ousselg Geplaatst: 22 september 2014 Geplaatst: 22 september 2014 (aangepast) Heren, Nogmaals ik heb hulp nodig bij het finetune of uitsluiten van problemen bij mijn multytenne schotel op astra 23.5. Er is mij duidelijk gemaakt dat bepaalde onderwerpen niet besproken mogen worden hier ondanks vrijheid van meningsuiting maar oke. Ik zal het nog 1 keer uitleggen, zoals je op de foto's ziet heb ik sinds 2 weken een schotel hangen op mijn balkon. Kreeg hem op astra 1, 2 en hotbird redelijk sterk op astra 3 niet. Monteur gebeld die is uren bezig geweest en later ook nog iets lager gehangen maar zonder succes. Paar procenten erbij maar astra 3 nog steeds niet stabiel. De hoeksteun die je ziet is er de volgende dag pas bij gekomen. Met zijn apparatuur en gunstiger plek had het misschien meteen opgelost geweest maar ik twijfel of ik weer 60 eu wil betalen zonder dat ik straks resultaat heb. Volgende dag hoeksteun opgehangen en zitten rommelen ( met het hoger en lager draaien van mijn schotel, in plaatst van links naar rechts) maar dit werd een drama. Ik heb de apparatuur noch de kennis ervoor dus ging het niet. Kreeg helemaal geen signaal. Dit allemaal getest op een Samsat HD 60. Gister in een creatieve bui geweest en samen met mijn pa het opnieuw geprobeerd en ook zijn Dreambox 800 HD erbij gepakt. En stukken betere ontvangst daar beneden en zelfs astra 3 doet het redelijk. Ik denk dat de dreambox iets minder sterk signaal nodig heeft voor beeld dan de samsat en dat de extra procenten ook gescheeld hebben. Mijn laatste vraag is, hoe kan ik toch de satelliet zo goed mogelijk finetunen/testen, is het bijv ook mogelijk om alleen lnb 1 voor astra 3 te gebruiken voor test als het ware en zien hoe hoog ik signaal kan krijgen? Of gewoon astra 1 op 1 hotbird op 2 astra 3 op 3 en astra 2 op 4 en finetunen op astra 3? Ik lees her en der dat je het beste kan finetune op astra 1 zodat hotbird redelijk blijft, maar eerlijk gezegd kan hotbird me gestolen worden, astra 1-3 zijn het belangrijkst de rest is leuk meegenomen. @ de moderators, ik hoop dat ik het nu wel volgens regels doe en weetje wat, ik ga een canaal digitaal abonnement afsluiten voor mijn schotel als mijn astra 3 op volle sterkte is geen zin in gedoe via de andere weg. @sprietje Ik zag dat je op andere berichten het had over kantelen van je schotel naar het oosten (paar graden), hoe doe je dit als ik vragen mag? Hem scheef ophangen in plaats van water pas? Foto's eerste 2 before en 3de is de after. 22 september 2014 aangepast door ousselg
alias haha Geplaatst: 22 september 2014 Geplaatst: 22 september 2014 Ik denk dat het wijzer is om een grotere schotel te pakken, want die multitennes zijn gewoon te klein aan het worden voor het signaal van cd. Ik heb de mijne ook vervangen, als het wat druppeltjes regende was het signaal al weg en daarbij de lnb kop zat vol water, ook een bekend probleem van de dingen Kun je beter een triax hangen. You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth. The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
ousselg Geplaatst: 22 september 2014 Auteur Geplaatst: 22 september 2014 (aangepast) Ooh oke, mijn vader had het erover dat losse lnb's afstellen moeilijker is dan wanneer het zo ingebouwd is. Ik had namelijk een goedkope triax gezien van een euro of 50 en die was groter dan 45 cm (zo groot is die muti schotel volgens mij), alleen die had losse lnbs en weet niet of het inderdaad moeilijker is met afstellen. Het liefst zou ik astra 1,2,3 en hotbird hebben, maar gister eens goed rond gekeken en kwam er achter dat ik eigenlijk met astra 1 en 3 al heel blij ben want daar zit bijna al het voetbal en Nederlandse zenders waar ik graag naar kijk. Zou ik met een dubbele kop lnb ook astra 1 en 3 kunnen ontvangen aangezien deze naast elkaar liggen zonder teveel moeite met afstellen? @alias haha, hoe kan ik checken of de lnbs vol water zitten? Ik wil ze namelijk niet open maken als het kan of is het gewoon heen en weer schudden tot je wat hoort? 22 september 2014 aangepast door ousselg
