Ga naar inhoud


KPN verbetert ontvangst radiozenders


Sprietje

Aanbevolen berichten

KPN heeft verbeteringen het FM-netwerk in Nederland uitgevoerd. Hierdoor zijn radiozenders beter via FM-zenders in de ether door luisteraars te ontvangen. Dat meldt het telecombedrijf in een persbericht.

Hoewel het FM-netwerk van KPN Broadcast Services landelijk dekkend is, klagen radiozenders dat hun uitzendingen niet op elke plek in Nederland goed te beluisteren zijn. Onder meer KPN-klanten Sky Radio, Radio Veronica en RadioNL hebben hierover geklaagd. Om de radiozenders in bepaalde delen van Nederland een betere ontvangst te geven heeft KPN enkele steunzenders geplaatst. Vooraf moest het Agentschap Telecom hiervoor toestemming geven. Direct na het verkrijgen van de goedkeuring van de etherwaakhond is KPN met de verbeteringen begonnen.


Sky Radio

Vanwege de hoogbouw in Den Haag werd de ontvangst van Sky Radio verzwakt. Om de ontvangst van de zender te verbeteren is een steunzender geplaatst in de KPN-toren aan de Beatrixlaan. Hierdoor werd de ontvangst in Den Haag centrum aanzienlijk verbeterd. De autoradio zal automatisch tussen de ontvangst van de zender Rotterdam en Den haag heen en weer schakelen en de sterkste zender kiezen.


Radio Veronica

De ontvangst van de zender Veronica in Zwolle en omgeving is verbeterd door een nieuwe steunzender te plaatsen in de zendmast in Zwolle. Hiervoor is een zendinstallatie geplaatst bij de KPN-mast in de stad.


RadioNL

Voor RadioNL is een nieuwe antenne in de zendmast in Hoogersmilde gemonteerd. Daarnaast is de zendantenne in de zendmast Smilde op een hoger gedeelte in de mast geplaatst waardoor het ontvangstbereik sterk is verbeterd.


Bron: http://www.Bron: Totaal TV/nieuws/17168/kpn-verbetert-ontvangst-radiozenders.html
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb hier helemaal geen ontvangst, nou ja, gelukkig wel met de schotel.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien men nieuwe investeringen doet in FM ontvangst, dan duidt dat volgens mij dat men nog niet zal afstappen van deze manier van uitzenden. Trouwens je hoeft geen FM ontvanger of schotel te bezitten, alle zenders zijn via stream ook op internet te beluisteren. Maar ik persoonlijk vind nog altijd ontvangst via de ether het leukst, zij het nu met schotel of via FM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Radio 1 is in Steenwijkerland al jaren lang lastig te ontvangen op mijn lokatie. Vooral met regenachtig weer drukken andere zenders er doorheen. Dit met meerdere draagbare ontvangers en wekker radio. B.v Sony Dream Machine, toch niet een slechte ontvanger dacht ik zo. ( Via satelliet natuurlijk geen probleem maar wil in bed oook kunnen luisteren ) Maar goed nu gelukkig met DAB+ komt  een en ander  prima door en ook Radio 6 er bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien men nieuwe investeringen doet in FM ontvangst, dan duidt dat volgens mij dat men nog niet zal afstappen van deze manier van uitzenden. Trouwens je hoeft geen FM ontvanger of schotel te bezitten, alle zenders zijn via stream ook op internet te beluisteren. Maar ik persoonlijk vind nog altijd ontvangst via de ether het leukst, zij het nu met schotel of via FM.

Dab+ is nog maar net begonnen.

Bovendien hebben partijen (commerciële zenders) betaald voor een bepaalde kwaliteit dekking.

 

Verder zal FM zendapparatuur ook wel dalen in prijs door de komst van dab+.

 

Zeker is, dat FM op termijn uitgefaseerd gaat worden. Analoog zenden kost veel energie en ruimte en digitaal heeft veel meer potentieel.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

In NH-Nrd (driehoek HH-waard/Schagen/Petten/Schoorl) is de FM-ontvangst van de NPO zenders sinds oudsher bedroevend.

Helaas biedt DAB+ (nog?) nauwelijks soelaas.

Onder het prevelen van schietgebedjes is de NPO outdoor te ontvangen maar aan de kust hoegenaamd niet.

Ik betwijfel of fase III (steunzender Den Helder) daarin verandering zal brengen.

 

Ik vind die DAB+-reclamespotjes tamelijk misleidend.....

De consument wordt daarmee op het verkeerde been gezet en op valse voorwendsels tot de aanschaf van digitale ontvangers verleid

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik vind die DAB+-reclamespotjes tamelijk misleidend.....

De consument wordt daarmee op het verkeerde been gezet en op valse voorwendsels tot de aanschaf van digitale ontvangers verleid

Dat vind ik wat zwart-wit gesteld.

DAB+ is in opbouw. Net begonnen. De ontvangst gaat in de toekomst naar verwachting alleen maar beter worden. Nu is (meestal) nog een buitenantenne nodig. Fase 1. 

En het zenderaanbod is best de moeite waard.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is het met Omroep Brabant gesteld?.

 

Toen ik nog in NL**woonde, waren er vier frequenties, N.O. Brabant, Z.O. Brabant, Midden Brabant en West Brabant.

 

** = Bavel, zuid oost van Breda.

 

Wilde je jouw! nieuws hebben, moest je afstemmen op de zender Roosendaal, maar kwam slecht door, terwijl de zender voor midden Brabant, Loon op Zand, binnen knalde.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik wat zwart-wit gesteld.

DAB+ is in opbouw. Net begonnen. De ontvangst gaat in de toekomst naar verwachting alleen maar beter worden. Nu is (meestal) nog een buitenantenne nodig. Fase 1. 

En het zenderaanbod is best de moeite waard.

 

Het kan toch nooit ooit de bedoeling zijn geweest dat radio 1 e.a. op de FM band alleen met radioontvangers met een buitenantenne goed te ontvangen zijn door het hele land. Natuurlijk zijn er slechte wekker radio's en ook draagbare. Maar met de betere toestellen met binnenantenne zou dit geen probleem moeten zijn. Ook met autoradio's speeld dit probleem veel. Schuldige is de politiek die veel te veel vergunningen heeft uitgegeven. Dit volgens een theoretisch schema wat in de praktijk weer eens niet bleek te kloppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In NH-Nrd (driehoek HH-waard/Schagen/Petten/Schoorl) is de FM-ontvangst van de NPO zenders sinds oudsher bedroevend.

Helaas biedt DAB+ (nog?) nauwelijks soelaas.

Onder het prevelen van schietgebedjes is de NPO outdoor te ontvangen maar aan de kust hoegenaamd niet.

Ik betwijfel of fase III (steunzender Den Helder) daarin verandering zal brengen.

 

Ik vind die DAB+-reclamespotjes tamelijk misleidend.....

De consument wordt daarmee op het verkeerde been gezet en op valse voorwendsels tot de aanschaf van digitale ontvangers verleid

DAB+ werkt prima en ik heb de FM nog net niet uit de auto verbannen. :)

Het enige nadeel zijn die raamantennes voor DAB+, die werken wel, maar geven veel uitval.

Beter is om je FM antenne aan te passen of er een splitter/filter tussen te zetten, zodat je huidige FM antenne ook gebruikt kan worden voor DAB+.

 

Ik heb zelf maar een antenne gemaakt dmv een opengestript stukje coax.

Ongeveer 32 cm de kern er uitstrippen en de mantel terugvouwen over de coaxkabel.. Het werkt als een tiet! ;)

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Analoog zenden kost veel energie en ruimte en digitaal heeft veel meer potentieel.

Digitaal heeft zeker meer potentieel, al kun je verwachten dat je in de toekomst betaal-radio gaat krijgen zoals we dat nu met de Tv kennen.

 

Of analoog meer energie kost dan digitaal, dat is een discussiepunt.

Vergeet niet dat de carrier/transponder ongeveer 1,5 Mhz breed is en je dus veel meer zendvermogen nodig hebt om dezelfde dekking te krijgen.

Daar staat dan wel weer tegenover dat er 8-10 radiostations op de transponder kunnen uitzenden.

Tel daarbij op dat DAB+ veel meer steunzenders nodig heeft, maar allemaal met minder zendvermogen dan één hele grote.

Ik denk dat het al met al weinig uit maakt voor wat betreft de energie, maar die energie kan wel weer verdeeld worden over meerdere belanghebbenden.

Zo kun je met DAB+ een paar honderd radiostations kwijt, terwijl de FM bij 30 wel ophoud.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, wellicht zou dat best kunnen, maar dat hoeft niet perse in de toekomst te zijn.

Ten heden dage zou je best een aantal van die panelen kunnen plaatsen om op zonnige dagen het energieverbruik sterk te verminderen.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...