Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

wat bedoel je trouwens met een blind scan? Is dat een network scan?

Ik kan in mijn topfield een auto scan doen met al dan niet 'zoek network' actief.

aangepast door ranon

TF5000 PVR - 250 GB - FW Mrt. 2008

Geplaatst:
Ik heb nog even gekeken na hoe jij het gedaan hebt met die correct van -6.

Jij schrijft Yesterday was op lyngsat 11.973 en in mijn lijst 11.817, dat is 156 minder.

Hoe heb je dat omgerekend naar 6?

Ik kan het nog niet volgen. :)

aan de hand van "YESTERDAY" op 11973V kom ik tot het volgende:

- Kennelijk was dit in je zoektocht met LOF 10750

- Volgens Kingofsat zit yesterday op 11817V (156 minder)

- CONCLUSIE: LOF van de LNB is feitelijk 10594 (156 minder, en dus 6 lager dan 10600).

Om het even uit te leggen, eerst ZONDER de afwijking van 6:

Omdat jij in je ontvanger de LOFs op 9750 en 10750 had gekozen, maar je LNB gemaakt is voor de LOFs 9750 en 10600, zat je met je hoge LOF dus alvast 150 te hoog (10750-10600).

Je ontvanger dacht dat-ie 11973 ontving, op basis van een LOF van 10750. De feitelijke frequentie die over de kabel kwam was echter 11973-10750=1223 MHz. (geheel terzijde: splitters voor satellietontvangst hebben daarom ook altijd een frequentiebereik van 950-2100 MHz.)

1223 MHz opgeteld bij de feitelijke/bedoelde LOF van je LNB (10600) is 11823 MHz.

Maar de feitelijke frequentie ís 11817 volgens het internet, dus 6 minder.

Dus klopte kennelijk die gebruikte 10600 niet precies (of dat in de LNB of in de ontvangerwas, maakt voor de berekening niet uit), en moest dat dus 10594 zijn.

Vandaar mijn vraag in bericht #18 om eens een ontvangen zender met bijbehorende frequentie te noemen en de gebruikte LOF's; zo kon ik dat gaan uitrekenen. Dat je wellicht LOF 10750 gebruikt had, kon ik uit je eerdere berichten destilleren. Al was het dus even puzzelen.

Je andere vragen nog even in een volgend bericht.

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Af en toe is er een kanaal die 1 lager is dan op lyngsat bijv ik heb er zo maar een paar uitgezocht:

Het ligt dus aan mijn LNB waar astra2 op zit, klopt dat en dus niet aan de topfield, immers astra1 is redelijk precies?

Kan het niet zijn dat de technicus hem verkeerd gemonteerd heeft?

Kan het ook iets te maken hebben met de miniswitch?

wat bedoel je trouwens met een blind scan? Is dat een network scan?

Ik kan in mijn topfield een auto scan doen met al dan niet 'zoek network' actief.

1MHz verschil maakt niet uit. Dat vangt een ontvanger moeiteloos op.

Frequentie-zaken hebben alleen te maken met de LNB intern, en de ontvanger intern.

Dit probleem heeft dus niks te maken met LNB-montage of gebruik van switches.

Blind scan is dat de ontvanger ALLE beschikbare frequenties afgaat (in stapjes van een aantal MHz) van een satellietpositie.

En dus niet alleen die frequenties, die je in je eigen frequentie/transponderlijst zelf hebt aangegeven; of alleen de frequenties van een bepaald 'netwerk' (van bijvoorbeeld 1 aanbieder), dat heet dan netwerk scan of fast scan.

Bij die laatste moet je dan wel één frequentie opgeven van de transponder, waar die netwerk-tabel (NIT) wordt uitgezonden, en dan zoekt je ontvanger vervolgens de bijbehorende frequenties af.

Bij een blind scan ontvangt hij dus alle frequenties, en zet je ontvanger daar dan dus zelf de berekende frequentie bij. In jouw geval zouden (bij gebruik van LOF's 9750 en 10600) die frequenties dan dus steeds 6 afwijken van de feitelijke frequenties.

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Beste ranon

Je vraagt wat een Blindscan is. Ik zal het je uitleggen.

Als je een satellietontvanger koopt, dan zijn er in het geheugen al flink wat satellieten ingeprogrammeerd. Bij elke satelliet zijn ook de transponderfrequenties ingeprogrammeerd die ten tijde van het ontwerp van de ontvanger bekend waren.
Nu komen er niet zo vaak nieuwe satellietposities bij maar de transponderfrequenties veranderen wel regelmatig. Zo komen er transponderfrequenties bij en gaan er ook af. Ook worden de parameters van de transponders soms aangepast, bijv. van DVB-S naar DVB-S2.

Als jij een volledige scan doet met je satellietontvanger, dan is dat alleen maar op de transponders die in het geheugen bekend zijn met bijbehorende parameters. En dan loop je al snel achter op de feiten.

Wil je dus echt alle zenders inscannen die er op dit moment worden uitgezonden, dan zul je dus net als vroeger met een ouderwetse radio, met de draaiknop de gehele band van laag tot hoog moeten afzoeken.
En dat is nu een blindscan.
Hij zoekt van de gekozen satelliet alle zenders in de lage- en hoge band af waarbij zowel de horizontaal- als de verticaal gepolariseerde transponders worden afgezocht.
Dat gebeurt ik kleine stapjes van 3, 4, 6 of 8MHz. Hoe fijner de stapje, des te langer hij er over doet om een satelliet af te zoeken. Bij satellieten met heel veel transponders zoals de Astra 19,2, 28,2 en de Hotbird, kan dit zoeken wel 1 uur in beslag nemen maar dan heb je ook alle zenders die er op dat moment zijn.

Bij de keus welke satellietintvanger je neemt, heb ik er altijd voor gekozen om er een te nemen met een Blindscan. Dan hoef je niet allerlei berichten bij te houden welke nieuwe zenders en transponders er bij zijn gekomen. Gewoon af en toe een Blindscan laten doen en je bent helemaal uptodate.

• Like 1

Dank je wel, ik begin het te begrijpen :)

Ik had die 150 (10750-10600) over het hoofd gezien.

Om het vervolgens weer te berekenen in de toekomst moet ik dus vergelijken met de 10594 (hoge frequentie) en 9744 (lage frequentie), nietwaar?

Ik kan dus nu met die nieuwe frequentie waarden (10594 en 9744) wel gewoon een blind network scan doen, begrijp ik d.w.z. astra2.

De waarden moeten dan goed binnenkomen, ja toch?

Kan dus concluderen gezien het feit dat de lnb van astra1 wel normale waarden ontvangt dat het probleem de lnb is van astra2?

Als de installateur nog eens komt dan is het beter om maar gelijk de lnb van astra2 te veranderen neem ik aan en de waarden terugzetten op 9750 en 10600?

Ik koop dan een nieuwe normale universale lnb, beter maar geen invacom meer :)

Oeps.. nu ik toch vraag.. hoe moet zo'n lnb er uit zien i.g.v. een schotel met 2 lnb's en miniswitch? 2 uiteinden? Ah. vergeten te schrijven...de schotel is verbonden met 2 huizen, dus 2 kabels gaan naar beneden vanuit het dak (al gebruikt het andere huis de schotel niet). Het moet dus een lnb zijn met 4 uiteinden?

Hartelijk dank voor alle informatie :)

Ik begin een expert te worden, nou ja.. grapje ;)

aangepast door ranon

Geplaatst:

Bij de keus welke satellietintvanger je neemt, heb ik er altijd voor gekozen om er een te nemen met een Blindscan. Dan hoef je niet allerlei berichten bij te houden welke nieuwe zenders en transponders er bij zijn gekomen. Gewoon af en toe een Blindscan laten doen en je bent helemaal uptodate.

Dank je wel voor je zeer duidelijke uitleg.

Ik zit te denken aan een VU+solo2, hopelijk heeft deze een blindscan optie.

Geplaatst:

Dank je wel, ik begin het te begrijpen :)

Ik had die 150 (10750-10600) over het hoofd gezien.

vraag 1.

Om het vervolgens weer te berekenen in de toekomst moet ik dus vergelijken met de 10594 (hoge frequentie) en 9744 (lage frequentie), nietwaar?

vraag 2.

Ik kan dus nu met die nieuwe frequentie waarden (10594 en 9744) wel gewoon een blind network scan doen, begrijp ik d.w.z. astra2.

De waarden moeten dan goed binnenkomen, ja toch?

vraag3.

Kan dus concluderen gezien het feit dat de lnb van astra1 wel normale waarden ontvangt dat het probleem de lnb is van astra2?

vraag4.

Als de installateur nog eens komt dan is het beter om maar gelijk de lnb van astra2 te veranderen neem ik aan en de waarden terugzetten op 9750 en 10600?

Ik koop dan een nieuwe normale universale lnb, beter maar geen invacom meer :)

vraag 5.

