doetiet Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 Hallo ik ben nieuw hier Ik heb een Archsat schotel 80cm, vroeger gebruikt met monoblok voor ontvangst Astra1 en Hotbird echter Hotbird vind ik niet interessant meer, nu wil ik op deze schotel Astra 1 en 3 ontvangen en heb hiervoor ook een duo lnb voor een 60cm schotel (CANP-DUO M2TW4PO) kan ik deze werkend krijgen of lukt dit niet? Bevestiging werkt zo al niet op deze Archsat schotel.beugel loopt tegen de andere kop aan. wie geeft advies wat moet ik evt aanschaffen om dit werkend te krijgen. Kan ik evt de duo lnb gebruiken op een triax 60 cm schotel (deze ligt in mijn caravan) in Spanje Costa Brava omgeving Estartit?
Sprietje Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 Ik ken het probleem wat je schetst.Een CanalDigitaal duo-lnb kun je prima op een Triax 64 monteren. Het is wel verstandig om de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten en de schotel ook op de Astra 23,5 uit te richten.Daarvoor moet de schotel op een elevatie van 37 graden ingesteld worden en moet de duo-lnb 15 graden schuin ingesteld worden, dus een stuk schuiner dan in Nederland waar het maar 11 graden is volgens de bijgeleverde mal. Print de bijlage uit en knip de hoek uit en plak hem op de achterzijde van de duo-lnbDe Astra 23,5 kun je makkelijk vinden door schilderstape precies midden boven op de schotel te plakken en dan strak te spannen naar de lnb die in de klem staat.Als de schaduw dan midden over de lnb-arm loopt om 12.32 uur in Estartit, staat de schotel precies op de Astra 23,5 gericht.
doetiet Geplaatst: 8 september 2014 Auteur Geplaatst: 8 september 2014 Oke bedankt Sprietje wat betreft de afstelling in Spanje , maar wat doe ik nu met de arschat schotel van 80 cm hier wil ik ook beide ontvangen Astra 1 en 3 lukt dit met 1 van beide duo bloks?
doetiet Geplaatst: 8 september 2014 Auteur Geplaatst: 8 september 2014 Volgens dishpointer zit ik met Astra 1 op 161.2° en met Astra 3 op 156.1°
Gast catw Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 (aangepast) Ze rekenen vanuit zuid als zijnde 0 (nul), normaal is dat dus 180 graden dus dan kom je op 23 en 19 uit. Gebruik een peilkompas om een lat op de grond te leggen in de juiste richting, dan kan je -over de LNB-arm van de schotel- kijkend de juiste richting snel bepalen. 8 september 2014 aangepast door catw
doetiet Geplaatst: 8 september 2014 Auteur Geplaatst: 8 september 2014 (aangepast) Dat is duidelijk catw , maar nu, kan ik met 1 van beide duo bloks de beide Astra ontvangen met de Arschsat 80 cm schotel die hier thuis bij mij aan de muur hangt? 8 september 2014 aangepast door doetiet
Gast catw Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 Als je deze Archsat hebt kan dat prima, daar had ik eerst ook een duoblock op.
doetiet Geplaatst: 8 september 2014 Auteur Geplaatst: 8 september 2014 Oke maar kan het dan ook met mijn duo bloks, de bevestiging pas zowiezo niet
Gast catw Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 Oke maar kan het dan ook met mijn duo bloks, de bevestiging pas zowiezo niet Dat gaf ik ook aan: Als je deze Archsat hebt kan dat prima, daar had ik eerst ook een duoblock op. Er stond alleen niet bij dat ik toen de originale houder er op had zitten, die zal nu ergens in de schuur liggen.
Sprietje Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 Dat klopt niet wat je schrijft. De Astra 23,5 staat in Estartit op Azimuth 151,1 graad, niet op 156,1.Welke schotel heb je precies van ArchSat. Is dat die schotel op bovenstaande afbeelding die een stuk breder is dan die hoog is?
doetiet Geplaatst: 8 september 2014 Auteur Geplaatst: 8 september 2014 Sprietje, ik heb een schotel (hier thuis) die smaller is dan hij hoog is zo op het oog, ik zou hem dan na moeten meten. Er zijn dus 2 vragen ineen , ik wil het nu hebben over de schotel thuis de Archsat 80 waar de Astra 1 op 161.2° zit en de Astra 3 op 156.1° (gegevens volgens www dishpointer), welke duo blok kan ik hiervoor gebruiken de monoblok voor de Hotbird of de andere duo lnb (CANP-DUO M2TW4PO). Voor spanje wil ik dan later over hebben.
Sprietje Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 Dat kan ik voor je uitrekenen maar dan moet ik eerst "Maat X" weten
doetiet Geplaatst: 9 september 2014 Auteur Geplaatst: 9 september 2014 Sprietje maat x=54cm sorry had vanaf de kop gemeten maat x = dus 59cm
Sprietje Geplaatst: 9 september 2014 Geplaatst: 9 september 2014 Dan moet de afstand van de twee koppen 44,5mm zijn. Je kunt dan het beste een CanalDigitaal duo-lnb nemen. Daarvan staan de koppen 38mm van elkaar. Dan heb je een afwijking van 6,5mm. Dat is goed te doen, beter dan met een duo-lnb voor een 80cm-schotel die 53mm uit elkaar staan. Dan heb je een afwijking van 8,5mm die dan ook nog eens ongunstiger op de feedhorns valt. Dus een duo-lnb voor 60cm-schotels.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen