Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Het is niet mijn bedoeling slechte reklame te maken voor TVV/Télésat maar het viel mij toch op dat de bitrate van de HD-zenders veel te laag is.

Het eeste plaatje is VOO (Waalse kabel-provider en het tweede TVV/Télésat.

post-33553-0-64635700-1403452025.png

post-33553-0-27823300-1403452044.png

aangepast door masterw

• Moderator
Geplaatst:

En wat voor compressie gebruiken die 2 zenders?

De ene MPEG-2 en de andere misschien MPEG-4?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

HD is altijd mpeg4 de laatste 6 jaar. Zou je toch moeten weten ceesv

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

• Moderator
Geplaatst:

Bij alle kabel providers?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Zijn we terug bij deze discussie.

De uitzendingen via TVV/Télésat zijn gecomprimeerd met variabele bitrate.  Een cijfer verzameld over enkele seconden zegt dus niets.

Mijn observatie is dat de bitrate voor één HD en Canvas HD tussen de 6000 en 8000 kbit/s ligt.  Tenminste bij uitzendingen welke native HD zijn.

Met deze bitrate is een perfekt HD beeld mogelijk.  Trouwens BBC1/2 HD hebben geen hogere bitrate.

Vergelijken met de Duitse zenders is jezelf beliegen.  Deze zenders hebben een hogere bitrate, maar zenden wel via een vaste bitrate uit.  Hier is dus een hogere bitrate nodig ten allen tijde omdat alles moet passen binnen de ingestelde bitrate.

Hoe de situatie bij VOO is weet ik niet.

Willy

PS:  Natuurlijk is een hogere bitrate beter voor het beeld, maar daar staat wel een kostenplaatje tegenover, en de vraag is of iemand dat kan zien (op een normale TV)

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Bij alle kabel providers?

Uiteraard, op de kabel wordt al jaren mpeg4 gebruikt voor HD.  Op satelliet trouwens ook uitgezonderd wat exotische aanvoer signalen.

En kabeltje87, een variable bitrate wordt gebruikt omdat ze structureel te weinig bandbreedte hebben. CDS/TVV kennende is die 5,5 Mbit eerder een piek. Het verhaal dat hogere bitrate nodig is om ten allen tijde omdat alles moet passen binnen de ingestelde bitrate is niet waar. Je hebt alleen veel meer werkruimte. Bij variabel moet de informatie passen bij wat je op dat moment beschikbaar hebt en CDS/TVV kennende is dat constant te weinig.

En dat je bij 5-6 Mbit perfect beeld hebt en het verschil niet ziet is maar net hoe goed je kijkt, ik kan het verschil tussen sat en kabel wel zien.  Vooral bij veel bewegingen zie je het sneller pixeleren en de scherpte, dwz de randen is gewoon een stuk minder.

En dat verhaal over die fatastische nieuwere encoders verwijs ik ook naar het rijk der fabelen. Tuurlijk gen1 en gen5 zal heus wel verschil maken maar niet dat het bitrate sterk omlaag kan.  Het is net wat je zegt op het laatst, het zijn keuzes die een provider maakt tov het kosten plaatje.  Als het aan mij lag zou alles met 20 Mbit worden uitgezonden iets wat bij SkyUK premium zenders nog steeds voorkomt.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:

PS:  Natuurlijk is een hogere bitrate beter voor het beeld, maar daar staat wel een kostenplaatje tegenover, en de vraag is of iemand dat kan zien (op een normale TV)

Gisteren tijdens het voetbal viel het mij toch op dat bij snelle bewegingen de pixelisering duidelijk zichtbaar wordt op TVV/Télésat.

Bij VOO helemaal geen pixelisering merkbaar en de scherpte lijkt ook iets beter.

Geplaatst:

Sorry op mijn 42 inch TV kan ik dit effect niet waarnemen.

De vraag is welke grootte van scherm U gebruikt?

(Hoe groter het scherm - en hoe dichter U erop zit - hoe eerder fouten zullen opvallen)

Willy

~~Rytec Team~~
*All Rytec EPG POWERED*

Geplaatst:

Effe op het web de bitrates van Canvas HD opgezocht (gemiddeldes laatste week):

Average 4.2 Mb/s

Maximum    15.3 Mb/s

en voor La Une HD:

Aveage 5 Mb/s

Max 8.2 Mb/s

en voor BBC1 HD

Min 1.1 Mb/s

Average 5.1 Mb/s

Max 17.3 Mb/s

Hierbij komt de La Une HD er maar bekaaid vanaf.  (druk bezette sat 19.2 E)

Willy

~~Rytec Team~~
*All Rytec EPG POWERED*

Hierbij komt de La Une HD er maar bekaaid vanaf.  (druk bezette sat 19.2 E)

Die 12721.75 H is een te druk bezette transponder zou ik zeggen: 15 SD zenders, 2 HD zenders + 11 radiozenders op 1 transponder is ietsje te krap.

Ze zouden beter een extra transponder inhuren en dan kunnen ze net als VOO ook La Deux, La Trois, Club RTL en Plug RTL in HD uitzenden. Hetzelde geldt natuurlijk ook voor VIER HD en 2BE HD waar iedereen al een tijdje op zit te wachten.

aangepast door masterw
Geplaatst:

Die 12721.75 H is een te druk bezette transponder zou ik zeggen: 15 SD zenders, 2 HD zenders + 11 radiozenders op 1 transponder is ietsje te krap.

Ze zouden beter een extra transponder inhuren en dan kunnen ze net als VOO ook La Deux, La Trois, Club RTL en Plug RTL in HD uitzenden. Hetzelde geldt natuurlijk ook voor VIER HD en 2BE HD waar iedereen al een tijdje op zit te wachten.

En de factuur mag naar jou toe?

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

• Moderator
Geplaatst:

Hoe zat het ook alweer, goed of goedkoop?

Een situatie die op dit moment met de kabel nog niet optreedt omdat daar de bandbreedte (nog) beschikbaar is.

Geplaatst:

Mijn oren en ogen kunnen geen bits en bytes waarnemen. Dit is dus de zoveelste onzinnige discussie.

Bovendien plaatst de topicstarter ook nog eens fout gemaakte screenschots.

Als je de beeldkwaliteit van beide providers wil vergelijken, plaats dan tenminste screenschots of video captures in originele resolutie (1920x1080 pixels) en volledig gedeinterlacet.

Geplaatst:

Mijn oren en ogen kunnen geen bits en bytes waarnemen. Dit is dus de zoveelste onzinnige discussie.

Bovendien plaatst de topicstarter ook nog eens fout gemaakte screenschots.

Als je de beeldkwaliteit van beide providers wil vergelijken, plaats dan tenminste screenschots of video captures in originele resolutie (1920x1080 pixels) en volledig gedeinterlacet.

Juist,  Wat telt is het resultaat op het scherm.

En laat een heleboel mensen eens al die zogenaamde beeldverbeteraars die op de moderne TV's zitten eens afzetten.  Die ondingen doen meestal meer kwaad dan goed.

(In een enkel geval kan er wel eens een verbetering vastgesteld worden, maar meestal accentueren ze de fouten die overal inzitten)

Willy

~~Rytec Team~~
*All Rytec EPG POWERED*

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen