Ga naar inhoud


Leegloop bij Digitenne houdt aan


Sprietje

Aanbevolen berichten

Het KPN tv-product Digitenne kan de neerwaartse spiraal waarin het zich bevindt niet ombuigen. In het tweede kwartaal van 2014 verloor het wederom tienduizenden abonnees.

Het abonneeverlies bij Digitenne houdt overigens niet in dat KPN deze klanten ook daadwerkelijk heeft verloren. Een groot deel heeft de overstap naar het betere tv-product Interactieve TV gemaakt. Het aantal Interactieve TV-klanten steeg met 43.000 naar 1.467.000. Daar tegenover staan een daling van het aantal Digitenne-klanten van 23.000 waardoor het Digitenne-klantenbestand op rond de half miljoen komt. KPN definieert in de kwartaalcijfers onder de noemer ‘overigen’ alle andere tv-klanten die geen Interactieve TV afneemt. Dit zijn er 533.000. Bij dit aantal zit naast Digitenne ook tv-klanten die via in het verleden gekochte glasvezelserviceproviders alleen analoge of digitale tv via DVB-C afnemen.

 

 

Concurrentie

De terugloop van het aantal abonnees bij Digitenne heeft twee belangrijke oorzaken. Als eerste is de abonnementsprijs in acht jaar bijna verdubbeld. Hierdoor is Digitenne op dit moment met een maandprijs van €12,50 per maand niet meer de goedkoopste landelijke tv-aanbieder van Nederland. Ondanks de prijsverhoging blijft het zenderaanbod van Digitenne noodgedwongen hetzelfde. Er zijn geen extra uitzendfrequenties in Nederland te gebruiken waardoor KPN niet meer bandbreedte kan inzetten. De overstap naar DVB-T2 om via het huidige frequentiespectrum meer bandbreedte te verkrijgen, kost KPN teveel. Het telecombedrijf richt zich met grote investeringen hoofdzakelijk op Interactieve TV, glasvezel en tv via 4G.

 

 

Evaluatie

KPN heeft tot en met 31 januari 2017 de uitzendlicentie van Digitenne in bezit. Het telecombedrijf heeft eerder dit jaar aangegeven ook na 2017 Digitenne te willen aanbieden. Of dit ook gaat gebeuren, hangt vooral van het ministerie van Economische Zaken af. In de afgelopen weken werd bij marktpartijen een peiling naar de behoefte van digitale aardse tv na 2017 gehouden. Begin volgend jaar beslist het ministerie aan de hand van de resultaten van deze marktpeiling of de uitzendvergunningen voor DVB-T voor de periode na 31 januari 2017 worden geveild. Andere mogelijkheid is om de uitzendfrequenties die nu door Digitenne gebruikt worden na 2017 voor LTE/4G te gaan inzetten.

Bron Totaal TV, zie: http://www.Bron: Totaal TV/nieuws/16940/leegloop-bij-digitenne-houdt-aan.html
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik hou Digitenne nog een maand of 2 en daarna zeg ik hem op. 

Kan beter overgaan op Canal Digitaal.

 

Het jammere van Digitenne vind ik dat ik tot 21:30 perfect beeld heb op sommige zenders, en daarna vallen deze één voor één weg...

 

Aan de andere kant mag ik niet klagen, het heeft 2 jaar goed gewerkt, ookal woon ik in Duitsland...

Never underestimate the power of stupid people in groups.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...