Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo mensen,  

Ik heb hier een Vu duo met witte AB en kreeg hem opeens niet meer aan, bleef in rode led hangen.

een dag later werkte hij wel weer maar nu twee weken later weer zelfde probleem.

Ik was van plan hem weg te brengen voor reparatie maar nu las ik hier dus over de Elco en zal het eerst zelf proberen. 

Maar dan toch even een domme vraag : ik ga naar een elektronica zaak en vraag om een Elco 220uF 25 V en dan krijg ik gewoon de goede? verder zijn daar geen verschillen in?

en over de pootjes van de oude elco solderen is niet nadelig voor de box zelf? lijkt mij het simpelst namelijk.

is het raadzaam om meteen de drie beruchte elco's te vervangen? zijn dat 3 de zelfde?

alvast dank!

Geplaatst:

De eerste de beste elco die jij kunt kopen met als minimale spanning van 25 Volt, geeft jouw box weer de nodige jaren om te kijken. Blijft alleen wel de vraag of dat alleen de oorzaak is. De spanningsregelaar wil ook wel eens de geest geven.

Het eroverheen solderen verdient dan weliswaar niet de schoonheidsprijs, maar het degelijk uitsolderen vereist is meer van je apparatuur. Heb je niet veel ervaring, bespaar je die moeite. Let wel op de polariteit van de elco. De betreffende elco is de beruchte C807.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Geplaatst:

Overigens zijn er meerdere leden op dit forum die je kunnen helpen als je het liever niet zelf doet.

Zoals ook ondergetekende.

Geplaatst:

Hoi Beobuddy,

bedankt voor de info en je aanbod! erg aardig!

ik ga het eerst even zelf proberen, altijd leuk om het zelf voor elkaar te hebben gekregen! :)

ik wil het vrijdag gaan proberen dus zal het laten weten :)

Geplaatst:

Knip de pootjes van de elco dan zo hoog mogelijk af. Dat geeft je de meeste lengte om de nieuwe aan vast te solderen.

Houd de bout dan niet langer dan nodig is tegen de pootjes om de nieuwe elco vast te zetten. Voorvertinnen helpt daarbij.

Als je te lang anders de bout tegen het restant pootje houd, is er kans dat aan de onderzijde toch een losse of slechte verbinding ontstaat.

Dan kun je alsnog het bord eruit halen.

Succes!

Geplaatst:

Hallo Beobuddy,

Het is gelukt, duurde wat langer omdat elektrozaakje hier de juiste Elco moest bestellen maar gister ben ik eraan begonnen, helaas ging het mis met de oude Elco omdat er maar 1 pootje bleef staan , dus mijn plan om die erop te solderen liep mis, ik moest dus dat hele bord eruit halen maar na een puur uurtjes zweten heb ik weer beeld! Loopt weer als een zonnetje :)

Enige waar ik bang voor ben dat ik iets verkeerds gedaan zou kunnen hebben en de vu opeens in brand zou vliegen....kan dit überhaupt ? Of had ik dan al een steekvlam moeten zien bij de eerste keer testen? :)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...