Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Deze week belt een kennis mij op, die heeft wel een zeer vreemd probleem met een M7 ontvanger in combinatie met een Konig" monoblock LNB 4.3

De M7 werkte voorheen op een 60cm schotel normaal
Hij heeft ter vervanging van de tv Vlaanderen schotel, nu een nieuwe 80 cm geplaatst, daar zit een Single monoblock LNB 4.3 van Konig op.
Hij gebruikte voor de afregeling van de schotel een satelliet vinder met biepertje.
Na afregeling is er signaal en ontvangst op Astra 19.2 en Astra 23.5, en alle zenders werken.

Maar vanaf het moment dat hij dat satelliet biepertjes ertussen uit haalt, en de M7 rechtstreeks op de LNB aansluit, werkt alleen nog de Astra 23.5. (poort 2 )

Dat is echt vreemd , hij heeft een 2de M7 geprobeerd en die doet identiek hetzelfde.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn, een oversturing van de tuner ? of een slechte lnb

Konig / Single monoblock LNB 4.3  specificaties:
 • Uitgang: 1
• Satelliet A: Astra 19.2° E
• Satelliet B: Astra 23,5° E
• DiSEqC: 1.0
• RF ingang: Low band: 10.7 ~ 11.70 GHz / High band: 11.7 ~ 12.75 GHz
• IF uitgang: Low band: 950 ~ 1950 MHz / High band: 1100 ~ 2150 MHz
• Lokale oscillator: Low band: 9.75 GHz / High band: 10.6 GHz
• Stabiliteit: ± 3 MHz (Max.) -40°C ~ +60°C
• Ruisgetal (typ.): Low band 0.3 dB / High band 0.3 dB
• Kruispolarisatie (typ.): 20 dB
• DC max. verbruik: 120 mA
• Voltage: Verticaal 11.5 ~ 14 V DC / Horizontaal 16 ~ 19 V DC
• Bandschakel: Low band: 0 Hz / High band: 22 KHz ± 4 KHz
• Temperatuurbereik: -55°C~ +80°C

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Tja, er staat niet bij of het een monoblock is voor een 60cm of een 80cm schotel. Meet eens even de hart op hart afstand van de pijpjes op. Dit kan 38mm of 53mm zijn.

En welke schotel is dat precies?

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Het is niet voor mezelf

De lnb is wel degelijk voor een 80 cm, daar had ik hem op attent gemaakt, dat er daar verschil in zit.

Het vreemde is dat hij wel ontvangst heeft op bedie astra's als zijn biepertje tussen de duo lnb staat, maar zonder die 19.2 niks meer schijnt door te laten.

The key to happiness. Stay away from idiots

Geplaatst:

Dus is er iets mis met de coaxverbinding als je de bieper er tussenuit haalt?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Heb je de zenders er ook op nieuw in gezet, zonder biepertje

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Dus is er iets mis met de coaxverbinding als je de bieper er tussenuit haalt?

Inderdaad , lijkt erop dat de kerndraad van de coax te kort of te dun is .

De bij de satpieper geleverde verbindings kabel hebben vaak een wat dikkere kern , als de F conn. Van de lnb niet meer zo goed klemt , kun je zulke problemen krijgen .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

trust, als dat zo zou zijn dat de kerndraad te kort of te dun is, dan zou er toch ook geen ontvangst van de Astra 23,5 zijn. Immers de diseqc-switch zit toch in het monoblock.

Geplaatst:

Als hij geen contact heeft met de kern dan werkt de 23,5 niet ,net zoals sprietje ook zegt

Het lijkt er op dat de lnb op zijn kop zit , het lijkt mij onmogelijk maar ja je weet maar nooit

Ik heb heel wat mee gemaakt

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Ik zou graag enkele zenders willen weten welke hij ontvangt van de Astra 19,2 en van de 23,5 als hij de satblieper er tussen heeft zitten.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Sorry , ik meende gelezen te hebben dat er helemaal geen signaal meer was na wegnemen van de satfinder .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Sorry , ik meende gelezen te hebben dat er helemaal geen signaal meer was na wegnemen van de satfinder .

Nog een keer lezen dan:

Maar vanaf het moment dat hij dat satelliet biepertjes ertussen uit haalt, en de M7 rechtstreeks op de LNB aansluit, werkt alleen nog de Astra 23.5. (poort 2 )

Dat is echt vreemd

Bedoel je met poort 2 de DiSEqC-instelling?

En zoals Sprietje al vroeg, welke zenders ontvang je met en zonder satfinder?

Ik hen wel eens meegemaakt wel signaal met satfinder, maar geen zenders gecontroleerd. Eenmaal binnen bleek de LNB op Astra 3 en Astra 2 gericht te staan...

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen