Ga naar inhoud


NPO stopt door bezuiniging met AM


Sprietje

Aanbevolen berichten

De Nederlandse publieke omroep (NPO) stopt op 1 september 2015 met de doorgifte van radiozenders via AM. Dat levert een besparing van 1,2 miljoen euro op.

De bezuinigingen raken de publieke omroep steeds meer in de ziel. Na het schrappen van tv-programma’s wordt nu met het stoppen van aanbieden van diensten begonnen. De NPO staakte op 1 augustus de gratis satellietdoorgifte van haar landelijke tv-zenders via CanalDigitaal. Dat leverde een besparing van enkele miljoenen euro’s per jaar op. Het zorgde ook voor veel kritiek bij Nederlanders in binnen- en buitenland. Of er ook veel kritiek over het stoppen  van de AM-uitzendingen komt is de vraag. De verwachting is dat er rond de tweehonderdduizend mensen naar NPO Radio 5 via AM luisteren. Nederland is niet het eerste Europese land die de stekker uit AM trekt. Eerder deden ook België, Zwitserland, Noorwegen en Zweden dit.
NPO Radio 5 via DAB+

Na 1 september 2015 is NPO Radio 5 door het besluit alleen nog via DAB+ digitaal in Nederland in de ether te beluisteren. Ook is deze publieke radiozender mobiel via internet en de tablet of smartphone via een eigen app te beluisteren. De NPO gaat in de komende maanden de luisteraars van NPO Radio 5 via gerichte campagnes op de alternatieven wijzen. De stoppen met AM-uitzendingen heeft ook een milieuvriendelijk voordeel. Op jaarbasis verbruikt de AM-zender van NPO Radio 5 maar liefst drie miljoen kWh. Dat maakt de uitzending ook prijstechnisch duur.


Bron: Totaal TV, zie: http://www.Bron: Totaal TV/nieuws/17383/npo-stopt-door-bezuiniging-met-am.html
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 97
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik zie niet hoe het stoppen van AM uitzendingen de PO in de ziel kunnen raken als er DAB+ voor in de plaats komt.

Ooit was de AM de ziel van de Europese en Amerikaanse radio. Daar is ook in die andere landen weinig van over. AM wordt op menige radio-ontvanger niet eens meer serieus genomen. Het stoppen van AM uitzendingen is aan de orde van de dag.

 

Zie ook:

 

http://mediumwave.info/news.html

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alhoewel het bijna nergens meer toegepast wordt en of geluisterd wordt (behalve wat grotere Landen) is QAM en C-QUAM best de moeite waard voor hoor.

Zelf was ik in de U S of A en daar waren ook stereo AM zenders te ontvangen met de Autoradio uit Chicago ( WGN ) terwijl we in Yosemity Park California rondreden.

Oké die hebben 50000Watts aan vermogen, dus energie verslindend, maar toch.

 

NPO zou ik nergens missen, moest ik er nog even bij vermelden!

 

 

De Publieke Omroep (NPO) gaat stoppen met de AM-band per 15 september 2015, dat schrijft de Volkskrant. De 200 duizend luisteraas van Radio 5 moeten dus op zoek naar een andere manier om de zender te ontvangen.

NPO-directeur Radio Jan Westerhof over de vertrouwde frequenties 747 AM en 1251 AM: "De bezuinigingen van het kabinet dwingen ons tot keuzen.

En de verouderde zendmasten voor de AM zijn aan vervanging toe: dat is een dure operatie waarbij we onszelf afvragen of we dat nog wel moeten doen. We besparen 1,2 miljoen per jaar als we ermee stoppen. Ze verbruiken zeer veel electriciteit. Op jaarbasis kan liefst 3 miljoen kWh energieverbruik worden bespaard."

Een nieuwe mediacampagne moet de laatste luisteraars er op gaan wijzen dat er veel alternatieven zijn om Radio 5 te beluisteren.

Jan Westerhof: "Tot zeker 2023 blijft de FM-band nog relevant, maar de overheid overweegt daarna met de FM te stoppen. Alles gaat digitaal. En dat is ook de internationale tendens" [Radio.NL]

BRON : Radio.nl

aangepast door Tonskidutch

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig,hebben jullie via de ene kant dab+.Wij enkel publieke op dab.

Wanneer is koffiedik kijken,maar je zou haast denken dat na de uitschakeling her en der zijn van am uitzendingen,deze ook zullen volgen voor fm,en dat binnen een nog niet geweten tijd enkel dab+ zal zijn om te luisteren.

En maak portabele reisradiootje's in dab+,met internet aansluiting (vernieuwde wereldontvanger).Zo zou je indien ze meewerken,je thuisradio's kunnen ontvangen via ip.,op reis in je kamer,dit via het wifi van het hotel bvb of via je eigen voorziening 3/4G.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Lijkt mij vooralsnog geen oplossing voor de auto.

 

Afgelopen vrijdag nog eens een poging ondernomen om op reis het nieuws te volgen via de middengolf.

Tot voor een paar jaar kon ik in heel Europa via de middengolf of de korte golf "Hilversum"ontvangen.

Met mij werd deze mogelijkheid door vele landgenoten benut.

Met het afschakelen van de laatste middengolf zender is zodra je een paar kilometer de grens over bent het voor wat betreft de Nederlandse zenders "Over en uit".

 

DE omroepen moeten bezuinigen omdat ze minder geld van de overheid beschikbaar krijgen.

Onze "kijk en luister" bijdrage is echter nog steeds op hetzelfde niveau. (Inning via de belastingdienst)

Kennelijk wordt er ergens geld afgeroomd......

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv,maar de middengolf was/is ook voor binnenlands gebruik. Er was alleen een behoorlijke overspill toen het zenderpark in Flevoland met veel sterkere AM-zenders kwam.

Toen de AM zenders nog in het Gooi stonden, kwamen ze lang zo ver niet.

En voor een paar autoradio's kan deze verouderde analoge, energie-slurpende techniek toch niet in bedrijf blijven? Landen om ons heen bouwen AM toch ook af?

 

@Sjaakk(k), ik snap zelfs niet waarom de zender pas per half september 2015 uit gaat. Per 1 januari 2015 kan ook best en levert ook weer een slordige miljoen op. Slechts weinigen weten überhaupt van het bestaan van deze zender af. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat moet wel erg lang geleden zijn dat de middengolf zenders in het gooi hebben gestaan,

Ik heb altijd geluisterd naar de zenders die in de Lopikerwaard hebben gestaan.

 

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Middengolfzender_Lopik

 

En Sjaak, wanneer we alles moeten uitschakelen waarvan jij vindt dat er geen hond naar luistert wordt het wel erg stil in de ether.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat moet wel erg lang geleden zijn dat de middengolf zenders in het gooi hebben gestaan,

Ik heb altijd geluisterd naar de zenders die in de Lopikerwaard hebben gestaan.

 

Je hebt gelijk, maar ik bedoelde Het Gooi ook een beetje spreekwoordelijk.

( Zoals een westerling "Het Hoge Noorden" als aanduiding gebruikt voor alles ten noorden van Zwolle... ;) )

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...