Ga naar inhoud

Astra 1 en 3 vanaf balkon

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

OK, dan sta je nu op de Hotbird uitgericht... Misschien is het handig even te weten via welke lnb hij de hotbird ontvangt... die van 19.2 graden oost of die van 23.5 graden.  Even 1 voor 1 afdekken.... dan weet je exact hoeveel graden je Oostwaarts moet met je schotel.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

• Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst: (aangepast)

Als ik de LNB in de klem afdek heb ik geen beeld meer, ik zal hem vanavond eens een paar graden naar het oosten draaien... voor dat kan moet hij eerst een stukje omhoog en naar de zijkant anders kijk ik tegen de zijkant van de flat aan.

aangepast door mekel
Geplaatst:

OK, de geklemde is die Astra 19.2 Oost zie ik.

Momenteel staat die gericht op 13 Oost

Je Moet nu "Ongeveer" 8 graden naar het oosten toe draaien (als je achter de schotel staat, en dus met de schotel meekijkt naar links)

Zet een potloodstreepje op de stand zoals hij NU staat. Dan kan je weer terug naar die positie om nog eens te proberen als het niet lukt.

Het makkelijkste gaat dat door Handmatig een transponder in te stellen op je receiver, waardoor je kan zien of er signaal komt... 

Ik weet niet hoe dat bij jouw receiver gaat, maar bij een technisat kan je een soort "test" transponder invullen voor als je je schotel moet uitrichten. 

Als je dat kan doen, kies dan bijvoorbeeld 11053 Hor SR 22000  (fec 2/3)

Dat is een transponder met o.m. Einsfestival HD  en Tagesschau 24 HD erop...

Als hij daarop staat, zal je nu waarschijnlijk geen signaal hebben.... draai dan ca 8 graden oostwaarts...,

De schotel moet ook nog wel ca 1 graad lager "kijken" maar ik zou eerst zo eens proberen.... door de sterke astra gaat het waarschijnlijk wel...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Geplaatst:

We gaan het vanavond of morgenochtend eens proberen.

Zo maar uit nieuwschierigheid: die 8 graden... enig idee +- hoeveel cm de LNB dan naar links gaat ? Spreken we over enkele cm of wel een cm of 10 ?

Hmmm...

Ik ben niet goed in Wiskunde, maar volgens mij kan je het in principe relatief makkelijk berekenen.

Meet de omtrek van de mast waaraan je de schotel bevestigt hebt

De volledige omtrek is 360 graden.

stel dat je mast 16 cm omtrek heeft... dan kan je met de regel van 3 aan de slag.

360 graden = 16 cm

1 gr = 16/360

8 gr = 16/360 x 8  en dat is 0.35 cm

Op de mast gezien dus... waar je de klem op de mast vastgezet hebt.

M.a.w., het is maar een heel klein beetje dat hij verplaatst moet worden... 

Als je nu dus een streepje op de mast gezet hebt wat doorloopt op de klem die om de mast zit, dan zou het nieuwe streepje 0.35 cm rechts van het huidige streepje moeten zitten (als de mast 16 cm Omtrek heeft).

Maar misschien kan een ander het wat wiskundiger uitleggen ;)   al denk ik dat mijn redenering wel correct is.

aangepast door Sverige

Geplaatst:

Van de Hotbird 13 naar de Astra 19,2 is 6,2 graden arc (gemeten vanuit het middelpunt van de aarde) maar dat is in België 7,75 graden Azimuth.

De diameter van de buis is 42mm van je tegelvoet. Dan is een omtrek van 3,14x42=132mm.
Die vertegenwoordigen 360 graden.
Eén graad verdraaiïng is dus 132:360=0,36666mm
7,75 graden is dus een verdraaiïng van 7,75x0,36666=2,84mm. Dat is dus bijna 3mm.
Teken de mastklem met een dunne viltstift of potlood aan op de mast. Zet bijna 3mm verder nog een streepje, zie bijlage.
Stel de elevatie van de schotel 1 graad lager in.
Zet de klem net voldoende los dat je de schotel kunt draaien en verdraai de schotel naar het nieuwe streepje.
Nu moet je meteen de Astra 19,2 ontvangen als het gebouw niet in de weg staat.

post-60869-0-55110100-1408120544_thumb.png

Geplaatst:

Yes, heb ontvangst gehad van de Astra1 :-)

Helaas is de tegelvoet is net te laag en kijkt net te weinig buiten mijn balkon... ik heb hem tijdelijk even aan mijn oude L steun gehangen welke ik provisorisch bevestigd had aan de balustrade en ja hoor heel klein stukje draaien en direct 100% quality.

Nu op zoek naar een constructie om de schotel via de tegelvoet ietsjes buiten de balustrade te krijgen (en in uiterste geval wegklapbaar als de buren zeuren :D)

Geplaatst:

Fijn dat alles werkt, mekel!

(en ik ben ook blij dat mijn redenering dus ook correct was... al heeft sprietje het net iets technischer uitgelegd.  Ik had gewoon de omtrek van een van mijn mastjes gemeten ;)   )

Geplaatst:

Ja Sverige, ik heb even op de site gekeken waar mekel zijn tegelstatief gekocht heeft en daar stond dat de pijp 42mm is.
En die tekening van het verdraaien van de schotel heb ik al veel vaker gebruikt op dit forum. Die zit gewoon in mijn archief.

post-60869-0-77462900-1408173609_thumb.jpg

Yes, heb ontvangst gehad van de Astra1 :-)

...

Nu op zoek naar een constructie om de schotel via de tegelvoet ietsjes buiten de balustrade te krijgen (en in uiterste geval wegklapbaar als de buren zeuren :D)

die 42mm mast gewoon vast sjorren met spanners met wat houten kepers als bescherming voor het schilderwerk van het balkonhek... (had ik na mijn verhuizing ook een week zo laten hangen voor ik het volgende weekend kon gaan boren)

en jij een paar maanden laten hangen als je toch weer over enkele maanden gaat verhuizen...

als je buren wat zeggen, doe je het af als try-out procedure van enexis die stroom draadloos gaat leveren

aangepast door Tonskidutch

Orlando in Love

Japanese Breackfast

Geplaatst:

Misschien een Z beugel dat uitkomst geeft?

Geplaatst:

Gisteren in de winkel het verhaal uitgelegd ivm de benodigde steun, en werd me ook een Z buis aangeraden, welke ik dan ook gekocht heb. Mocht het vandaag droog worden en ik vind een gaatje tijd dan ga ik proberen of deze ver genoeg buiten het balkon kijkt.

Ook gelijk maar nieuwe coax meegenomen.

Geplaatst:

Toch een raar probleem wat ik met mijn beperkte kennis niet kan verklaren.

Op de Z buis heb ik ontvangst op de astra1 en heb beeld op bvn (70% quality) ook ned 1, 2 en 3 werken goed... Zitten allen wel op dezelfde transponder allen 70% quality.

Echter ik ontvang vtm, vier en 2be niet.. 0% quality.... Die zitten toch ook op de astra ? Weliswaar op een andere transponder maar wel op de astra.

Als ik de schotel 10cm verder naar buiten hang aan een steun aan het balkon, de z buis komt namelijk niet verder, heb ik opeens 100% quality op alle zenders en werkt bijvoorbeeld vtm naar behoren.

Wellicht is er iemand die het voor me kan verklaren en wat opheldering kan geven.

Geplaatst:

De schotel of lnb ziet nog niet 100% of niet 100% uitgericht.

Persoonlijk zou ik bij een schroothandelaar een stuk uitlaatbuis gaan zoeken.Er liggen ook bochten in en verschillende doormeters.

Wat slipjes erin zagen en met een echappement beugel kun je het vast schroeven(na evtl regeling en geverfd) 

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen