Ga naar inhoud


kibbeling beslag


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

natuurlijk kent iedereen wel een stukkie kabeljauw in luchtig beslag gefrituurd

en heeft het al eens gegeten...

 

er staan echter veel recepten op internet, waarvan ik maar de helft "au serieux" neem.

 

het beslag... de basis

1 meel

2 ei

3 broodkruim

 

al dan niet gekruid

 

wie gebruikt licht geklopte room onder 2 gemengd

 

wie heeft een geheim recept? <_<

 

 

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


heel erg bedankt,

ik doe niet moeilijk / ik zie recepten op internet die geen zin maken

een beslag waar onderdeel 3 melk is :blink:

 

een panade / beslag kan toch niet zomaar met melk

daar moet toch een paneer zijn? {in bladerdeeg is ook lekker}

aangepast door Tonskidutch

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat net Topchef de 12 provincies te kijken.

 

De 2e helft van het programma had een 'Masterclass' en daar parneerde ze stukjes snoekbaars. Ik kreeg het helaas niet allemaal mee door een vrouwelijk stoorzender (geen klaagzang, slechts een feit).

 

Misschien dit even terug kijken op de RTL4 website?

 

Ik weet zelf helaas te weinig van koken af om je een serieus antwoord te geven. Ik kook regelmatig, maar wanneer dit iets 'speciaals' is dan via een recept en voor de rest proeven. Van technieken e.d. weet ik weinig af.... Ik gebruik de slicer dicer! :)

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zal eens tijd maken

die gemiste uitzendingen kijk ik strakkies

en

die 24 kitchen / cooking kijk ik dagelijks

 

maar alvast bedankt voor de reacties

 

En wel delen als het gelukt is!

 

De kibbeling mag, maar het recept is voldoende.

 

p.s. ALS er een proefpakketje kibbeling richting Turkije gaat gaarne bevroren versturen. :)

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

simpel de vis voorzien van wat zout en peper. (ik zeg altijd dat je er net iets meer op moet doen dan je gevoel zegt)

dan in de bloem.

vervolgens door een geklopt ei halen

en als laatste even door de paneel rollen (maken we vaak zelf door droge Duitse bolletjes door een grove zeef te halen)

dan bakken in ruime olie en dan komt het er zo uit te zien.

 

http://www.uploadarchief.net/files/download/edersee10.jpg

 

Dit was dan een zelf gevangen snoek tijdens de vakantie in Duitsland van 65 cm.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

paneren is niet echt een beslag.

 

anders eens zoeken op 'beer batter'; kan je recepten va nbeslag vinden met bier in, geen idee on hoeverre die goed passen bij kabeljauw, maar zo maken de Engelsen wel hun vis in de shop klaar.

Je kan een aangepaste variant vinden met zoektermen: Jeroen Meus bierbeslag; hij heft immers fish en chips met tartaarsaus gemaakt

 

 

laat het in elk geval smaken

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad geen beslag, maar wel super lekker om de vis zo op deze manier te bereiden.

Verder kun je wat variëren door bijv. wat chili oid. toe te voegen of ipv. peper en zout Italiaanse kruidenmix toe te passen.

Verder gebruik ik zelf nooit kant en klaar poeder maar heb ik altijd een maalmolen zodat alles vers gemalen is en wat de smaak toch ten goede komt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De_Perre,

 

> dat is inderdaad juist en eigenlijk heet het ook geen panade maar deegmantel, die dus als beslag in stappen of in een keer kan worden opgebracht

 

> paneermeel of broodkruim is eigenlijk ook niet wat ik zocht in combinatie met vis

 

bij de betere vis speciaal zaak, waar je het voorbereid kunt kopen en eten proeft het ook zeker niet naar paneer of broodkruim.

bierdeeg voor "the Batter" is gewoon een modegril die Belgisch Bier moet promoten

in Belfast waar ik vaak de fish and chips shops bezocht is bier als ingrediënt duurder dan de Vis, dus "not done"

 

ik vond een Oostenrijker die het verklapt heeft op zijn website en in een TV show over koken.

Johann Lafer

Ich habe die Panade nach Lafer gemacht. Die Unterschied sich von meiner Standardpanade nur durch einen Esslöffel Sahne, die mit dem Ei verquirlt wird.

 

 

Dat nam hij als basis voor zijn Wiener Schnitzel en heeft dat nadien ook voor gebakken Vis gebruikt.

 

beiden waren een moordadig succes qua smaak

 

Dat heb ik nu eens nagekookt - ja en dat is erg goed geworden.

 

1 Vers gemalen witte peper en zout vermengd met de bloem (is de beste methode van kruiden)

2 Ei en room licht opgeslagen met de garde

3 <paneren> hebben we niet gebruikt daarvoor in de plaats nr >

4 wat snippers verse dille fijn gesneden en wat druppels citroensap uitgeknepen op de vismoot NA het bakken

 

Het bakken thuis > in een vlakke pan (qua grootte afgestemd op de hoeveelheid vismoten >>> 2,5 cm maximale dikte = duimdik)

in heel veel roomboter met een scheutje Olie en vooral niet te heet laten worden { de vis mag net niet helemaal onderstaan }

en

erbij blijven en die hete boter-olie met een grote lepel constant eroverheen draperen 3~4 minuten lang.

Dan met geschikte spatel(s) wenden opdat de vis niet uiteen breekt en je geen boter spetters over je aanrecht hebt.

Wederom met een lepel constant eroverheen draperen 2~3 minuten.

Klaar en heel voorzichtig in de schone vaatdoek leggen of op Keukenpapier om het vet te laten uitlekken.

 

Probleem:

is de boter - olie te heet dan gaat de Vis heftig stoom afgeven en laat je beslag los,

is de boter - olie te lauw dan wordt de huid een kleffe massa,

Oplossing:

zichtbaar is dat betreffende de temperatuur en die Vismoten enkel aan het schuim en blaasjes tijdens het bakken / dat kun je testen met een klein stukje afgesneden Kabeljauw voor je de hele Moot erin laat zinken, en door dan te proeven

Proberen en dus vooraf testen is beter dan integraal mislukken.

De kok proeft altijd...

 

Ook erg belangrijk zijn de kruiden en het op smaak brengen.

Kabeljauw is zo op perfectie gegaard altijd nog ietwat glazig en heeft een prachtige eigen smaak... Nooit droog of dradig.

Zout peper met dille en citroensap voor de frisheid is meer dan genoeg.

 

Frituren is eigenlijk enkel denkbaar als je een aparte Vis friteuse hebt en een andere voor je Pomme-Frites en vlees producten.

Bovendien is de frituur olie keuze heel belangrijk > geen enkele smaak mag die olie dan ook maar toevoegen aan die subtiele Kabeljauw ergo arachide olie

Boter in de friteuse kunt u vergeten, qua kosten en qua verbranden

Thuis heb je maar een friteuse, gebruik die dan enkel voor de Pommes Frites en bak die Vis in een vlakke pan met een eenmalige portie goede boter

{welke je na afkoelen met andere ingredienten vermengd aan de Kippen en varkens voert}

 

 

zo klaar met recept

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonski

 

in geval je de stevigheid van de vis wil vergroten, kan je hem eerst zouten gedurende enkele uren, en dan eerst spoelen vooraleer je deze omwikkeld vin deeg en bakt. Dit zou dan ook het problem moeten oplossen dat in geval de boter/olie te heet is, er stoom vrij komt.

 

 

Gisteren was er op E4 of 47 een uitzending van "Cooks' Questions" hier over --> http://www.channel4.com/programmes/cooks-questions

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je vis enkele uren in het zout legt, dan ga je hem pekelen, en is de smaak van de vis weg.

En als je de vis al af wilt spoelen, dan goed droogmaken voor het bakken.

Anders komt het vocht in de paneer/deeg.

 

Kabeljauw pas na het bakken kruiden en zouten, dan blijft de fijne smaak van de vis behouden. 

 

En vis is het beste te bakken in olie, eventueel gemengd met boter, net zoals je een goede snitsel bakt.

Zowel een visje als een snitsel moet zwemmen tijdens het bakken.

aangepast door pearlpeter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...