Ga naar inhoud


Gebruik van recreatieset CD in Frankrijk


HuibS
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

Ik heb een vakantiehuis in Frankrijk in de Auvergne in de omgeving van Le Puy en Velay. Hier heb ik tot voor kort een schotel van 80 cm met een dubbele LNB voor Astra 19,2 en Hotbird gebruikt (uitgericht op Astra 19,2). De ontvangstkwaliteit daarvan is nooit goed geweest (qua Nederlandse zenders trouwens alleen BVN). De slechte ontvangst zal deels zijn veroorzaakt doordat bomen in de weg staan, de schotel moest als het ware door het bladerdak heen kijken, waardoor de ontvangstkwaliteit in voor- en najaar ook beter was dan in de zomer.

 

Vorig jaar heb ik een recreatieset van CD gekocht (satellietontvanger M7 SAT801, schotel Triax 64 cm en DUO LNB Quad) en deze eerst thuis uitgeprobeerd. De ontvangstkwaliteit was al heel snel uitstekend. Enkele weken later heb ik in Frankrijk de nieuwe schotel in de plaats van de oude schotel gehangen en de nieuwe ontvanger aangesloten. Na diverse pogingen om de nieuwe set aan de praat te krijgen en uiteindelijk niet daarin slagen (feitelijk geheel geen ontvangst) heb ik de oude schotel weer terug gehangen en ook de oude ontvanger weer in gebruik genomen met als resultaat opnieuw de bekende slechte ontvangst. Deze sessie heb ik dit jaar nog 2 maal herhaald en opnieuw ben ik daarin helaas niet geslaagd.

 

Bij contact met CD werd verteld dat de 64 cm schotel niet geschikt zou zijn voor ontvangst in Frankrijk. Dit bevreemdde mij omdat de recreatieset juist wordt verkocht voor gebruik in heel Europa. Bovendien is de afstand tot de satelliet vanaf Nederland groter dan vanaf Frankrijk en in mijn beleving zou dat dus gewoon moeten werken.

 

De oude schotel was gemonteerd aan de elektriciteitsmast, ik denk er nu over om de nieuwe schotel op het (schuine) dak te plaatsen, gebruik makend van een dakdoorvoer en montage aan de dakconstructie zoals ik ook hier op het forum ben tegengekomen. Mooi vind ik het niet, maar als ik de schotel 1 a 2 meter boven het dak monteer heb ik volgens mij vanaf dat punt net wel vrij zicht naar de satelliet.

 

Bij voorkeur zou ik gebruik blijven maken van de schotel en LNB van CD, mijn vraag is echter of dit zou kunnen gaan werken. Of zal ik toch een nieuwe schotel en LNB aan moeten schaffen? Graag advies hierin,

 

Vriendelijke groeten,

 

Huib

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste HuibS

Welkom op dit forum.

Tja, als er bomen in de signaalweg van de satelliet staan, kun je het schudden. Dan helpt een grote schotel ook niet. Je zult dus eerst een plek voor je schotel moeten vinden zodat er vrij zicht op de satelliet is.
Hiervoor kun je je mobile telefoon gebruiken met een geschikte app.
Kijk rechtsboven naar bijv. de DishPointer App hoe dat werkt. Er zijn er verschillende die gratis zijn. http://www.dishpointer.com/
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Bedankt voor je heel snelle reactie,

 

Je hebt natuurlijk gelijk, wat ik echter vreemd blijf vinden is dat de oude schotel wel (slecht) signaal gaf, maar de nieuwe helemaal niet. Kan dit veroorzaakt worden door de kleinere oppervlakte van de schotel?

 

Daarnaast:

Is de set van CD sowieso voldoende voor gebruik in de Auvergne? Dan uitgaande van plaatsing op het dak, in plaats van aan de elektriciteitsmast. Ik ben vanaf dat punt al bezig geweest met telefoon en apps en heb op 1 a 2 meter hoogte boven het dak vrijwel vrij zicht richting Astra 19,2, de signaallijn richting satelliet scheert dan net over de boomtoppen. Ik begrijp dat je geen garantie zal kunnen geven voor een goede werking :/  :/  :/

 

Graag nogmaals een reactie,

 

Vriendelijke groeten,

 

Huib

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Zowel de grootte van de schotel als de CanalDigitaal duo-lnb is prima te gebruiken in  Le Puy en Velay. Dat geeft maar een afwijking van 2,7mm en dat is te verwaarlozen. Wel moet je de duo-lnb iets schuiner zetten dan in Nederland en wel 13,6 graden i.p.v. 11 graden.

Hoe ver staan die bomen weg? Kun je de schotel niet bij die bomen zetten? Een kabel van 70meter is geen probleem.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Dank je wel voor je aanvullende reactie, hiermee kan ik aan de slag (jammer genoeg niet direct, ik zal moeten wachten tot de eerstvolgende trip naar Frankrijk).

 

De bomen staan te ver weg, mijn huis ligt in een dal en de betreffende bomen staan hoger op de berg. Uit het feit dat met de oude schotel aan de elektriciteitsmast nog beperkte ontvangst mogelijk was kun je afleiden dat mijn huis min of meer op de grens van wel of geen ontvangst zit. Op het dak kom ik net wat hoger en ook wat gunstiger (tussen de bomen door) uit en ik verwacht dat dit met een niet al te grote mast moet kunnen lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mooiste en het nauwkeurigste kun je obstakels zien tijdens de komende sun outage. Dan staat de zon precies achter de satellieten op de Clarkebelt. Je kunt dan gedurende een aantal dagen op een bepaald tijdstip zien of de zon achter obstakels zit zoals bijv. ver weg staande bomen. Dat is rond 10 en 11 oktober. Ik weet niet of je dan in Frankrijk bent?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Ik wist niet van die datum 10 of 11 oktober, maar ik ga proberen om dan in Frankrijk te zijn. Geen mooiere gelegenheid denk ik om de juiste plaats te bepalen waar er de beste ontvangstmogelijkheden zullen zijn. Het tijdstip is dan natuurlijk ook van belang, is dat toevallig om 12.40 uur (zomertijd)? Die tijd heb ik ooit ergens op een site (rekening houden met mijn locatie) gelezen...

 

Nogmaals dank voor je hulp. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste HuibS

Hierbij geef ik je twee tabellen voor Le Puy en Velay. Eén van de Astra 1L en één van de Astra 3B.
Even een toelichting:
In de kolom die ik rood omkaderd heb, zie je de tijden wanneer die achter de satelliete staat. Je ziet dat dat elke dag een heel klein beetje verschilt.
Waarom de kolom UTC+2h, omdat het vaste land van Europa 1 uur vroeger is dan UTC en omdat we dan ook nog 1 uur zomertijd hebben.
Als het om de richting gaat waar de satelliet precies staat, kun je 9 dagen lang de rode kolom gebruiken bijv. om te kijken of de zon tussen twee bomen staat.

De kolom die ik blauw omkaderd heb, geeft aan hoeveel graden de zon boven of onder de Clarkebelt door gaat. Gaat het dus om de hoogte van de bomen, dan zie je dat je op 10 okt. de meest exacte dag hebt. Dan staat de zon voor de Astra 1L 0,075 graden boven de Clarkebelt waar de satelliet zich bevindt.
Je zult met de plaatsbepaling van de schotel wel rekening me moeten houden dat bomen elk jaar wat hoger worden.

Tja, en als het inderdaad echt kritisch is met die bomen op afstand, dan is deze methode veel exacter dan met een mobile telefoon. En over 5 weken kun je er al mee beginnen.
 

post-60869-0-92188100-1409907243_thumb.png

post-60869-0-32924400-1409907253_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kleine correctie, op het westeuropese vaste land, zoals in Frankrijk, is het 1 uur LATER dan de UTC (GMT) en dan nog 1 uur van de Sommerzeit.... maar die loopt wel weer af op 26.10.2014, dus voor de dagen vanaf 26.10. is het de kolom UTC+1

(volgens mij)...

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sverige

De sun outage vindt plaats op 10 en 11 oktober. Dat is ruim voordat de winterwijd in gaat. Daar houdt die calculator allemaal rekening mee. Bovendien heb ik het zelf ook nog even opgezocht wanneer de wintertijd weer in gaat.
Bovendien is er geen kolom UTC+1.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je gelijk in... dat was alleen maar randinformatie. Dat er geen UTC+1 in staat is omdat de tabel inderdaad voor Frankrijk is, en omdat het geheel 10 en 11 oktober gebeurt, en er dan nog geen wintertijd in Frankrijk is...

 

Maar het is in Frankrijk wel 1 uur LATER dan de UTC... je schrijft dan ook correct UTC+1 en dan nog 1 uur van de zomertijd is inderdaad +2. Maar je schreef dat het 1 uur VROEGER was op het vasteland, en dat is een vergissing bij het schrijven

Dat bedoelde ik eigenlijk. Ik heb me overigens laten beetnemen dat de datum in de tabel mm dd yy was...  dat was mijn fout.

 

 

 

Waarom de kolom UTC+2h, omdat het vaste land van Europa 1 uur vroeger is dan UTC en omdat we dan ook nog 1 uur zomertijd hebben.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En overigens, als je al eerder uit wilt meten hoe hoog je over de bomen moet kijken:

 

Wat ik wel doe in zo'n situatie is een driehoek maken van 3 latjes (2 stuks van één meter lengte of zo), waarvan één hoek precies de grootte heeft van de elevatiehoek van de satelliet die je wilt ontvangen op jouw locatie.

 

Als je dan de onderste lat met lijmtangen op een precies horizontale tafel klemt in de richting waar de satelliet moet zijn, dan kun je precies langs (de hoek van) het bovenste latje kijken of er bomen of vrij zicht zijn in de richting van de satelliet.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sverige, je hebt helemaal gelijk. Ik schreef vroeger en het moest later zijn.
Ach, met die draaiende wereldbol ga je wel eens de fout in maar de tijden die in de tabel staan kloppen precies.
Ook heb ik gezien dat ik voor de Astra 19,2 niet de juiste locatie heb staan. Hoe dat komt weet ik ook niet maar het verschil is minder dan 3 seconden.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Alsnog even een reactie met name naar Sprietje, maar ook naar Sverige en naar A33, allen nogmaals bedankt voor de nuttige tips.

 

Om alle problemen met de tijd te voorkomen heb ik de UTC tijdzone op mijn iPhone geïnstalleerd, daarmee is volgens mij geen discussie meer mogelijk. Aanstaande zaterdag 11 oktober ga ik naar Frankrijk en dan ga ik proberen te bepalen wat de beste plaats voor de schotel is. Nu alleen nog maar hopen dat de zon ook nog een beetje wil schijnen...

 

Nog een vraag; om precies te zijn ligt mijn huis op circa 15 autominuten naar het oosten vanaf Le Puy en Velay, ik hoop dat dit geen al te grote afwijking geeft. Om precies te zijn ligt mijn huis in de gemeente Laussonne (Coördinaten Latitude: 44.97°; Longitude: 4.05°). Is het verschil de moeite van het vermelden waard?

 

Ik verwacht ongeveer een week in Frankrijk te zijn, daarna zal ik jullie in ieder geval informeren over de al dan niet succesvolle afloop. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...