgie, gezin vraagt iets meer aandacht.

Ik zie in je reactie dat je dvb-t ontvangt met een db4 rasterantenne. Wat zijn voor en nadelen tov yagi antenne, ontvangstbereik?

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...