Ga naar inhoud


KPN verbetert ontvangst radiozenders


Sprietje

Aanbevolen berichten

Het kan toch nooit ooit de bedoeling zijn geweest dat radio 1 e.a. op de FM band alleen met radioontvangers met een buitenantenne goed te ontvangen zijn door het hele land. Natuurlijk zijn er slechte wekker radio's en ook draagbare. Maar met de betere toestellen met binnenantenne zou dit geen probleem moeten zijn. Ook met autoradio's speeld dit probleem veel. Schuldige is de politiek die veel te veel vergunningen heeft uitgegeven. Dit volgens een theoretisch schema wat in de praktijk weer eens niet bleek te kloppen.

Ik weet niet of jij de DAB+ maps van de landen om ons heen wel eens hebt gezien.

Of de dekkingskaarten 4G. Die beginnen allemaal met buitendekking. Die van Duitsland bijvoorbeeld.

http://www.digitalradio.de/index.php/de/empfangneu

 

Fase 1 is altijd "buitendekking". Zenders op plaatsen waar ze "relatief probleemloos" kunnen worden opgebouwd. Bijvoorbeeld (vlak) buiten een grote stad (Groningen).

In de jaren daarna vindt verdere uitbouw plaats. Daar zijn ook vergunningen voor nodig en te volgen procedures. Je weet vast wel hoe dat gaat in Nederland. ;) 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik dacht bij ons op kantoor ook slim te zijn, de fm stoorde dus een Technisat dab 100 aan de stereo gehangen. Maar omdat het digitaal is stoort ie niet: hij valt uit...

 

dus vorige week stond ik alsnog met een zelfbouw antenne te klooien om de error rate naar beneden te krijgen.

De ontvanger 3 meter verplaatsen in combinatie met de zelfbouw antenne was de oplossing, wat dat aangaat is het net fm...

 

Die antenne is gewoon een coaxkabel zoals drZ heeft.

Fuba Daa850 met multifeed , Vu+duo 4k se met dvb s en dvb c. Vti 15

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, wellicht zou dat best kunnen, maar dat hoeft niet perse in de toekomst te zijn.

Ten heden dage zou je best een aantal van die panelen kunnen plaatsen om op zonnige dagen het energieverbruik sterk te verminderen.

Maar omdat het tot nu toe kennelijk (nog) niet wordt gedaan, verwees ik naar "de toekomst". ;)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig, in het uiterste oosten van twente zijn er gebieden waar je geen enkele dekking met je mobiel hebt (112 en zo) maar je kunt wel tot halverwege Osnabruck blijven luisteren naar skyradio...

 

KPN heeft verbeteringen het FM-netwerk in Nederland uitgevoerd. Hierdoor zijn radiozenders beter via FM-zenders in de ether door luisteraars te ontvangen. Dat meldt het telecombedrijf in een persbericht.

Hoewel het FM-netwerk van KPN Broadcast Services landelijk dekkend is, klagen radiozenders dat hun uitzendingen niet op elke plek in Nederland goed te beluisteren zijn. Onder meer KPN-klanten Sky Radio, Radio Veronica en RadioNL hebben hierover geklaagd. Om de radiozenders in bepaalde delen van Nederland een betere ontvangst te geven heeft KPN enkele steunzenders geplaatst. Vooraf moest het Agentschap Telecom hiervoor toestemming geven. Direct na het verkrijgen van de goedkeuring van de etherwaakhond is KPN met de verbeteringen begonnen.


Sky Radio

Vanwege de hoogbouw in Den Haag werd de ontvangst van Sky Radio verzwakt. Om de ontvangst van de zender te verbeteren is een steunzender geplaatst in de KPN-toren aan de Beatrixlaan. Hierdoor werd de ontvangst in Den Haag centrum aanzienlijk verbeterd. De autoradio zal automatisch tussen de ontvangst van de zender Rotterdam en Den haag heen en weer schakelen en de sterkste zender kiezen.


Radio Veronica

De ontvangst van de zender Veronica in Zwolle en omgeving is verbeterd door een nieuwe steunzender te plaatsen in de zendmast in Zwolle. Hiervoor is een zendinstallatie geplaatst bij de KPN-mast in de stad.


RadioNL

Voor RadioNL is een nieuwe antenne in de zendmast in Hoogersmilde gemonteerd. Daarnaast is de zendantenne in de zendmast Smilde op een hoger gedeelte in de mast geplaatst waardoor het ontvangstbereik sterk is verbeterd.


Bron: http://www.Bron: Totaal TV/nieuws/17168/kpn-verbetert-ontvangst-radiozenders.html
 

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er Markelo van maken... Maar ik snap je punt. ;)
 

Logisch 1800 Mhz voor 3G met <80 watt per cell, of 2600Mhz voor 4G met <24 watt per cell hebben hooguit een bereik van +/- 35 km, en op 100Mhz op de Fm band voor Skyradio met 100kW op de 246 meter hoge mast van Smilde scheelt echt een jas kwa reikwijdte. ;)

aangepast door Catastrofus

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier helemaal geen ontvangst, nou ja, gelukkig wel met de schotel.

http://fmscan.org , maar vanuit jou locatie , mmmm ,

probeer eens een FM-antenne in de schotel te monteren , LOL ;)

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ze eerst het probleem met 112 maar eens oplossen. KPN en overige providers hoeven slechts een bereik van 95% hebben.

Leuk als je dus nu met je FM transistorradiootje probleemloos naar de radio kunt luisteren en dan in de 5% valt. Weg radio-ontvangst. Dan moet je capriolen uithalen om nog naar de radio te kunnen luisteren. En hoe gaat het dan het in de auto? Valt dan af en toe het signaal weg? Dat was vroeger met het luisteren naar de AM. Weg signaal. Maar naar die tijd wil je echt niet meer terug.

 

Hoeveel radio's moet ik dan gaan vernieuwen? Ik heb er nu 8 waarvan 1tje in de auto. Dat gaat mij klauwen vol met geld kosten.

 

Slechte ontvangst en de flinke uitgaven voor nieuwe radio's. Nee voor mij hoeft het niet. In die ieder geval een lange overgangsperiode en een gegarandeerde 100% radio-ontvangst, alleen dan.

 

Hier het bericht op omroep Gelderland over de ontvangst van 112 in het Oosten van het land:

http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws/gelders-nieuws/2068871/kamer-buigt-zich-over-112problemen.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik trouwens wel een aardig iets vond is, als je nog in NL rond rijdt en je zit al op een duitse provider (in mijn geval vodafone duitsland), dat als je 112 zou moeten bellen de duitse vodafone de oproep terugschakelt naar NL. Simpel iets maar wel erg doeltreffend. Staat uiteraard los van de witte plekken waar helemaal geen bereik is.

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...