Oeps.. nu ik toch vraag.. hoe moet zo'n lnb er uit zien i.g.v. een schotel met 2 lnb's en miniswitch? 2 uiteinden? Ah. vergeten te schrijven...de schotel is verbonden met 2 huizen, dus 2 kabels gaan naar beneden vanuit het dak (al gebruikt het andere huis de schotel niet). Het moet dus een lnb zijn met 4 uiteinden?

Hartelijk dank voor alle informatie :)

Ik begin een expert te worden, nou ja.. grapje ;)

1. Als het goed is hoef je in het vervolg niet meer te rekenen. Nu je weet, hoeveel de afwijking is, en hoeveel je LOF's moeten zijn, ben je klaar.

Als de afwijking groter (of kleiner) zou worden en je opnieuw moet onderzoeken hoe groot de afwijking is moet je rekenen met de bedoelde  LOF's van 9750 en 10600. Of proefondervindelijk bijvoorbeeld eens 3 MHz bijtellen of aftrekken, dat kan natuurlijk ook (bij een kleine afwijking).

2. Ja, vanaf nu kun je de feitelijke transponderfrequenties weer gebruiken, die op alle websites staan (lyngsat, kingofsat, flysat). Als je een nieuwe ontvanger aansluit moet je kijken, of je daar ook de gewijzigde LOF's moet toepassen of niet (of je moet opnieuw moet gaan testen).

Ik zou ook je buren inlichten, als die jouw schotel en LNB met jou delen! :)

3. Dat zou wel mijn conclusie zijn, ja.

4. Ach, dat is wat je zelf wilt. Als je niet steeds met wisselende ontvangers experimenteert, zal de situatie wel stabiel blijven, en dan is er goed mee te leven. Er is dan geen directe aanleiding om 'm weg te doen.

Ik zou wel ergens bij de beschrijving/gebruiksaanwijzing van je schotelinstallatie opschrijven, wat nu de LOF's van die ene LNB zijn. (En dus de buren inlichten.) Dat spaart uitzoekwerk en frustratie later!

5. Twee kabels naar jou, en twee kabels naar de buren? Dan moet je inderdaad een LNB met 4 uitgangen hebben, namelijk een QUAD LNB. De inverto black ultra is momenteel de beste (als die qua breedte naast je andere LNB past).

Een QUAD LNB moet je niet verwarren met een Quatro LNB, ook met 4 uitgangen; die is bedoeld voor gebruik met een zogenaamde multiswitch. De QUAD LNB is gemaakt om direct aan een satellietontvanger aan te sluiten, of eventueel via een diseqc switch of toneburst-switch (zoals kennelijk bij jou?), en dus niet via een multiswitch.

Als ik nog vragen heb, dan weet ik je te vinden! ;)

groet, A33

Dank je wel A33. 

Ik heb een multiswitch overigens als ik me niet vergis.

Maar ik ben nooit het dak op geweest (te hoog) en dus weet ik het niet zeker.

Hoe dan ook, dank je wel voor je uitbundige uitleg en je hulp :)

Ik kan gelukkig weer engelse zenders kijken. ;)

Groet,

Ranon

aangepast door ranon

Geplaatst:

Hier ( https://www.sat4all.com/forums/topic/341934-minidiseqc-en-diseqc-10/?p=2257776 ) heb je een mini-diseqc switch.

Of is dat op een andere locatie?

Geplaatst:

@ranon:

Even dit topic teruggelezen: De invacom LNB die jij hebt lijkt mij een gewone single LNB. Dus geen QUAD of QUATRO.

Als jij toch de schotel/LNB's deelt met de buren, dan gaat er dus waarschijnlijk maar één kabel naar jou, en heb jij dan met een minidiseqc-switch ontvangst op 19 en 28 oost, maar de buren waarschijnlijk alleen op 19 oost. Van jouw single LNB is immers niets af te tappen....

groet, A33

@A33,

Ik ben nooit op het dak geweest.

Een installateur vertelde me eens dat ik een miniswitch als diseqc heb maar ik moet je bekennen dat ik het niet zeker weet.

Toen mijn LNB onlangs niet meer werkte en de installateur kwam vertelde hij mij dat de LNB lek was en er water naar binnen lekte. Hij had geen vervangende LNB bij zich. Ik vertelde hem dat ik er nog een in huis had, de invacom. Als ik me goed herinner vertelde hij mij dat het maar 1 uitgang had. We hebben hem toch geplaatst omdat de buren geen gebruik maken van de schotel. 

Dus je hebt gelijk. Maar als ik hem ga vervangen ga ik hem vervangen met weer een LNB met 2 uitgangen of QUAD zoals je hem noemt in geval dat de buren (of de nieuwe buren) weer gebruik willen maken van de schotel.

aangepast door ranon

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...