Ga naar inhoud


Ik ben nog even snel een nieuw stofzuiger halen.


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik heb in een industriële omgeving (Klasse 100 Cleanroom) wel eens een centraal stofzuiger systeem aangelegd en gebruikt, het was een mooie oplossing.

Maar om in een bestaand huis de leidingen alsnog te installeren?

 

Wanneer ik ooit nog eens een nieuw huis bouw komt het zeker op het verlanglijstje te staan. 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ze gaan dan ook het "denken" van bepaalde doelgroep mensen moeten veranderen.

Want bepaalde doelgroep kopers,gaan al gewoon voor slecht of onvoldoende,al er een laag vermogen van watt opstaat,ondanks dat hij evenveel zuigkracht heeft,dan zijn broer,die de helft meer verbruikt.

Want bij bepaalde mensen is weinig watt weinig zuigkracht,en die ga je echt moeilijk gaan ombuigen in hun "denken".

Ken hier een variant van (wasmachine),maar ik moet te top offic gaan,om die te vermelden,tenzij ik toestemming krijg.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste voordeel van een centraal systeem is dat je

geen stof recirculeert, het gaat direct naar buiten toe.

Uiteraard, als je de afzuigunit goed opsteld geeft dat

minder herrie in huis. Maar daarentegen kost de afstand

tot de afzuigpunten weer meer energie (drukverliezen).

En inderdaad, die lange slang (ook extra drukverlies)

(zowel beneden als boven), is lastiger dan een dun

snoertje maar dat is overkomelijk.

Je moet wél ruimte hebben om die slang (vaak 10 meter)

op te ruimen.

Maar het is een goed systeem als je allergisch bent voor

stof.

 

Ofwel, elluk voordeel heb zun nadeel, zou Kruijf zeggen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even de voordelen. (opgegeven door een bekend merk)

 

- Het stof wordt voor de volle 100% uit de woning verwijderd.
- Geen hinderlijk motorgeluid op de zuigplek.
- Minder beschadigingen van uw deurposten en meubels.
- Werkt sneller en lichter (slang inclusief zuigmond weegt ± 3 kg)
- De trap is veel eenvoudiger te zuigen.
- Geen nare luchtjes meer in de woning.
- Veel schoner woonmilieu (vooral van belang voor mensen met luchtwegproblemen).

- Stofmijten en andere micro organismen worden naar buiten geblazen
- Minder bergplaats nodig in de woning.
- U hoeft minder te stoffen.
- Eenvoudig aan te leggen.
- Geen stofzakken meer nodig.
- betere zuigkracht dan een gewone stofzuiger
- Veel langere levensduur.

- Minder vermogen dan een gewone stofzuiger

 

Een centraal stofafzuigsysteem met een buis van maximaal 70m gebruikt een motor van 1725W

 

Maar een systeem met 4 aansluitingen, slang en motor kost excl. de montage toch vaak snel zo'n 1000 euro.

Voordeel hierbij is wel dat het de waarde van de woning verhoogd wat een gewone stofzuiger toch niet doet.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De opsomming is errug fabrikant gericht waarbij diverse dubbels in zitten.

Al ze aangeven dat het stof voor 100% naar buiten gaat is het natuurlijk

logisch dat er;

1. geen nare luchtjes meer zijn,

2. diverse mijten naar buiten gaan,

3. schoner millieu en

4. minder hoeft te stoffen.

Maar goed, je moet een verkooppraatje vullen.

 

En het zijn herrieschoppers, je moet al snel geluiddempers

toepassen om geen overlast te scheppen voor de buurt, kijk uit!

Vaak zijn de geluidgegevens niet genoemd . . . dat zegt wel wat.

 

Daarnaast is het tricky als je een uitgebreid systeem hebt,

dat gaat ten koste van de zuigkracht en gaat ieder vergelijk

mank ten opzichte van conventionele stofzuigers, wees hierop

behoedzaam.

 

En van dat eenvoudig aanleggen . . . . in de kruipruimte zal

iets moeten komen wil je uit het zicht werken en dan nog een

tracé vinden naar boven toe, ook niet het eenvoudigste, zeker

tegenwoordig met de diverse leidingen die al in de vloer zijn

meegestort.

 

Maaaaaaar . . . het is wel een mooi systeem, zeker als je het

installeert bij de bouw van je huis. Ik heb het 18 jaar geleden

weg moeten bezuinigen anders had ik het ook gehad. Maar om nu

te zeggen dat het heilig is . . . , zeker niet.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"- Minder bergplaats nodig in de woning."

 

Nou nou.... ik zie eigenlijk het omgekeerde.  Het systeem hing daar best wel op een handige plek, nl in de Tvättstuga, het washok. Die "ketel" is toch ongeveer even groot als een normale stofzuiger, al hangt hij aan de muur... je hebt een afvoer naar buiten nodig.... en die grote, lange slang moet ook ergens opgehangen worden... totaal dus behoorlijk meer ruimte dan een normale stofzuiger vind ik.

 

Ik heb overigens 2 stofzuigers in huis... eentje voor boven en eentje voor beneden. Dan hoef ik niet met dat ding rond te zeulen... erg makkelijk!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je meteen de minder benodigde bergplaats :grin:

 

Maar wees eerlijk die stofzuiger staat altijd in de weg (hier tenminste wel) en mooi weg gebouwd ergens in de kruipruimte, op zolder of hoog aan de wand in de berging waar je er geen last van hebt en alleen maar ergens een slang ophangen neemt minder ruimte in beslag dan een complete stofzuiger met slang en steel.

In de gemiddelde woning heb je meestal geen slang van 10m nodig, zou je de aansluiting per verdieping een beetje centraal weten  te plaatsen (gang en overloop) dan zijn de meeste huizen toch niet zo groot dat je 10m de ene kant op moet en ook nog eens 10m de andere kant op.

Daarnaast weegt zo'n slang met steel slechts zo'n 3 Kg dus ook eenvoudig mee te slepen naar boven. Alleen als je de auto even uit wilt zuigen dan heb je een probleem, tenminste hier staat die op straat en met een stopcontact bij de voordeur en een snoer van 7m in de stofzuiger moet ik de auto eerst omdraaien om de andere kant te kunnen zuigen dus dat is toch minder. 

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een slang van 45mm en 8 meter lang heeft een inhoud

van 12 liter, een flinke emmer vol dus. Veelal

lomper dan een stofzuiger, daar komt uiteraard nog

de stang bij.

 

En 8 meter is geen luxe, met een stofzuiger heb je

de escape naar een volgend stopcontact en dat valt

in de regel niet mee met een stofzuigsysteem.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjaak(k)

 

Dat is als je jouw energieverbruik bekijkt. Voor het millieu

gelden andere regels en is het allemaal nóg minder interessant.

 

Omdat een stofzuigsysteem omvangrijker is heb je ook meer

grondstoffen nodig die extra produktie-energie vragen en dan ook

CO2 uitstoot.

Dit geldt ook voor de plaatsing/aanleg van de machine en het PVC

leidingnet. Dan zal het grofweg de eerste 5 tot 8 jaar (niet

onderbouwd maar wél op je vingers na te tellen) geen winst

opleveren althans millieu-technisch gezien.

 

Hiermee is jouw verhaal extra ondersteund.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook in het verre westen.

 

Qua energie zijn wij in Nederland nu eenmaal het braafste

jongetje van de klas, zie ook eens wat voor een slurpers

er in Amerika rijden, meestal minimaal SUV's maar meestal

VAN's, pick-ups en noem maar op. En dan heb ik het nog

niet over die giga-campers met een terreinwagen aan de

trekhaak...

 

En Europa maakt zich zorgen om stofzuigers, Nederland loopt

dan vervolgens voorop.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland, en eigenlijk in de hele EU is het belachelijk dat ze de mensen ontmondigen... Zijn mensen niet zelf in staat om te kiezen wat ze het liefste willen... je betaalt er nota bene zelf voor... waar zijn ze mee bezig? Dat is pas dictatuur!

nederland het 'braafste' jongetje... ik zou eerder zeggen de grootste kontlikker van Brussel... 

Hetzelfde idiote gedoe met de gloeilamp... wil je graag een gloeilamp, en ben je bereid om de stroom ervoor te betalen?... wat is er dan verkeerd mee?

Ik ben het er mee eens dat er alternatieven moeten aangeboden worden... goede zuinige stofzuigers, idem met auto's, en ook spaarlampen.... maar als mens heb jij zelf nog steeds de eindbeslissing wat je wil hebben! En ik wil me niet door Brussel laten voorschrijven welke stofzuiger ik 'mag' hebben....

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Europa zou je denken,dat ze beslissen wat ze best uitkomen.Met energie besparingen.

Maar door verplichtingen in onze hobby en voor anderen een ontspanning na een drukke werkdag,kost extra energie,omdat aanbieders ons verplichten hun bakjes te gebruiken,terwijl dit perfect door de tv kan worden gedaan.

Er was wel eens een nota dat ze energiezuiniger gemaakt moesten worden,maar het ware betere,dat ze gewoon verplicht waren,dat het zou kunnen met onze tv.

Maar ja,het verbruik van een stofzuiger is meer een doorn in het oog,dan die bakjes die we verplicht gebruiken,die als je een beetje rekent toch ook heel wat aardig extra kilowattuur moet worden opgewekt en/of ingevoerd.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een prima initiatief van de EU!

 

Je bent niet verplicht om net als CeesV direct naar de winkel te hollen.

Als onze huidige stofzuiger over een jaar of 5 af is dan haal ik een modelletje op met 600 Watt vermogen voor 100 euro die zijn Miele S8 aan alle kanten de hoeken van de huiskamer laat zien.

Die Amerikanen doen sowiezo nergens wat op uit en dat komt omdat de olie er geen zak kost, net als in midden oosten.

Hier in de EU moeten we zuinig zijn. Ik ben erg nieuwsgierig wanneer we hier met zijn allen energieneutraal zijn. Dat maakt ons een stuk onafhankelijker en hoeven we als EU niet meer de reet te likken van diegenen die op de fossiele delfstoffen zitten.

Als dat spul met een jaar of 60 op is worden de kaarten opnieuw geschud.

Nederland braafste jongetje? JA NOU EN.... ben blij dat bij ons de begroting wel op orde is. Om ons heen misschien wel niet maar rente afrekenen op geleend geld is zo vreselijk jammer daar kun je heel erg veel leuke dingen mee realiseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...