Ga naar inhoud


NPO stopt door bezuiniging met AM


Sprietje

Aanbevolen berichten

  • Moderator

@ jaco87,

 

Dus dan maar meteen alle zenders opheffen?

 

Daarbij komt het volgende, het is meer regel als uitzondering dat ik op mijn computerscherm lees dat weergave van de buitenlandse zender nie mogelijk is omdat de rechten voor het desbetreffende land niet zijn geregeld.

 

Uitzending gemist in het buitenland is geen alternatief, maar vaak een zwart scherrm.

 

Gedurende de nacht zijn ook alle programma's met herhalingen in de lucht, gemiddeld stemmen 18.000 kijkers af op die programma's.

Dat kost geen energie?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 97
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als het slechts 1.2 miljoen/jaar aan bezuinigingen oplevert vind ik dat het mag blijven.

Nu Paul de Leeuw naar de commercielen is gegaan is het ontslag van 1 bobo bij de NPO voldoende om dat bedrag uit te sparen.

Er is voldoende geld.

Alleen het geld wordt weggeplukt bij de publieke omroep door de heren en dames uit de poitiek zodat er geen lastig en vervelende omroep meer over eind blijft.

 

Nu mogen opeens politici opeens zomaar een interview of poging tot.. weigeren. Allemaal zo genaamd om Rutger van Castricum tegen te houden. Maar dat is onzin. Met Wouke van Scherrenburg was er ook genoeg toen zij "dreigde" Hirsch Balling te volgen op het toilet of dat zij maar moest gaan koken van Pim Fortuin.

 

 

De politiek moet eens met zijn fikken afblijven van de omroep en de onafhankelijkheid van de journalisten garanderen. Ik heb in mijn eigen stad gezien de opkomst en neergang van de lokale omroep. Dankzij de lokale omroep kregen poltici, en vooral wethouders, een gezicht. Een wethouder bleek toen zelfs dat hij twee straten bij mij vandaan woonde.

Door bemoeizucht van de politiek kunnen ze maar subsidies geven, eisen stellen enz.. Een lastige omroep wordt er uitgeschoffelt.In mijn stad in ieder geval. Landelijk wordt het nu ook gedaan.

Waarom moeten de AVRO en TROS fuseren? Waarom de Telegraaf en NRC/Handelsblad en VVD en D'66 niet?

 

Tussen de AVRO en TROS zijn grote verschillen. Wie nog weet kan het beamen de verschillen tussen Jaap van Meekren (AVRO) en Wibo van der Linden (TROS) in Televizier Magazine van de AVRO en TROS Aktua.

 

de AM dan maar weer:

 

volgens mij luisteren er veel mensen naar de AM met Het Oog Op Morgen in het buitenland.

Luisteren via de smartphone is leuk en misschien mogelijk, maar het kost je klauwen vol met geld. Alleen de providers zullen er van genieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie niet hoe het stoppen van AM uitzendingen de PO in de ziel kunnen raken als er DAB+ voor in de plaats komt.

Ooit was de AM de ziel van de Europese en Amerikaanse radio. Daar is ook in die andere landen weinig van over. AM wordt op menige radio-ontvanger niet eens meer serieus genomen. Het stoppen van AM uitzendingen is aan de orde van de dag.

 

Zie ook:

 

http://mediumwave.info/news.html

over DAB+

zie https://www.sat4all.com/forums/topic/341814-kpn-verbetert-ontvangst-radiozenders/page-2?do=findComment&comment=2259773

 

 

Trouwens in ons buurland Duitsland komen er heel veel zenders op de DAB+ uit te zenden. Toch wordt er ook al openlijk over getwijfeld of DAB+ wel een succes wordt. Vele mensen zullen waarschijnlijk blijven bij de FM. Er is ook een vrees voor de massale vernietiging van goede functionerende radio's die op de vuilnisbelt terecht komen.

Bron: Digalfernsehen.de

 

 

zoals er in Nederland geen 100% garantie komt voor ontvangst, is DAB+ geen waardige vervanging, voor Nederland tenminste.

Daarnaast leest je ook berichten over een belabberende kwaliteit van DAB+, een blikkerig geluid. Het voordeel van DAB+ is dus maar beperkt.

 

Zelf hoop ik dat de WDR nog lang blijft doorgaan met uitzenden op de FM. In de auto kan ik tot ver in het binnenland gewoon luisteren naar Einslive van de WDR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mochten jullie trouwens behoefte hebben om alle zendmasten tegelijk te willen bekijken?

 

Kies een mooie heldere dag uit en beklim de Onze Lieve Vrouwentoren in Amersfoort (=het kadastrale middelpunt van Nederland). Als je daar bovenop staat kan je de Gerbrandytoren in Lopik zien staan, de toren in Hilversum, de zendmasten in Zeewolde.

Zelfs ook de Dom in Utrecht en Rembrandtoren in Amsterdam (ook al zijn deze twee uiteraard geen zendmasten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allen.

Ik luister zo nu en dan met plezier naar de AM in de auto en dan in het bijzonder naar Radio Waddenzee en Radio Seagul op 1602 Khz, ik ben blij dat deze organisatie nog steeds vanaf een schip in de lucht is. Het is ook leuk om het verschil in geluidskwaliteit t.o.v. de FM te ervaren.

Een ander voordeel van de AM is dat je goed kunt detecteren of er onweer in de buurt is :D

Zeker rond eind augustus elk jaar zijn er een hoop nostalgische programma,s over de voormalige zeezenders die bijna allemaal in AM uitzonden (op de midden en korte golf).

Een enkele ( Radio Noordzee Internationaal ) zond het programma ook op de FM uit met een vermogen van 1 Kw vertikaal gepolariseerd, dat was in mijn toenmalige woonplaats Haarlem met een draaibare 7 elements antenne prima te ontvangen.

Waarschijnlijk zal in de volgende generatie geen persoon zijn die nog belangstelling in de geschiedenis van de zeezenders heeft, maar de AM was voor de pioniers toch wel belangrijk, en zou het jammer vinden als dit totaal gaat verdwijnen :( .

V.G. Victoria22

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het slechts 1.2 miljoen/jaar aan bezuinigingen oplevert vind ik dat het mag blijven.

Als we zo makkelijk redeneren bij alle publieke diensten waar geld bij moet, zijn we in no time weer bij de discussie of iedereen moet meebetalen aan diensten die enkelingen wensen te gebruiken.

En in welk land worden AM hoog vermogen zenders nog vervangen? Ze worden overal afgebroken. De 747 is aan vervanging toe. Wie betaalt?

 

Ik denk bovendien, dat je met 1,2 miljoen leuke DAB+ investeringen kunt doen.

Menige nieuwe radio heeft al FM +DAB+, i.p.v. AM en FM. En ze zijn relatief goedkoop.

 

AM is binnenshuis trouwens meestal slecht te ontvangen met alle computerstoringen en gewapend beton tegenwoordig.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Daarnaast leest je ook berichten over een belabberende kwaliteit van DAB+, een blikkerig geluid. Het voordeel van DAB+ is dus maar beperkt.

 

Zelf hoop ik dat de WDR nog lang blijft doorgaan met uitzenden op de FM. In de auto kan ik tot ver in het binnenland gewoon luisteren naar Einslive van de WDR.

Over kwaliteit FM ontvangst worden even zeer geklaagd in Duitsland:

http://medien-mittweida.de/41801/utopie-dab-das/

 

Maar FM blijft vast nog wel een jaar of 10 bestaan. Het wordt net zo'n geleidelijk proces als van MPEG2 naar MPEG4.

De verschuiving zit hem in de vervanging van apparatuur door de jaren heen. Kijk maar hoe dat is gegaan bij de sat ontvangers.

 

Maar om nu te verlangen dat de AM747 tot in lengte van dagen in de lucht moet blijven om de die-hards te plezieren? Terwijl AM radio's nog nauwelijks te koop zijn?

Analoge kabel wordt toch vergelijkbaar uitgefaseerd?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we zo makkelijk redeneren bij alle publieke diensten waar geld bij moet, zijn we in no time weer bij de discussie of iedereen moet meebetalen aan diensten die enkelingen wensen te gebruiken.

En in welk land worden AM hoog vermogen zenders nog vervangen? Ze worden overal afgebroken. De 747 is aan vervanging toe. Wie betaalt?

 

Ik denk bovendien, dat je met 1,2 miljoen leuke DAB+ investeringen kunt doen.

Menige nieuwe radio heeft al FM +DAB+, i.p.v. AM en FM. En ze zijn relatief goedkoop.

 

AM is binnenshuis trouwens meestal slecht te ontvangen met alle computerstoringen en gewapend beton tegenwoordig.

 

Als je vergelijkt met andere landen, kan je dan deze bij naam noemen? In ieder geval een aantal in Europa dan?

 

Denk je nou echt dat Henk Kamp ook maar enig geld gaat stoppen wat er bespaart zou gaan worden, gaat investeren in het verbeteren van ontvangst in DAB+? Dat doet die man niet. Het interesseert hem geen ene bal.

Net zoals de ontvangst van de telefoon waardoor je geen 112 kunt bellen, of fatsoenlijk naar televisie via de DVB-T kunt kijken.

Er zijn trouwens ook witte vlekken in het midden van het land. Dus niet eens aan de zijkanten van het land gelegen aan het water of Duitsland en Belgie.

 

Het is allemaal wat zou kunnen, maar wat niet gebeurt.

 

Kijk ook maar eens naar het eeuwig durende project van de OV-chippas. Dat gaat ook steeds maar door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over kwaliteit FM ontvangst worden even zeer geklaagd in Duitsland:

http://medien-mittweida.de/41801/utopie-dab-das/

 

Maar FM blijft vast nog wel een jaar of 10 bestaan. Het wordt net zo'n geleidelijk proces als van MPEG2 naar MPEG4.

De verschuiving zit hem in de vervanging van apparatuur door de jaren heen. Kijk maar hoe dat is gegaan bij de sat ontvangers.

 

Maar om nu te verlangen dat de AM747 tot in lengte van dagen in de lucht moet blijven om de die-hards te plezieren? Terwijl AM radio's nog nauwelijks te koop zijn?

Analoge kabel wordt toch vergelijkbaar uitgefaseerd?

Volgens mij is de WDR zelfs door gerechtelijke uitspraak verplicht om nog jaren te blijven doorgaan met het uitzenden via de FM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Amager95,

 

Als ooit fervent AM-aanhanger en -DX-er volg ik nog steeds een aantal sites m.b.t. de laatste AM.ontwikkelingen, zoals 

 

http://mediumwave.info/news.html

 

Op deze site heb ik de afgelopen jaren al heel wat AM-zenders er de brui aan zien geven.

Soms komen er laag/lager-vermogen AM-zenders voor in de plaats, de ene keer publieke, de andere keer een commerciële zender. Maar meestal blijft het stil op de lege frequenties. Of ze worden technisch nog aan de praat gehouden zolang het niet te veel kost.

 

Het Verenigd Koninkrijk is al tijden bezig om van lokale BBC-zenders af te komen, België zit niet meer op AM.

Duitsland nog bescheiden met o.a. Deutschlandfunk en bv. NDR Info 828 op laag vermogen : lees ook http://www.radioszene.de/55530/2015-stirbt-die-mittelwelle.html

Spanje is snel aan het afbouwen, Italie ook. Zwitserland is de megazender Beromünster al lang kwijt (Zie: http://www.tvtorengoes.nl/styled-6/page25/  ).

En ga zo maar door.

 

De AM is er - vooral 's avonds/s'nachts - aardig schoner op geworden. Dat zegt op zich al genoeg.

(Evenals het feit dat er in Duitsland weer eens een gerechtelijke uitspraak voor nodig is om FM in de lucht te houden.)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het gaat hier om de middengolf zenders, niet om allerlei nieuwe VHF transmissie systemen.

Afgezien van de am modulatie speelt hier een heel ander fenomeen, namelijk de reikwijdte van de middengolf t.o.v. de zichtverbindingen op de VHF band.

 

Het aantal Nederlanders wat zich dagelijks over de grens begeeft en daarmee uit het zicht van FM en DAB is niet onaanzienlijk, elke auto heeft tenminste middengolf en soms korte golf ontvangst.

In het laatste blik wat ik uit de showroom heb gehaald zit het gehele assortiment, middengolf,korte golf, FM en DAB+.

Ook zit er connected drive in waardoor er op het scherm het laatste (Duitse) nieuws zichtbaar is, evenals buienradar etc.

Maar zodra ik 50 km over de grens ben, is het enige station wat uit |Nederland nog te ontvangen is te beluisteren op de middengolf.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

elke auto heeft tenminste middengolf en soms korte golf ontvangst.

(....)

Maar zodra ik 50 km over de grens ben, is het enige station wat uit |Nederland nog te ontvangen is te beluisteren op de middengolf.

Die AM is op menige autoradio kwalitatief een farce. Of anders wel een probleem om hem storingsvrij te houden.

Voor menige autofabrikant is AM al einde verhaal. De voorraden radio's met AM moeten weg. Ze zijn spotgoedkoop geworden.

 

Als jij over de grens bent, is het na 100-150 km ook gedaan met de Nederlandse AM (met motorstoring ;) ).

En verder hou je alleen nog een enkele buitenlandse AM-praatzender over.

FM is de standaard, AM was, DAB+ is in ontwikkeling. Overal. Het ene land eerder (Duitsland), het andere land wat later (Tsjechië:http://radio.nl/794728/tsjechie-meer-radiostations-via-dab-in-praag ).

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Eh, ik heb een diesel, verder is er de laatste jaren nogal wat gedaan aan storingsonderdrukking, ook in de ontvanger.

Alleen statische ontladingen van onweersbuien zijn nog te horen.

 

AM is met een goede ontvanger prima te beluisteren in een auto.

En wat betreft die oude voorraden, deze wagen met bijbehorende ontvanger is pas dit jaar op de markt gezet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar DAB+ is nog steeds niet af, en is dus nog lang geen optie voor ter vervanging van

 

begrijp dat toch eens

 

of bel anders 112 zou ik zeggen...

 

 

Twintig jaar geleden luisterde ik in Jutland (DK) gewoon de gehele dag naar de Nederlandse zenders op de AM.

In Esbjerg kon je trouwen ook gewoon naar de Nederlandse televisie ontvangen en kijken via de antenne op de caravan.

 

Ook kon ik kijken naar diverse BBC's en Channel Four's. Alleen wel alleen beelden en geen geluid omdat die op een andere wijze wordt/werd uitgezonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh, ik heb een diesel, verder is er de laatste jaren nogal wat gedaan aan storingsonderdrukking, ook in de ontvanger.

Alleen statische ontladingen van onweersbuien zijn nog te horen.

 

AM is met een goede ontvanger prima te beluisteren in een auto.

En wat betreft die oude voorraden, deze wagen met bijbehorende ontvanger is pas dit jaar op de markt gezet.

Zoals ik aangaf: de voorraden moeten op.

 

maar DAB+ is nog steeds niet af, en is dus nog lang geen optie voor ter vervanging van

 

begrijp dat toch eens

 

Dat begrijp ik heel goed,. zoals ik hierboven ook beschreef: DAB+ is in ontwikkeling.

 

Maar AM is aan zijn einde.

De volgende link lijkt me veelzeggend, alleen al symbolisch:

http://goodbyeam.wordpress.com/2014/02/20/marnach/

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...