Ga naar inhoud


Rondschrijven inzake "Meetapparatuur gezocht"


paulvr

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Aangezien dit rondschrijven helaas niet toestand dat je erop antwoordde, en ik ondanks goed nazoeken op dit forum nergens een topic met dit als onderwerp zag, heb ik maar de vrijheid genomen om er hier even op te reageren. Of eigenlijk gezegd: om er nadere informatie over te vragen.

 

Daarbij gaat het me in het bijzonder om het eerste punt:

 

Wat we zoeken is:

 

1. Een apparaat/oplossing waarmee we een eerder opgenomen DVB-S2 stream of DVB-S2 testsignalen weer in een receiver kunnen voeden. Het doel hiervan is een aantal kritische transponders of testsignalen op te nemen en die steeds onder exact dezelfde condities naar een willekeurige receiver te kunnen sturen. Zo willen we de gevoeligheid van de tuner testen en een vergelijking maken tussen de gevoeligheid van de diverse receivers.

 

Wat me hierbij fascineert is de vraag hoe je een signaal zou kunnen opnemen of beter gezegd vastleggen in relatie tot de aanwezige ruis ofte wel feitelijk hoe je een gebrek aan signaal kunt vastleggen want daar gaat het om. Vastleggen betekent immers fixeren en dan heb je in feite dus geen loslopend "te vangen" signaal meer over, of zie ik dat verkeerd? Omdat ik zelf nogal eens wat tests heb gedaan ken ik het geweldige probleem maar al te goed: Zelfs al zie je geen wijziging van je plaatselijke weer kan het toch heel goed gebeuren dat signalen sterk wisselen van kracht, zelfs tijdens het testen kan het van minuut tot minuut anders zijn wanneer je over marginale signalen spreekt. Dat kan maar hoeft niet veroorzaakt zijn door weersomstandigheden ergens tussen jouw locatie en de satelliet. Hoe lager deze boven de horizon staat, hoe groter de daardoor veroorzaakte instabiliteit van signaalsterkte. Bij ABS-2 op 75° oost is dat een voortdurend probleem, althans op mijn locatie.

 

Ik ben geen begaafd technicus maar eerlijk gezegd kan ik me er geen voorstelling van maken dat je een signaal zo opneemt dat het later door een aangesloten ontvanger wel of niet gezien kan worden. Want het opnemen zelf creëert volgens mij al een nieuwe basis voor dat signaal en dus voor de bruikbaarheid ervan via een ontvanger.

 

Mag ik daarom een hele simpele vraag stellen: zou het niet veel slimmer zijn om gewoon om een regelbare meetzender voor het gewenste frekwentiegebied te zoeken die je zover kunt terugregelen dat een op enige afstand gemonteerde ontvanger er vroeger of later geen chocola meer van kan maken? Dan kan je dat "opnemen-verhaal" gewoon overslaan. Zolang je steeds dezelfde afregeling qua uitzendsterkte, afstand en schotelantenne gebruikt moet dat volgens mij een nog veel preciezere uitslag geven over de vraag hoe gevoelig de ontvanger is, en, misschien is dat nog wel veel belangrijker, hoe snel een ontvanger inlockt en onder welke omstandigheden (blind scan, manual scan of PID scan c.q. met al van tevoren via PC ingegeven data). Uiteraard kun je eenmalig ook kijken welke uitzendsterkte overeenkomt met het zwakst nog ontvangbare satellietsignaal zodat je zo de link in elk geval handhaaft.

 

Mijn excuses nogmaals voor het geval dit op de verkeerde plek staat (en verhuis het maar naar waar het wel zou moeten zijn als het hier vverkeerd staat) maar ik ben wel erg benieuwd naar een antwoord op wat ik hier opmerk. Ik heb zelf vele jaren testervaring maar als uitsluitend als praktijk-recensent voor lezers/gebruikers, niet als begaafd technicus want dat ben ik absoluut niet.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Alsjeblieft

 

http://www.rohde-schwarz.com/en/product/slg-productstartpage_63493-38018.html

 

Uiteraard heeft het geen zin transponders op te nemen en dan weer weer te geven en dan te verwachten dat je weer dezelfde condities zult hebben.

Iets wat niet lockt kan je niet opnemen en dan weer weergeven.

 

Een IF generator zoals deze R & S instrumenten kan meerdere transponders naast elkaar simuleren en door het regelen van de hf output kan je precies in een laboratorium omgeving ontvangers met elkaar vergelijken.

 

Hier nog meer moois, voor als je iets precies wilt weten.

http://www.teknetelectronics.com/DataSheet/ROHDE_SCHW/WEBROHDESFU.pdf

 

Over prijzen spreekt men bij dit soort speelgoed niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bedenk, dat de LNB bepaalt of je wel of geen ontvangst hebt, het signaal zal boven de eigen ruis van de ingangsversterker in de LNB moeten komen om iets te kunnen ontvangen.

Eigenlijk wordt bij satelliet ontvangst de ingangstrap en de achterzet ontvanger uit elkaar gehaald, bij een FM omroep ontvanger zitten die in een kast.

Omdat de achterzet ontvanger eigenlijk een MF signaal toegevoerd krijgt wat voor wat betreft het signaal niveau gestandaardiseerd is tussen bepaalde waarden, zal in principe elke serieuze ontvanger beeld geven binnen die gestandariseerde grenzen.

Het threshold level van de ontvanger zal zeker van ontvanger tot ontvanger enig verschil vertonen, maar zal altijd gevoelig genoeg zijn door de mf versterking van de lnb, uitzonderingen daar gelaten.

Er zijn vaak genoeg proeven gedaan hoeveel kabel demping er mag optreden tussen de lnb en de ontvanger en 150 meter kabel vormt geen beletsel voor goede ontvangst.

 

Een satelliet ontvanger krijgt een mf signaal tussen 950 en 2100 MHz aangeboden, frequenties die met hedendaagse componenten geen echte uitdaging meer vormen.

 

Voor een hele kleine groep, die exotische satelliet posities willen ontvangen zal een bepaald merk of type ontvanger misschien nog net iets winst kunnen geven, maar strooiing  tussen exemplaren zal dan ook een rol gaan spelen.

 

Zeer zwakke transponders zal je alleen kunnen verbeteren met LNB's met echt lage ruisgetallen en een goed conversie gain.

En de beste ingangsversterker is dan nog altijd de versterking van de schotel zelf, lees afmeting van de schotel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Mag ik daarom een hele simpele vraag stellen: zou het niet veel slimmer zijn om gewoon om een regelbare meetzender voor het gewenste frekwentiegebied te zoeken die je zover kunt terugregelen dat een op enige afstand gemonteerde ontvanger er vroeger of later geen chocola meer van kan maken? Dan kan je dat "opnemen-verhaal" gewoon overslaan. Zolang je steeds dezelfde afregeling qua uitzendsterkte, afstand en schotelantenne gebruikt moet dat volgens mij een nog veel preciezere uitslag geven over de vraag hoe gevoelig de ontvanger is, en, misschien is dat nog wel veel belangrijker, hoe snel een ontvanger inlockt en onder welke omstandigheden (blind scan, manual scan of PID scan c.q. met al van tevoren via PC ingegeven data). Uiteraard kun je eenmalig ook kijken welke uitzendsterkte overeenkomt met het zwakst nog ontvangbare satellietsignaal zodat je zo de link in elk geval handhaaft.

 

 

En of je dat mag. Ik heb op het gebied van dergelijke meetapparatuur weinig tot geen kennis, dus om die reden omschreef ik het doel ook in die email. Het kunnen vegelijken van de gevoeligheid van de tuners van diverse receivers.

 

Welke (BETAALBARE) apparatuur daar exact voor nodig is, weet ik niet, Vandaar ook de vraag om hulp van onze leden.

 

Als iemand concrete voorstellen heeft hoe en met welke apparatuur we dat exact kunnen doen, dan hoor ik het graag.

 

Ik dacht zelf dat het met een QAM DVB-S/S2 modulator zou moeten kunnen.

 

DEK_DTA-107-HR.png

 

Volgens mij neem je daarmee gewoon exact op wat je van de LNB binnen krijgt en zet je die stream via de modulator weer exact zo terug in de tuner van een willekeurige receiver. Voor de receiver hangt er dan gewoon een LNB aan, dus moet je zo ook een zwakkere transponder kunnen emuleren. Of vergis ik mij nu vreselijk?

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je een stappen verzwakker achter die modulator zet kan je het MF signaal wat je aanbied aan de ontvanger net zolang verzwakken tot je onder de ontvanger threshold komt en de ontvanger geen beeld meer zal geven.

 

Een ander gegeven wat je zou willen meten is hoe selectief de ingangsversterker is, een sterke transponder kan een zwakke nabuur transponder doen "ondersneeuwen".

 

Budget verzwakkers, eventueel in cascade te zetten.

http://www.spaun.de/pdf/flash/17/en/#/176

 

Misschien brengt dit nog iemand op een idee.

 

https://www.google.de/search?q=sat+if+atennuator&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=H3_qU6e1NYym8wfU4IHICw#channel=sb&q=rf++attenuator&rls=org.mozilla:nl:official

 

Vroeger hadden de bekende dumpwinkels dit soort verzwakkers wel ergens liggen, waarna je ze voor een schappelijk prijsje kon meenemen, ik heb geen idee of technische dumphandels eigenlijk nog bestaan en radio onderdelen hebben liggen.

 

Die ik vroeger bezocht zag je i.p.v. buizen op het laatst kleding verkopen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou aanraden om te kijken naar een SDR oplossing. B.v. gnuradio, in combinatie met een "HackRF" (Die is niet al te duur, maar nog niet volop leverbaar), of de meer professionele/commerciële oplossingen van Ettus Research . (B.v. de USRP B200) Daarmee moet het mogelijk zijn de juiste signalen te genereren...  Heb je wel een wat snellere PC voor nodig trouwens... 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

 

Volgens mij neem je daarmee gewoon exact op wat je van de LNB binnen krijgt en zet je die stream via de modulator weer exact zo terug in de tuner van een willekeurige receiver. Voor de receiver hangt er dan gewoon een LNB aan, dus moet je zo ook een zwakkere transponder kunnen emuleren. Of vergis ik mij nu vreselijk?

De bron voor deze Dektec (ook Nederlands bedrijf) kaart is een Transport stream en niet HF. Dat kan een file zijn of een live signaal (DVB-C, DVB-T of IP). Deze kaart kan dus zeker geen RF signaal grabben.

 

Ik zou verder niet meer investeren in PCI, want PC's met zo'n slot sterven uit.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik in deze discussie mis zijn andere in mijn ervaring vaak belangrijker factoren zoals de stabiliteit van een tuner, en de zowel software- als ook hardware bepaalde minimaal mogelijke bandbreedte. Er zijn nogal wat Tv zenders die met een SR ratio van rond de 1000 uitzenden! Het gekke is dat de speciaal voor dit doel geproduceerde PLL LNB's vaak veel minder uithalen dan een stabielere tuner in een ontvanger hoewel uiteraard beide van belang zijn. Nee, pure gevoeligheid speelt geen rol, als het daarom ging dan zou je iedeeen moeten aanraden voor alle zekerheid maar een lijnversterkertje in zijn coaxleiding te peuteren en dat heeft echt alleen maar zin bij extreem lange verbindingen tussen schotel en ontvanger.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...