Ga naar inhoud


Hoe bereken je de onderlinge afstand van de lnb's op een multirail?


dvbs
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Mag ik ook even gebruik maken van je expertise Sprietje?

 

Ik ben er nog niet helemaal uit want hoe meer ik lees des te lastiger een keuze maken.

Dacht aan een Triax 88 of 110 met Multi lnb houder voor 23.5 en 28.2 of een E85 want het prijsverschil met een Triax 110 is niet meer zo groot.

Voor 19.2 en HB heb ik aparte 78cm hangen.

 

Voornaamste reden dat ik er een schotel wil bijhangen is dat ik de 28.2 erbij wil hebben en op een rail omdat ik er dan altijd nog een lnb bij kan hangen.

Omdat we het meest kijken op 23.5 en voldoende regenreserve willen hebben is het belangrijk dat dit signaal het sterkst is.

Wat zou jouw advies in deze zijn?

 

Gr,

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste HansVUS2

Tja, dat hangt er een beetje vanaf.
Ik zou dan graag willen weten in welke regio je woont en welke lnb's je hebt of wilt gaan gebruiken?
Hoe heb je dat trouwens gecombineerd de HB en 19,2 op een Triax 78?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Woon in Almere en wil graag Inverto black ultra gebruiken (goede ervaringen mee). Er staan nu twee x 78 Triax (niet gecombineerd) en heb nog geen HB momenteel.

Op de Triax 78 heb ik nu 19.2 en 23.5 met zo'n 16-17dB. Was van plan om een 110 te kopen en een Multi houder om er later nog wat lnb's bij te plaatsen. Kan strak tegen de muur aan met een muurbeugel. T90 lijkt mij overkill, maar de prijs compleet met mount is maar €99,- Dat scheelt al niet veel meer met de Triax...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Hans, ik weet natuurlijk niet welke satellieten je er later nog eens bij wilt ontvangen maar als ze niet erg ver uit de richting staan waar ook de schotel naar gericht staat, dan heb je zo'n T90 echt niet nodig. Dat is leuk om satellieten te ontvangen die flink ver uit elkaar staan. En over het prijsverschil gesproken, in Almere koop je een Triax 88 voor €27,50  en een Triax 110 voor €49,99.
Je moet er wel rekening mee houden dat je op een Triax 88 geen Inverto Black Ultra Quad kunt plaatsen, op een Triax 110 wel.
Maar misschien wil je helemaal geen vier aansluitingen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je prijzen zijn van een shop vlakbij mij denk ik...

 

Nu hoef ik niet perse een bepaald merk lnb hoor, maar de nu gebruikte bevallen goed en ik ga liever niet (druppels) over naar 23mm. De 110 kan ik makkelijk kwijt tegen de muur en naast het signaal is het makkelijker kunnen plaatsen van de lnb's op de rail.

 

Dan gaat de vraag een stuk concreter worden als we uitgaan van een Triax 110 met Triax Multi lnb houder:

 

- op welke satellieten zou jij de 110 zetten (23.5 moet het beste signaal geven) ipv de Triax 78?

- welke afstand moet ik op de rail aanhouden met de Inverto lnb?

- op welke satelliet stel ik de schotel af?

- klopt de elevatie van 27.93?

 

Gr,

Hans

-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon wat je zelf al aangaf, de Astra 23,5 en 28,2.
Zou je nu in Zeeland gewoond hebben, dan had ik voor de Astra 28,2 geen Black Ultra aangeraden want met een Triax 110 wordt het signaal dan zo sterk, dat je ontvanger mogelijk overstuurd kan worden maar daar hoef je in Almere niet zo bang voor te zijn.
De Astra 19,2 kun je er eventueel ook bij zetten maar dan met een Inverto Black Premium.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, die heeft alleen maar de SAB-rail waarbij de lnb's 19mm hoger staan.
De afstand tussen de lnb's moet in Almere 65mm zijn op een Triax 110 aan de voorzijde gemeten van kuiltje tot kuiltje. De rail moet 13,6 graden schuin staan, m.a.w. de kop van de Astra 28,2 moet 15mm hoger staan dan de kop van de Astra 23,5.
Zorg dat de kop van de lnb ongeveer 6mm van de klemring af staat.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terug van de shop en aldaar besloten een Triax 88 te kopen. Voornamelijk vanwege het gewicht van de 110.

 

In neem aan dat de rail bij een 88 ook 13,6 graden schuin moet staan (dat is rechts naar beneden vanuit de achterzijde van de schotel?). Is de afstand afwijkend vanwege de 88?

Ik heb idd niet de originele rail (wel specifiek om gevraagd) en moet deze elders bestellen. Heb je een suggestie?

 

Alvast dank voor je hulp!

 

 

Gr,

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...