roger Geplaatst: 22 september 2014 Geplaatst: 22 september 2014 plaats een triax schotel van ongeveer 1 meter met een ingebouwde lnb gelijk die van tv vlaanderen succes gegarandeerd groetjes rogerken cob
Sprietje Geplaatst: 22 september 2014 Geplaatst: 22 september 2014 Tja, een Multytenne is ontworpen voor Duitsland.Om in Noordwijk aan Zee een optimale ontvangst met de Multytenne te hebben, moet de schotel precies 4 graden naar het oosten gekanteld staan in de kijkrichting van de schotel als deze goed op de Astra 19,2 staat uitgericht.De skew van de lnb's komen dan optimaal te staan maar zeker ook de verdeling van de signalen van de vier satellieten.Staat de Multytenne precies verticaal en je richt de schotel uit op de Astra 19,2, dan zullen de Hotbird en Astra 28,2 achter blijven.Wat is 4 graden scheef? Dat is 7mm op een hoogte van 10cm, 14mm op een hoogte van 20cm, 28mm op een hoogte van 40cm enz.Je zult de hoeksteun op een of andere manier schuin moeten zetten m.b.v. de bevestiging of door vulringen achter de montageplaat te plaatsen.Als de Hotbird geen hoofdzaak is, de schotel eerst op de Astra 19,2 uitrichten en daarna op de Astra 23,5. Gebruik daarvoor de ongecodeerde zender Parlamentsfernsehen Kanal 1. Deze wordt uitgezonden op transponder 11934V, DVB-S2, 27.500, 8PSK, fec 3/4.Door de kop even van de arm los te maken en deze flink te schudden, kun je controleren of er water in de kop zit. Je hoort het dan klotsen. Meestal gebeurt zoiets als de kop al eens open gemaakt is.
columbo Geplaatst: 22 september 2014 Geplaatst: 22 september 2014 Sommige mensen blijven maar aan modderen met een veel te kleine Schotel ,Afstellen LNB's een probleem ? ,met een Swaiger sat-finder plus geen enkel probleem. Je gaat toch ook niet een wiel van je auto wisselen zonder krik ? Goed gereedschap is het halve werk.
Emekli Geplaatst: 22 september 2014 Geplaatst: 22 september 2014 Kijk eens hier, zeer duidelijke uitleg, één schotel met 4 losse LNB'S: https://www.sat4all.com/forums/topic/267237-triax-78-met-multiblock-4-lnbs-plaatsenduidelijke-uitleg-met-fotos/ Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV. Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat, ** is tijdelijk buiten gebruik.
ton2207 Geplaatst: 22 september 2014 Geplaatst: 22 september 2014 Wat mij wel is opgevallen bij de multytenne is dat de (zware) kop echt goed vast moet zitten op de arm. Je ziet de kop ook wat omhoog komen als je de schroef onder de kop aandraait. Dat scheelt wel/niet signaal. Op de camping (Zeeuws-Vlaanderen) gebruik ik de multytenne ook en heb dan bijna altijd beeld. Kost wel even wat tijd om hem af te stellen maar als je langer dan een paar dagen blijft staan loont dat voor mij de moeite. Een Triax met multirail afstellen is echt niet moeilijker dan de multytenne. Thuis heb ik een Visiosat Bisat met 4 koppen afgesteld en dat kostte in het begin even tijd voor het netjes monteren, maar daarna had ik snel beeld en heb de boel gefintetuned (gewoon met de tuner en kleine TV er naast gezet op het platte dak). Wat niet beter wordt, blijft niet goed.
ousselg Geplaatst: 22 september 2014 Auteur Geplaatst: 22 september 2014 Thanks voor jullie hulp guys, dat stukje van schuin hangen wordt denk lastig aangezien we heel moeilijk hebben moeten doen om beneden te boren zonder ladder, dus moesten we als het waren andersom boren. Maar ik ga jullie adviezen in overweging nemen en als het niet lukt met muttytenne dan ga ik voor losse koppen. Maar een duo lnb voor astra 1 en 3 kan dat? Want mijn pa had vroeger een dubbel lnb voor astra 1 en hotbird en dat werkte altijd wel goed eigenlijk. Afstand tussen 13 en 19 is meer dan 19 en 23 dus geen idee of dit ook kan.
ousselg Geplaatst: 22 september 2014 Auteur Geplaatst: 22 september 2014 (aangepast) Weet iemand trouwens hoe je een dreambox moet updaten met een mooier skin? Ik zie paar voorbeelden online en die zien er strakker uit dan die van mij. Die strakke menu's vond ik online en ik heb die lelijke met old school kleuren. 22 september 2014 aangepast door ousselg
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen