Ga naar inhoud


Nederlander wil gratis satellietontvangst NPO-zenders terug


Sprietje

Aanbevolen berichten

 

OP AB zijn enkele Franse publieke omroepen niet alleen FTV maar  ook FTA te ontvangen.

 

 

Helaas niet in HD (en daar kan wat mij betreft de NPO discussie nu juist alleen maar echt over gaan).

 

En op 9 oost de 'zwitserse versie' zelfs in HD.

 

Dat gaat maar om twee van de negen als ik het goed zie en lijkt mij om die reden al geen alternatief.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites


Want moest ik bij wijze van spreken morgen een pakket kan krijgen,die 4€ goedkoper is,en dat die commerciële rotzooi eruit gaat,dan krijgen ze van mij onmiddellijk een telefoon,om mijn pakket te wijzigen.

 

Mij lijkt dat CD door de recente aanpassing van haar abonnementsprijzen naar boven juist een goede indicatie heeft gegeven van wat het nu kost om de NPO zenders te blijven doorgeven.

Namelijk het bedrag dat men wil dat je gaat betalen bovenop je oude abonnement. Voor dat bedrag zou het ook een enkel NPO pakket moeten willen aanbieden.

Plak daar vervolgens tegen betaling extra pakketten aan. Bijv. de commercieéle Nederlandse zenders maar bijv. (wat mijn belangstelling dan wel weer zou hebben)  een bouquet voor klassieke muziek zoals dit http://abonnez-vous.orange.fr/residentiel/tv/bouquetstv-orange/bouquet-musique-classique-tv-orange.aspx (helaas alleen zo compleet op een Franse kabel).

 

Laat de NPO het nu maar eerlijk toegeven: het ziet distributie van HD kanalen als een extra vorm van bekendmaking (verspreiding) waar voor betaald moet worden, net zoals dat bij bedrade verspreiding via het geval is.

Het ziet daarbij wel over het hoofd dat iedereen in NL een alternatief heeft (namelijk Digitenne) maar dat dit alternatief er juist niet voor kijken in HD. HD programma's, die de NPO niet alleen ieders kosten maakt maar ook inkoop (denk aan sportevenementen).

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben altijd al moeten betalen om de vrt in hd te zien,en heb er eigenlijk geen probleem mee.Enkel met die regeltjes,die we aangesmeerd krijgen,dat we moeten betalen voor zaken die we niet gebruiken,en zelfs niet wensen. :angry:  :(  :mad:

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Prawo: Je kunt het Franse aanbod gratis en zonder kaart op DVB-T ontvangen, daarnaast ook zonder abonnement op Eutelsat5 en Astra1 tegen een éénmalige aanschaf van decoder+kaart en zelfs zonder registratie op een adres.

 

Een oplossing waar Nederlanders jaloers op kunnen zijn, maar de distributie wordt in Frankrijk door de zenders zelf betaald uit de reclamegelden. Die reclame inkomsten zijn in Frankrijk uiteraard veel groter dan in Nederland, terwijl de kosten voor satelliet distributie gelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een hele andere discussie eerst zou moeten worden gevoerd en daarna kan men deze discussie pas voeren.

 

Wat is het doel van de NPO? Zijn dit commerciele zenders die een van Nieuwkerk x-duizend per maand betalen en Hollywood films kopen om kijkers te trekken of zijn dit zenders bedoeld om alle Nederlandse inwoners van informatie te voorzien?

 

Als er zich echt op het 2e zou worden gefocussed dan worden de kosten een fractie van wat ze nu zijn en kan het weer allemaal gratis.

 

NPO is gewoon een bedrijf geworden waar geen verschil meer tussen zit met de commerciele zenders. Er zou hier geen belastinggeld meer naar toe moeten worden gesluisd.

 

Of echt puur objectief informatief en gratis, of gewoon betalen en belastingheffingen anders besteden.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante discussie..... en zo hoor je nog eens wat mensen "belangrijk" vinden.

Zelf vind ik het niet belangrijk of een uitzending al dan niet in HD is... SD is prima als je voor HD extra moet betalen... Ik kijk Das Erste, ZDF en de overige niet-commerciele duitse zenders ook in HD omdat ze gratis beschikbaar zijn voor mij... Voor HD+ (commerciele zenders) ben ik niet bereid te betalen, dan kijk ik wel gewoon in SD, en als je een betrekkelijk goede sat receiver hebt is het beeld meer dan OK...  Mensen die zo nodig van die ultra-grote tv's willen hebben altijd een slechter beeld dan op een kleinere, en zullen dus vaker 'gedwongen' worden om naar de HD variant uit te wijken... maar dat is een eigen keuze. ik hoef geen overgedimensioneerde tv's, ben met 32" meer dan tevreden.

Een publieke omroep moet inderdaad beschikbaar zijn via landzenders en ook via satelliet.... tegen minimale kosten, omdat in ieder land de burgers daar al betrekkelijk fors voor in de buidel moeten tasten. In Zweden kost kijk en luistergeld overigens 2 076 SKr per jaar, en dat is ca 225 Euro... In Nederland is dat dus blijkbaar 295 euro als ik mag geloven dat het 1.5% is van de eerste belastingschijf zoals eerder vermeld werd, en die loopt tot 19 645 euro inkomsten, en de meeste gezinnen zullen dit wel (minimaal 1x) volledig volmaken denk ik.

Áls het signaal al gecodeerd moet worden ivm de "rechten" (wat in een Europa wat pretendeert een eenheid te zijn in mijn ogen niet 'kan') dan is een smartcard naar Oostenrijks of Zwitsers model een goede keuze... In Zweden heb je ook zoiets...

Maar goed... ik vind het volkomen terecht dat mensen morren over de hoge bedragen die je nu 'moet' betalen om de public service via satelliet te kunnen zien... maar een alternatief is wel om niet te betalen, en ook niet te kijken. Er zijn erg veel alternatieven, ik mis de public service totaal niet... dus wat dat betreft mogen ze ook wel terug naar 2 zenders, of zelfs 1... en met regionale vensters zoals dat in veel landen gangbaar is, dat scheelt ook erg veel geld om al die herhaalzenders van de regionalen in de lucht te houden...   maar... dit is slechts 'mijn' mening.

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coderen zal altijd moeten omdat de footprint ook te ontvangen is in landen die niet tot de EU behoren zoals Zwitserland, Turkije, Noorwegen en wellicht over enkele jaren zelfs Engeland. Maar de rechten dienen EU breed ingekocht te worden zodat elke EU burger zich bij elke provider kan abonneren. De rechten worden daarmee niet duurder, wellicht zelfs goedkoper want het aantal kijkers verandert niet en er is meer schaalgrootte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder van belang is wat anderen of ik belangrijk vinden.

Voor mij is de essentie dat we uit de publieke middelen (1,1% van de eerste schijf van de inkomstenbelasting, niet 1,5%) betalen voor publiek omroep die daarmee niet alleen apparatuur aanschaf  en programma's maakt of inkoopt in de huidige technische standaard, maar die dergelijke programma's ook aan alle inwoners van Nederland moet verspreiden. En in dat verband komen dus HD uitzendingen nu aan de orde.
Over een paar jaar als de testfase voorbij is komen er mogelijk standaard uitzendingen in 4K. Vanwege dat laatste lijkt het zinvol de discussie nu te voeren anders krijgen we straks hetzelfde gedoe.

 

Omdat DVB-T niet gebruikt wordt voor het uitzenden van al wel in HD gemaakte (of ingekochte) programma's en koperdraad niet als voor iedereen beschikbare nutsvoorziening (waarop "gratis" doorgifte geregeld kan worden) aanwezig is, lijkt uitzending via de satelliet vooralsnog een eenvoudige en relatief voordelige (ik heb nog nergens vergelijkende berekeningen gezien) oplossing.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sverige
In de Zweedse situatie is er alleen DVB-T ontvangst op basis van een omroepbijdrage.
Voor satellietontvangst moet dacht ik gewoon een pakket worden afgenomen bij Viasat of Canal Digital.

 

In Nederland is er geen keuze tussen al dan niet betalen (dat is inherent aan inning via de inkomstenbelasting), alleen tussen wel of niet kijken (maar toch betalen).

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je haalt weer ongenuanceerd een hoop overhoop. Tsjonge.

 

Het is de politiek die de NPO heeft geadviseerd de huid duurder te verkopen. En o.a. de kabelaars die dit konden billijken.

Deze discussie is trouwens niet uniek voor Nederland. In bv. Duitsland wordt ie ook gevoerd.

 

 

En zo is het en niet anders.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op een andere thread ook geschreven,dat iemand melde,dat er een regelgeving is,dat een aanbieder een minimum aanbod moet doen voor de consument.Het is oorspronkelijk om de consument te beschermen.Maar ik vraag me of dat de juiste reden is,om als die maatregel genomen is,onder druk van die commerciëlen?Want moest ik bij wijze van spreken morgen een pakket kan krijgen,die 4€ goedkoper is,en dat die commerciële rotzooi eruit gaat,dan krijgen ze van mij onmiddellijk een telefoon,om mijn pakket te wijzigen.Maar door die regelgeving ben ik "verplicht" om die commerciële rotzooi te steunen als ik de publieke zenders in hd wil ontvangen  :angry:  :(  :mad: .Ik heb nooit naar dergelijke gevraagd,maar ze regelen het zo,dat deze maatregelen in mijn ogen gezien wordt,om net die commerciëlen te beschermen.Want voor mij zijn ze compleet onnodig in de maatschappij,en zouden dus achter een apart betaalpakket moeten komen,voor degene die echt perse naar die rotzooi wil kijken! :mad:

 

 

 

Wat jij hier schrijft, daar ben ik het helemaal mee eens.

 

RTL/SBS moet nog steviger gecodeerd worden, met een flink prijskaartje er aan.

 

Als ik via mijn EPG kijk wat er allemaal over ons heen gegooid wordt door vooral RTL 4, ben ik blij dat ik er niet naar hoef te kijken, maar ook weer zeer pissig, dat ik er wel voor moet betalen middels mijn abonnement.

 

Gelukkig is de NPO nog marktleider op TV gebied en zijn er nog genoeg mensen die wel een betere kwaliteit (diepgang) wensen.

 

Nooit had de U bocht getolereerd mogen worden, maar dat is typisch Nederlands, dat heet gedogen.

 

En nu zitten we er mee.

 

Het hele TV gezelschap is verschraald en alles voor de kijkcijfers (aandeelhouders).

 

En voor mensen die RTL verslaafd zijn en onder Hollandse gierigheid lijden,

 

ga in Luxemburg wonen, daar pluk je die zooi van alle RTL zenders, gratis!! uit de lucht.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een hele andere discussie eerst zou moeten worden gevoerd en daarna kan men deze discussie pas voeren.

 

Wat is het doel van de NPO? Zijn dit commerciele zenders die een van Nieuwkerk x-duizend per maand betalen en Hollywood films kopen om kijkers te trekken of zijn dit zenders bedoeld om alle Nederlandse inwoners van informatie te voorzien?

 

Als er zich echt op het 2e zou worden gefocussed dan worden de kosten een fractie van wat ze nu zijn en kan het weer allemaal gratis.

 

NPO is gewoon een bedrijf geworden waar geen verschil meer tussen zit met de commerciele zenders. Er zou hier geen belastinggeld meer naar toe moeten worden gesluisd.

 

Of echt puur objectief informatief en gratis, of gewoon betalen en belastingheffingen anders besteden.

 

 

"NPO is gewoon een bedrijf geworden waar geen verschil meer tussen zit met de commerciële zenders.

 Er zou hier geen belastinggeld meer naar toe moeten worden gesluisd."

 

Dan heb je toch maar weinig NPO gekeken  de laatste jaren.

 

Wie zendt er duiding uit, de NPO, o.a. Zembla, Een Vandaag, Nieuws Uur

 

Wie zendt er documentaires uit, de NPO

 

Wie zendt er de betere detectives uit, de NPO

 

En zo kan ik nog wel even door gaan, alleen moet "Volendam" TV (TROS) nog geweerd worden.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sverige

In de Zweedse situatie is er alleen DVB-T ontvangst op basis van een omroepbijdrage.

Voor satellietontvangst moet dacht ik gewoon een pakket worden afgenomen bij Viasat of Canal Digital.

 

In Nederland is er geen keuze tussen al dan niet betalen (dat is inherent aan inning via de inkomstenbelasting), alleen tussen wel of niet kijken (maar toch betalen).

In Zweden heb je naast DVB-T, waar je gratis en zonder smartcard naar de public service én een aantal commerciele zenders kan kijken ook de mogelijkheid om via satelliet naar de public service te kijken. Je hebt daarvoor een zgn "Depositionskort" nodig.

Je betaalt een bedrag aan canaldigital voor de kaart, en kan dan naar de uitzendingen van SVT1,2, 24 Barnkanalen en Kunskapskanalen kijken... SVT1 en 2 ook in HD. Geef je de kaart terug, krijg je je geld terug. De receiver moet je zelf kopen.

Ik dacht dat bij Viasat ook zoiets bestond, maar dat weet ik niet zeker... ik ben geen klant bij viasat omdat die je geen vrije keuze van receiver aanbieden... dus dan hoef ik het niet.

Maar je kan dus in principe "gratis" naar de public service kijken, ook via satelliet.

Vroeger kreeg je ook nog TV4, de grootste commerciele zender in Zweden, erbij... maar die hebben zich een aantal jaar geleden teruggetrokken uit de depositionskort, om TV4 te zien heb je nu minimaal het "Lokalpaket" nodig.

  • Like 1

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...