Ga naar inhoud

Smart Titanium toch beter dan Ultra Black

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Inverto Multifeed Multiconnect is nog straffer dan Ultra Black of de Smart Titanium.Volgens mij een nieuwe generatie(3 gr naast elkaar plaatsbaar) of een antwoord op de smalle Alps.

Je ziet het ook ·n beetje aan de betere afwerking en de kl lettertjes op de sticker.

Maar vroeger bestond of bestaat nog steeds sat versterking,als het dat maar niet is.

En de Titaniums gaan hier ook in LLoret,afgesteld met militair kompas door de para:Genoeg quality op A1 12721 H. Eutelsat 2 staat er ook op en daartussen zal ik de Multiconnect moeten plaatsen voor A3 (5º-5º-5º).

Ik mis A3 tov tvv kaart wil niet-

Mvg uit Lloret.

aangepast door de mon

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Geplaatst:

Hij is absoluut een van de beste, maar er wordt op Duitse fora door gebruikers ook wel wat op afgedongen.

Ze kunnen onderling nogal eens van kwaliteit verschillen als je meerdere met elkaar vergelijkt.

Ik heb momenteel een Skymaster single in gebruik die amper onderdoet voor de BU: hier een procentje meer, daar eentje minder. (Maar dat kan ook aan mijn finetunen liggen.)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

De smalle Inverto Multiconnect doet wat prestaties niet onder voor de Inverto Black Ultra maar ja, je wil die ellende toch niet hebben als er regendruppels op de smalle kop zitten. In Zuid-Spanje waar het bijna niet regent, speelt dit natuurlijk niet zo.
Zie de bijgevoegde test.

• 1 jaar later...

Een jaartje later maar goed. Een Smart titanium heft verschillende uitvoeringen, je hebt eerste en later de tweede editie Smart lnb. De tweede editie is verbeterd met allerlei componenten en hemt veld effect mosfets dus zal minder ruis produceren en betere signaal qualiteit, die 0,1 db is dus geen grapje!.

Wat ook van belang is het type feedhorn wat bij eke lnb verschilt. Er zit zelfs verschil in de feedhorn tussen de inverto black ultra single en twin lnb, en als je nu en echte vergelijking wilt hebben haal je de beste feedhorn die van de inv black single is af en zet je deze op de Smart Titanium tweede editie lnb, dan zou je dus nog beter signaal moeten hebben.

Wat betreft de feedhorn, een rillen feedhorn zou juist beter signaal geven als een gewone feedhorn van een lnb het is dus een goed idee om een channelmaster feedhorn met flens en daar een mod Smart tweede editie lnb op te bevestigen, zeker als je schotel groter is dan 1 meter omdat je "kijkhoek" van je feedhorn anders niet overeenkomt met de stralings bundel van je 1,25 schotel. Velen letten daar niet op, ik zag eens een inverto black op een laminas 270. Oh hoe zonde van het verloren signaal wat 35 % zwakker is als aanbevolen.

Eerst had ik een Invacom quad lnb erop maar deze stond niet helemaal goed op frequentie dus ben aan het kijken wat ik daar aan kan doen, is wel erg selectief en geeft een lage ber, maar zwakkere signalen zijn ineens heel zwak en komen niet door de lock van de ontvanger. Voor "sterkere" signalen is het een topper!..

Deze Lnb staat nog in de wachtlijst..

Momenteel ben ik even aan het testen met de Smart titanium lnb waar ik de feedhorn heb afgezaagt en deze via een flens koppeling op de Fibo 120 heb bevestigt, het feedhoornverhaal geld voor mij niet, dat zit al voor de reflector antenne en het is dus enkel de lnb met zijn elektronica die het werk moet doen betreft het binnen gekomen signaal.

Eerder had ik er een megasat 0.1 db / 70 db lnb op bevestigt en de resultaten betreft dx (daar doen we het voor) waren niet slecht de zwakke transponders van Nilesat en Nika tv op 60 oost werden ook bij slecht weer goed binnengehaald.

Inverto black ultra is een goede lnb maar gezie de markt zijn er meerdere lnb`s die zeker niet ervoor onderdoen, maar factoren met conversiongain +- 4 db, de feedhorn en type antenne speelt ook een rol er zijn vele factoren die het eindsignaal bepalen..

Het beste is natuurlijk een grotere schotel, dus als je ruimte hebt gewoon de oude schotel verkopen, doorsparen en bijleggen en voor een laminas 180 gaan dan heb je meteen iets goeds met de zwakke satelieten, in de toekomst wil ik hem hier ook op erbij op het balkon hebben, tweede tegelframe staat er al  ;)

aangepast door Phoenixx
Geplaatst:

Phoenixx schrijft:

"Wat betreft de feedhorn, een rillen feedhorn zou juist beter signaal geven als een gewone feedhorn van een lnb het is dus een goed idee om een channelmaster feedhorn met flens en daar een mod Smart tweede editie lnb op te bevestigen, zeker als je schotel groter is dan 1 meter omdat je "kijkhoek" van je feedhorn anders niet overeenkomt met de stralings bundel van je 1,25 schotel. Velen letten daar niet op, ik zag eens een inverto black op een laminas 270. Oh hoe zonde van het verloren signaal wat 35 % zwakker is als aanbevolen."

Dat is niet helemaal waar wat je schrijft.
Om geen allegaartje te hebben met de f/D-verhouding zoals bij primefocus schotels, is er bij offsetschotels en lnb's voor offsetschotels afgesproken dat de f/D-verhouding 0,6 moet zijn. Dit heeft te maken met het feit dat bij een illumination taper met 10dB en een f/D van 0,6 de beste resultaten worden behaald.
Hoe langer de feedhorn, dus hoe meer circular ringen, hoe nauwkeuriger dat de lnb de schotel aftast. Je kunt het vergelijken met een schietwerktuig. Met een pistool die een korte loop heeft, kun je niet nauwkeurig een doel raken, met een jachtgeweer dat een veel langere loop heeft wel.

Smalle lnb's hebben bijna geen feedhorn en zijn daarom eigenlijk ook alleen maar geschikt voor kleine schotels.
Gewone lnb's hebben een feedhorn die goed te gebruiken is tot schotels van 1 meter.
Ga je grotere schotels gebruiken, dan komt de lnb verder van de schotel af te staan en wordt de aftasting van de schotel niet nauwkeurig genoeg meer. Daarom behaal je betere resultaten met een feedhorn met meer scalarringen zoals bijv. de Raven Andrew feedhorn, zie afbeelding 1 en 2.
Omdat Gibertini een afwijkende f/D-verhouding heeft van 0,67, heeft Gibertini een eigen losse feedhorn met een f/D-verhouding van 0,67, zie afbeelding 3.

Gaat het om schotels van groter dan 10 meter, dan zijn nog veel langere feedhorns nodig om een scherpe aftasting te verkrijgen, zie afbeelding 4.

post-60869-0-51449400-1447591787.jpg

post-60869-0-17330300-1447591824.gif

post-60869-0-31841900-1447591891.jpg

post-60869-0-78104700-1447591918_thumb.jpg

post-60869-0-01148900-1447592049.jpg

Sommige dingen wist ik al maar bedankt voor je tips Sprietje, ik ga verder testen met de lnb`s.

Het schijnt dat de Maximum Lnb beter presteert dan de inverto black ultra, dit ga ik natuurlijk ook testen.

Het gaat voornamelijk om de zwakke signalen, de sterke komen toch wel door.

De gibertini zou het beste overeenkomen met de Gibertini schotel omdat dez idd op f/d 0.67 is aangepast

maar je ziet ook dat de voorkant diameter van de feedhorn groter is dus een groter oppervlak wordt dan onder een hoek van +- 60 graden samen gebracht wat dan een hoger rendement geeft als een kleinere feedhoorn volgens mij..

Net zoiets alsdat je een grotere trechter over je lnb feedhorn bevestigt, zodat je meer signaal krijgt, dat idee.

post-59919-0-90974700-1447685050.png

aangepast door Phoenixx
Geplaatst:

Als een schotel een grotere f/D-verhouding heeft, dan staat de lnb verder van de schotel af. Om dan het signaal niet buiten de schotel af te tasten, moet de feedhorn minder wijd zijn. Je kunt ook zeggen, de tapsheid moet nauwer zijn. De hele lange feedhorn die ik in bericht 25 liet zien is nog veel minder wijd. Je moet je dan ook bedenken dat als er hele grote schotels gebruikt worden, dit bijna altijd met het Gregorian principe gaat zoal bijv. ook de Fibo-schotels.
Ook bij Fibo-schotels is een lnb met feedhorn nodig die veel minder wijd is dan een gewone offsetschotel.

Als je een lnb gebruikt die gemaakt is met een f/D-verhouding van 0,6 zoals de afspraak en je plaatst die op een Gibertini met een f/D-verhouding van 0,67, dan zal de lnb een stuk verder buiten de schotel kijken dan normaal.
Dit heeft een voordeel en een nadeel.
Het voordeel is, dat je meer versterking krijgt omdat het aftastcentrum van een lnb 10dB meer versterking geeft. Het nadeel is dat er verder buiten de schotelrand gekeken wordt waardoor meer ruis ontvangen wordt.
Deze ruis kan uit atmosferische ruis bestaan en uit thermische ruis.
De atmosferische ruis ontvang je van de hemel waar de lnb naar kijkt. Immers bij een offsetschotel staat de lnb zo ongeveer 30 graden omhoog gericht in Nederland voor de meest gangbare satellieten.
Thermische ruis ontvang je het meeste als je de schotel tegen een muur hebt gemonteerd. De zon staat de hele dag op die muur te schijnen en de stenen worden warm. De lnb die ook een stukje over de schotelrand heen kijkt, de zogenaamde spillover, ontvangt dan veel thermische ruis.
Het is beter een schotel ook niet tegen een muur te plaatsen om optimale ontvangst te hebben.
Immers de signaalkwaliteit wordt bepaald door de signaalsterkte in combinatie met de ruis die er bij zit.

Geplaatst:

Het lijkt voor de gewone man niet echt eenvoudig om de coniciteit van de feedhorn te meten. Ons zeer gewaardeerd forumlid Trust heeft daar een oplossing voor bedacht. Hij heeft twee rvs-metalen baleinen van een ruitenwisser gebruikt. Die zijn met een boutje aan elkaar bevestigd waarbij dit boutje zodanig vast is gezet, dat de baleinen alleen met enige kracht t.o.v. elkaar te bewegen zijn. Op deze manier kun je de conisiteit van de feedhorn eerst instellen en daarna buiten de feedhorn de hoek van de twee baleintjes opmeten, zie de bijlage. Slim gedaan Trust. Dan hoef je de feedhorn niet helemaal door te zagen.

post-60869-0-34368400-1447690094_thumb.jpg

post-60869-0-26478900-1447690117_thumb.jpg

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen