Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo

Bij deze een klein vraagje over de universele Duo LNB / DiSeqC instellingen voor mijn volgschotel.

Even de situatie thuis schetsen...

Op mijn vast uitgerichte satelliet thuis, heb ik een monoblock zitten voor de ontvangst van zowel Astra1 als Astra3.

Binnen dat monoblock zit een interne DiSEqC switch voor het switchen tussen beide satellieten. De M7 SAT801 decoder stuurt dan het correcte DiSEqC signaal om te switchen tussen de satellieten. Voor de keuze van de band binnen een satelliet wordt gebruik gemaakt van de 13/18V (H or V) and 22 Khz tone burst (9750 Mhz LO of 10600 Mhz LO). Aangezien alle moderne kanalen allemaal op een frequentie hoger dan 11700 Mhz uitgezonden worden, wordt due alleen maar de hoge band gebruikt (10600 Mhz LO). Allemaal helder.

Op mijn boot is de situatie een beetje anders. Daar heb ik een volgschotel met universele Duo LNB, die uiteraard niet specifiek voor Astra1/Astra3 is. Ik heb al zitten zoeken in de documentatie maar kan niet terugvinden hoe dit eventueel ingesteld zou kunnen worden voor dit satellietpaar (Is dit iets voor de fabrikant van de volgschotel?). Daarnaast nog 2 andere dingen

- In de configuratie van Astra1 en Astra3 op de volgschotel moeten volgende dingen geconfigureerd worden voor alle kwadranten (Horizontaal Laag, Horizontaal Hoog, Vericaal Laag, Verticaal Hoog)

- Symbol Rate (22.000 Mhz, 23.500 Mhz, 27.500 Mhz, ...)

- Network ID van de satelliet (voor de locking)

- Frequentie

De Symbol Rate en NID kan ik heel goed begrijpen waarom deze moeten ingesteld worden, maar waarom moet er een frequentie per kwadrant ingesteld worden. Wil dit dan zeggen dat ik per satelliet/LNB maar 4 frequenties kan ontvangen (deze ingesteld voor HL, HH, VL, VH) ?

- DiSeqC

Ik heb gemerkt dat de M7 SAT 801 decoder heel raar doet als DiSeqC geactiveerd staat op de volgschotel en ik een zender selecteer die zowel op Astra1 als Astra3 beschikbaar is (bvb één op Asta1L H 12722 Mhz/23500 Mhz en op Astra3B H 12070 Mhz/27500 Mhz). Verder selecteert de M7 SAT 801 decoder heel vaak Astra 1 (SD lijst) terwijl de HD lijst ingesteld staat. Zijn er nog mensen met mindere ervaringen met deze decoder?

Alvast bedankt.

Geplaatst:

Sprietje

Je hebt natuurlijk gelijk dat een "klassieke" Duo LNB er niet op gaat werken. Echter, de LNB die er uiteraan opzit wordt omschreven als een Universal Duo LNB...  Dus ik zou vermoeden dat dat ding dus op 2 satellieten kan afgericht worden (net zoals het monoblock op de vast uitgerichte schotel). Of zie ik dat verkeerd?

Fotootje van die LNB

http://i.tfcdn.com

/img2/eZGWlUgABcFRCoAgDABQ6cvTOJCC6BRdQXSo4drQiYfrcr232c8abBi181vjMEVVLoC1lhuFBSU0F5mgUsg44O6cZlQgTHUS-P08vHsk_w**/fvUG-v8A.B

Geplaatst: (aangepast)

Dat is een twin-lnb, een lnb met twee aansluitingen dus. Dat is heel wat anders dan een duo-lnb die twee koppen heeft. Die bestaan er ook met 1, 2 of 4 aansluitingen.

aangepast door Sprietje
Geplaatst: (aangepast)

Ik vind de naamgeving inderdaad niet echt duidelijk...

Met Universal Duo LNB bedoelen ze dus volgens jou eigenlijk single LNB en met 2 uitgangen...

Begrijp dan niet waarom die volgschotel DiSeqC ondersteunt, als er toch maar single LNB op zit. Enig idee? ;-)

aangepast door MiguelSanders
Geplaatst:

Top, helemaal helder. Bedankt

Heb jij toevallig nog een antwoord op die frequenties die expliciet moeten gezet worden per kwadrant (HL,HH,Vl,VH) ?

Klopt het dat ik per satelliet maar 4 frequenties kan ontvangen en als ik toch meerdere frequenties in bvb de verticale polarisatie wil instellen, ik een nieuwe satelliet moet instellen (bvb Astra3_2) in de Antenna Control Unit (die dan ook naar Astra 3 verwijst maar naar andere frequenties) ?

Alvast hartelijk dank voor alle uitleg.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen