Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste forumleden,

Op een vlooienmarkt heb ik een tweedehands satellietmotor gescoord, de Interstar GI100.

Ik heb de motor een paar weken geleden gemonteerd, en goede ontvangst van 30W tot 42O.

De motor doet het echter niet altijd goed: Soms draait hij helemaal niet naar een andere satelliet, en moet ik via het installatiemenu een nieuwe opdracht geven om naar de gewenste satelliet te draaien, of eerst een via Goto-0 of wat andere opdrachten, en dan doet hij het weer. Of gewoon een tijdje wachten, en dan doet hij het later weer wel gewoon.

Ik herinner mij dat in satellietmotoren soms iets met de interne draden of zo'n draadlint (of hoe heet dat) defect kan zijn en vervangen moet worden, maar kan dat niet terugvinden op het forum.

Zou dat hier aan de hand kunnen zijn? Waar zou ik de fout dan moeten zoeken?

Of zou er iets mechanisch aan de hand zijn?

De verbinding met de LNB blijft steeds goed: als ik terugschakel naar de eerder-gebruikte satelliet, is de verbinding daarmee altijd helemaal in orde.

Dus een contactprobleem in de satellietkabel ligt niet voor de hand? (Ook al is de kabel in totaal zo'n 40 meter, met een aantal koppelstukjes omdat ik op het moment geen langere kabel uit één stuk had liggen....)

Hoor graag jullie (deskundige) reactie.

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst: (aangepast)

een aantal koppelstukjes!!

dat kan wel nare gevolgen geven met vocht

en zoals iedereen weet moet je zeker een volledige coax hebben

maar het kan natuurlijk ook aan je motor liggen

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

Geplaatst:

Hoi Smetje,

De koppelstukjes die "buiten" zitten, zitten 1 x in de garage, en 1x ingepakt in een omgekeerde shampofles.

Ik weet het, het is niet de mooiste oplossing, maar vocht lijkt me (nog) niet aan de orde.

Ik zat alleen wel te denken of de koppelstukjes zoveel extra signaalverlies kunnen opleveren, die tot het door mij beschreven probleem leiden bij de motoraansturing. Maar de LNB wordt dus wel prima bereikt.

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Soms is het een soldering van de flatcable die er in zit die de storing veroorzaakt.

Vaker is een soldering van de connector aansluiting de schuldige, die zitten op een print plaatje gesoldeerd en worden mechanisch belast door het er op en af draaien van de connector.

Geplaatst:

@grondstof: bedankt!

Zo'n kabel heet dus "flatcable"; hopelijk onthoud ik dat vanaf nu...  :) 

Nu een keer kijken wanneer ik tijd vind om mijn motor weer te demonteren....

groet, A33

• 8 maanden later...
Geplaatst:

Eindelijk, na de winter, ben ik eraan toegekomen om dit probleem eens goed aan te pakken. En: ik heb de oorzaak gevonden! :)

Dus ik meld dat nog even, om dit topic goed af te kunnen ronden. De motor zelf is/was namelijk niet de oorzaak.

Het probleem was: Bij het zappen draaide de motor vaak niet naar een andere positie. Dit lukte dan alleen via de opties van het motor-instellen menu.

Gisteren het volgende getest:

- Met de satellietontvanger direct bij de schotel: geen problemen.

- Met de satellietontvanger 20 meter van de schotel, bij het koppelstukje waar de kabel ons huis ingaat: geen problemen.

- Met de satellietontvanger aan het eerste koppelstukje in de woning: weer wel het bekende probleem.

- F-stekkers van de kabel door de muur opnieuw aangebracht (klein stukje ervan afgehaald): hielp niets.

- Met een ander stukje kabel in de plaats van het stuk kabel door de muur: hielp ook niets!

Het lag dus kennelijk toch niet aan dat stuk kabel.

- Vervolgens met een andere kabel van 40 meter direct tussen schotel en ontvanger; óók het bekende probleem!

Toch geen kabelprobleem?

- Met een andere XSAT410 ontvanger: ook hetzelfde probleem.

- Maar met mijn clarke-tech ontvanger; GEEN PROBLEEM!

Eureka! ;)

Kennelijk levert een XSAT410 niet genoeg spanning, om zo'n lange kabel naar de motor te overbruggen. En een optie om de (LNB-)spanning te verhogen zit er niet op. Of de kabel(s) die ik heb zijn niet goed genoeg, al hebben ze geloof ik wel allemaal normale koper-kern (geen CCS).

Maar met de clarke-tech gaat het nu prima! Dus dat wordt mijn definitieve oplossing.

Ik begrijp trouwens niet, waarom de XSAT dan met zappen wel dit probleem te zien gaf, maar niet met de motoraansturing via het motormenu. Waardoor zou dat kunnen komen?

groet, A33

Hoi a33 bij mij werkt dat zonder problemen maar de schotel staat op het balkon, zo'n 3mtr van het kijkgebeuren. Even off topic, wat voor image heb jij in die oude vertrouwde XSAT410 zitten? In de mijne zit de SECA,VIACCESS en CONAX versie. Draait aardig, maar met Conax zou het beter kunnen, (hikjes) het is weliswaar niet zo urgent maar ik houd 'm achter de hand voor als het echte werk er plots de brui aan geeft.

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

@waterpas:

Ah, jij hebt (nog steeds) de WC-firmware?   ;)  (Zo heette die toch?)

Ik gebruik alleen de Mediaguard(Seca) voor CanalDigitaal; dus ik gebruik de MM: MMA_01_08 (ofwel MMA 1.11.1) met transparantie-patch. Heel stabiel, behalve dat de firmware soms een beetje gecorrumpeerd raakt door bepaalde transponders (en hij dan niet goed afsluit en opstart met koude start). Na veel uitprobeerwerk bleek deze firmware toch het beste voor mij.

Het blijft een prettig ontvangertje, vind ik. Niet stuk te krijgen, als je de gebruikelijke condensatoren vervangen hebt. Al gebruiken niet veel mensen 'm meer, denk ik, sinds er DVB-S2 is....

groet, A33

Nu dan weer terug ontopic!?! :)

.

aangepast door a33

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen