Ga naar inhoud


Voorstellen netverslechtering (Agentschap Telecom)


rolandroland

Aanbevolen berichten

Waterstad FM wil in Drachten een extra steunzender laten plaatsen op FM 93,5MHz. Dit terwijl de ontvangst in Drachten zeer sterk is op de FM 93,2MHz zendmast Irnsum. Hemelsbreed ligt Irnsum vanaf Drachten slechts 17km uit elkaar. Deze FM zender is 20 kilowatt. De FM 93,5MHz gaat dan gericht worden op Irnsum. De planning is dat deze zender een vermogen krijgt van 500 watt. Volgens de theoretische dekkingskaart zie http://radio-tv-nederland.nl/zerobase/B10-B17.pdf zou Drachten in een lichtpaars gebied liggen. Echter dit is de theorie niet de praktijk. Helaas wordt er kennelijk niet gekeken naar de praktijk hoe de ontvangst daadwerkelijk is. Voor Heerenveen geldt hetzelfde. Een betere optie is om de FM 101,8MHz te Leeuwarden te gaan plaatsen, daar heeft Waterstad FM ook een steunzender. Leeuwarden en Irnsum liggen slechts 13km van elkaar af. Met 20 kilowatt vermogen dek je de gehele stad Leeuwarden daarmee wel af! 

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites


Agentschap Telecom heeft daar geen bemoeinis mee, commerciële omroepen kunnen in de paarse gebieden steunzenders aanvragen. Maar deze kaarten zijn theoretische berekeningen. Beter was geweest de witte gebieden te voorzien van steunzenders. Immers in de paarse gebieden heb je altijd wel signaal. Maar dat mocht niet omdat dit uitbreiding van het netwerk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De sterkte van het signaal van Waterstad FM is op de 93.2MHz 56 decibel. Voorheen konden er geen steunzenders aangevraagd worden voor de paarse gebieden, dit kan nu wel. Ik vermoed dat het AT hierop verdiend. Je kunt alle ontvangst kaarten bekijken op deze link: http://radio-tv-nederland.nl/zerobase/zerobase.html Daarin zie je dat Omroep Brabant ook flink wat gaten in haar netwerk heeft. Dit terwijl een calamiteiten zender een goede ontvangst signaal dient te geven. Je ziet bij de aanvragen van netwerk verbetering grotendeels bestaan uit steunzenders voor de commerciële omroepen. Bij de publieke omroep zijn er tweetal aanvragen gedaan: te weten Omrop Fryslân en Radio Noord-Holland. De ontvangstsitutuatie is al meer dan 11 jaar zo, maar nu wordt er iets aan gedaan. De commerciële omroep kan een steunzender aanvragen middels de zender exploitant zoals KPN of Broadcast Partners. Ik heb van een regionale omroep begrepen dat ze hier liever niet teveel over kwijt willen. Bijvoorbeeld wanneer kom je hiervoor in aanmerking? Welke voorwaarden moet worden voldaan? Daaruit blijkt dat een regionale omroep zelf ook wel metingen heeft verricht die niet officiëel zijn gedaan. Bijvoorbeeld op basis van klachten van luisteraars. Maar die klachten zijn niet altijd even objectief. Na de zerobase zijn er zenders verhuisd. Als mensen dan een simpele draad antenne hadden en hiermee alles konden ontvangen, kon dat wel veranderen doordat de zendmast verderaf is gelegen. Dat was het geval van de zendmast locatie van Omrop Fryslân die van Irnsum naar Hoogersmilde ging. AT gaf aan dat de ontvangst in orde was terwijl Omrop Fryslân een andere mening daarbij had. Uiteindelijk kregen ze alleen steunzender toegewezen op Vlieland en Terschelling. Maar dat wilden ze niet, dus zijn ze nu op Irnsum met als gevolg dat in de zuidoosthoek een flinke gat in de ontvangst zit. Dat zie je ook terug op de ontvangstkaart. Ik ben daar in die hoek geweest en dan hoor ik mijn radio inderdaad storen. Maar als ik dan een andere merk gebruik heb ik weer geen last van storingen. Het AT gaat volgens mij uit van de gemiddelde kwaliteit van de radio. 

 

Ik vind het wel interessant hoe ze redeneneren voor het plaatsen van een steunzender. Zo zou er steunzenders komen voor de zendmast Lelystad in verband met groot signaal gedrag. UIteindelijk is dat niet doorgegaan, ik zag dat de heer Bakhuizen van de NPO heeft aangegeven dat het slechtws om 1500 inwoners ging en dat niet belangrijk genoeg zou zijn. Radio 4 is in Lelystad erg slecht te ontvangen. De autoradio zie ik schakelen tussen de 94.8MHz; 94,3MHz en zelfs de 101,6MHz. Je kunt de stukken lezen over het wel of niet plaatsen van een steunzender op: http://www.bigwobber.nl/2009/03/01/correspondentie-fm-steunzenders-landelijke-en-regionale-publieke-omroepen/

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...