Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb nu een 60 cm schotel met een duo lnb.

Met slecht weer (veel bewolking) heb ik regelmatig geen ontvangst. Verbeterd dit met een grotere schotel, bv 100cm

Of kan ik beter andere maatregelen treffen?

Mvgr Wim

Geplaatst: (aangepast)

Dan moet je ook een andere duo lnb plaatsen voor een schotel van 100cm

en natuurlijk heb je zeker meer regen reservers  

en heel goed uitrichten is zeker de boodschap

als je zo een grotere schotel neem kan je er mé 4 lnb's op plaatsen enz

zelf heb ik ook een  1x triax 110tds met multiblock 4xtwin lnb+ multyrail A1(19.2°E) A3B(23.5°E) A2 (28.2°E) hotbird(13°E)

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

Geplaatst: (aangepast)

Als je al met bewolking geen beeld meer hebt, dan is de eerste stap: checken of de schotel goed staat uitgericht op zowel de satpositie (richting van de schotel) en de elevatie (hoeveel graden kijkt de schotel omhoog), alsmede de skew (draaiing) van de LNB in de houder.

Als je google-t op dishpointer, dan vind je een site waar je je locatie kunt ingeven + de satelliet waarop de schotel uitgericht staat (of zou moeten staan), daarmee kun je in ieder geval de juiste elevatie aflezen. Ook zie je een lijn, hoe de schotel gericht moet staan (dit is natuurlijk wel globaal, maar geeft een goed idee).

En natuurlijk, een goed uitgerichte schotel die groter is, geeft wat meer reserve als het regent.

aangepast door reho
Geplaatst:

Een 60 cm schotel is voldoende als het gaat om ontvangst van 1 satelliet, bij ontvangst van 2 satellieten is het vragen om problemen als de transponders in 8PSK zitten, zoals nu het geval is bij cd en tv vlaa...

The key to happiness. Stay away from idiots

Geplaatst:

Beste wim2002

Welkom op dit forum.
Als je bijv. voor een Triax 88 kiest van 85cm breed en 95cm hoog, dan kun je gebruik maken van een duo-lnb voor een 80-85cm schotel. Normaal gesproken heb je daar voldoende regenreserve mee. Ook als je bijv. 4 aansluitingen wilt hebben, ben je met een duo-lnb relatief goedkoop uit.
Wil je een schotel van 1 meter, dan zul je losse lnb's moeten nemen met diseqc-switches.

Geplaatst:

Wil je een schotel van 1 meter, dan zul je losse lnb's moeten nemen met diseqc-switches.

of een monoblock 6º zoals voor Astra / Hotbird  . wel opletten op de diseqc volgorde ,die is dan vaak net even anders .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Op een Triax 110 moeten de koppen in midden Nederland 61mm uit elkaar staan. Bij een monoblock Astra 19,2 - Hotbird, staan ze 65mm uit elkaar. Dat kan dus nog wel hoewel losse lnb's beter is.
Als je voor een monoblock Astra 19,2 - Hotbird kiest, kun je het beste een Inverto nemen. Dan blijft de volgorde voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5:
Astra 19,2 is diseqc 1
Astra 23,5 is diseqc 2
zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=97

Geplaatst:

Hoi,

ik kom net terug van een vakantie uit Engeland , het viel mij op dat daar alleen maar ieniemienie  schoteltjes ( zeer klein ) staan , terwijl de ontvangst ook bij zware regen uitstekend is

( BBC en ITV ) enz.

Wie weet hoe dit verschil te verklaren is ?

Geplaatst:

Dat is niet zo moeilijk. Als je bedenk dat die tegenwoordige zeer krachtige satellieten hun volle vermogen op slechts het Verenigd Koninkrijk projecteren i.p.v. bijv. de Astra 1 of 3 die heel Europa bestrijken incl. een deel van Afrika en Azië, dan is dat makkelijk te verklaren.

Geplaatst:

En toch zal daar af en toe ook wel eens géén signaal zijn, dit met de enorme hoosbuien die er tegenwoordig zijn in jullie contreien.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Dat is niet zo moeilijk. Als je bedenk dat die tegenwoordige zeer krachtige satellieten hun volle vermogen op slechts het Verenigd Koninkrijk projecteren i.p.v. bijv. de Astra 1 of 3 die heel Europa bestrijken incl. een deel van Afrika en Azië, dan is dat makkelijk te verklaren.

Astra geeft 45 cm aan voor de UK spotbeam! Het blijft daarom vreemd dat ondanks mini schotels ook DVB-T in Engeland (Freeview) zo ontzettend populair is. Het kan een puur historische oorzaak hebben.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen