Ga naar inhoud


tomtom update


blitzteam

Aanbevolen berichten

Beste hvdh

Ik had voor mijn TomTom een Becker Traffic assist pro.
Een update kostte €79,- in de aanbieding als de nieuwe update dus net uit was.
Ook die stuurde me regelmatig van de snelweg af om er vervolgens meteen weer er op te moeten. Ooit kocht ik een update omdat er een nieuw stuk snelweg (tolweg) was aangelegd van 80km in Spanje. Vele kleine wegen bij me in de buurt waren afgesloten door die nieuwe snelweg en slechts op enkele plaatsen kon je die nieuwe snelweg nog oversteken. Ik had dus dringend een update nodig want ik reed me vaak klem op wegen die niet meer verder liepen.
Toen ik de splinternieuwe update had geïnstalleerd, bleek dat die nieuwe snelweg er helemaal niet op stond terwijl die al 2,5 jaar voor de aanschaf van die update officieel in gebruik was genomen.
Ik heb wel 10 keer een boze mail naar Backer moeten sturen voordat ze toegaven dat dit toch niet helemaal klopte en ze me het geld terug over maakten.

Sinds januari dit jaar heb ik een TomTom, Model Start 60. Het heeft een heel groot touchscreen van 6 inch (15,2cm.) en kaarten van 45 landen in Europa en gratis Lifetime update. Sinds jan. heb ik al zeker 7 keer een gratis update gehad.
Ik weet dat op dit model geen filemeldingen worden weergegeven maar daar ben ik ook niet in geïnteressert want als pensionado rij ik toch nooit op dagen of tijdstippen dat er files staan en in Spanje heb je toch altijd al lege wegen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zo'n scherm van 15,2cm is geweldig als je wat ouder bent. Op korte afstand heb je eigenlijk een leesbril nodig om het scherm goed te kunnen zien maar tijdens het autorijden rij je natuurlijk niet met een leesbril op. Daarom heb ik die TomTom zo laag mogelijk op de voorruit zitten zodat die bijna op het dashboard staat. Dan heb ik het probleem niet meer dat die dicht bij staat en toch is alles perfect te zien door het grotere scherm. Ook heb je een veel betere ontvangst als die ver van het dak van de auto af staat waardoor het navigatieapparaat veel sneller reageert als je bijv. in de stad rijdt. Een navigatieapparaat ontvangt namelijk zijn informatie van diverse satellieten uit verschillende richtingen om je positie te bepalen. Wordt door het dak van je auto de ontvangst van bepaalde satellieten verhinderd, dan gaat het apparaat trager reageren. Hierdoor kun je bijv. net een afslag in de stad missen als er twee zijstraten vlak bij elkaar liggen. Dat kan ook wel eens op de snelweg gebeuren als je twee afslagen vlak achter elkaar hebt.
Hoewel mijn vorig navigatiesysteem ook geen klein scherm had (10,5cm) is zo'n 15,2cm scherm echt fantastisch.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

Kaartupdates heb ik al zo'n 3 jaar niet meer gedaan op de XL live IQ routes, die achterstand vind ik nog steeds niet zo storend.

Je negeert vanzelf de vaste plaatsen waar die "keer om!" e.d. begint te mekkeren.

Maar koop wel nog steeds de live services, die zou ik niet meer willen missen.

Het oude ding wil maar niet kapot gaan...

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit snap ik even niet, voor kaart updates moet bij TomTom toch noch steeds betaald worden (4 updates per jaar)?

Of geldt dat alleen voor nieuwe modellen, en niet voor mijn (wat oudere) XL live IQ routes?

 

Die vraag moet je eens bij je auto dealer gaan stellen.

Koop je een navigatie van 1000 euro + vaak al met verouderd kaart materiaal (in mijn Ford Mondeo en mijn Seat Alhambra in ieder geval wel) en wil je een update dan trek de portemonnee maar want dat redt je niet onder de 100 euro. 

Vandaar dat ik (tot grote ergernis van garage) in beide auto's een los navigatie systeem heb met gratis updates.

 

Het zou autodealers sieren om gewoon bij een onderhoudsbeurt ook even je navigatie een update te geven (Kia doet dat al) zonder daar kosten voor in rekening te brengen maar als service naar hun klanten.

Ik denk alleen dat dan het aantal los verkochte systemen wel eens flink minder zal worden.

Maar ze kunnen ook navi systemen in hun auto's leveren die niet overgoten worden met een bepaald eigen merk sausje zodat je gewoon zelf een update kunt gaan installeren.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met die mobiele gps'en is als je een auto hebt met getinte ruiten of een ander soort niet doorlatend glas tegen zon uv licht o.i.d., het soms niet meer gaat of soms heel moeilijk, om de satellieten te ontvangen op een mobiele gps.

Ik heb hier een garmin liggen van fabrieksdatum 2007 (hoe oud het precies is weet ik niet, ik heb het gekregen).

Als test eens gekropen in een recente citroen c4 en in een Toyota van meer dan 12 j oud.

In het laatste geval, was ik nog geen 100 meter ver, en de gps vond de satellieten. 

In het eerste geval, was ik al enkele km ver, eer die de satellieten had gevonden.

Uiteraard weet ik niet hoe een recent toestel daarop reageert, maar ik hoor toch regelmatig die klacht, dat het gebruik van een mobiele gps moeilijk is in nieuwere bepaalde wagens.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral als je een warmte werende voorruit hebt is dat probleem nog steeds aanwezig.

In mijn Ford zit dubbelop, warmte werend en ook nog voorruitverwarming ideaal bij warmte en kou maar niet met een navi op de voorruit.

 

Met de Becker gaat het probleemloos die heeft vrijwel direct signaal, met de medion kan het wel eens een poosje duren of rij ik soms plots naast de weg door de weilanden en zit er een bedieningsweg naast dan kan het zo maar zijn dat hij denkt dat je daar rijdt ipv. op de hoofdweg en kun je ook een hele poos meldingen krijgen dat je links af moet en direct weer rechts om zo op de hoofdrijbaan te komen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sjaak

Je kunt nu wel zeggen dat je navigatieapparaat nog steeds goed werkt als je het op de bijrijdersstoel legt, maar een accurate werking kan het niet hebben.
Je moet je bedenken dat je navigatieapparaat het signaal van vier verschillende satellieten moet ontvangen om precies te kunnen bepalen waar het voertuig zich bevindt. Als door hoge gebouwen vlak naast de weg of bomen of door het dak van de auto, het navigatie apparaat geen vier verschillende signalen kan opvangen, dan wordt de positiebepaling onnauwkeurig of is tijdelijk helemaal niet mogelijk.
Op de snelweg zul je daar in het algemeen weinig problemen mee hebben maar in een grote stad loopt je veel meer kans dat er tijdelijk te weinig satellieten ontvangen kunnen worden. De gps weet dan niet nauwkeurig genoeg waar de auto zich bevindt en dan ga je problemen krijgen als je bijv. ergens af moet slaan.
Hij geeft dan bijv. aan "sla over 60 meter rechts af" en jij bevindt je op 10 meter voor een afslag. Dan denk je natuurlijk, Oh, ik moet de volgende afslag hebben maar als je de afslag gepasseerd bent, merkt het navigatiesysteem dat je de afslag niet genomen hebt en gaat een nieuwe route berekenen. Uiteindelijk kom je er natuurlijk wel alleen had het veel sneller gekund.

Een aantal jaren geleden had mijn vrouw ons Becker navigatie-systeem meegenomen omdat ze met haar zus de stad Córdoba gingen bezoeken.
Ze reden in Córdoba steeds verkeerd en werden er helemaal gek van. Ze belde me en vroegen hoe dat kon. Ik vroeg, heb je de gps-antenne wel uitgeklapt? Nee, dat wisten ze helemaal niet. Tja, die Becker had een antenne die je in de horizontale stand moest zetten om de satellietsignalen zo optimaal mogelijk te ontvangen waardoor hij zeer accuraat werkte. Toen ze dat gedaan hadden werkte hij weer prima.

Hiermee wil ik dus maar aangeven dat een navigatieapparaat pas accuraat en nauwkeurig werkt als hij een onbelemmerde ontvangst op de satellieten heeft.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal jaren geleden had mijn vrouw ons Becker navigatie-systeem meegenomen omdat ze met haar zus de stad Córdoba gingen bezoeken.

Ze reden in Córdoba steeds verkeerd en werden er helemaal gek van. Ze belde me en vroegen hoe dat kon. Ik vroeg, heb je de gps-antenne wel uitgeklapt? Nee, dat wisten ze helemaal niet. Tja, die Becker had een antenne die je in de horizontale stand moest zetten om de satellietsignalen zo optimaal mogelijk te ontvangen waardoor hij zeer accuraat werkte. Toen ze dat gedaan hadden werkte hij weer prima.

 

 

 

Bij de huidige zie je helemaal geen antenne meer. Wel zit er een extra draadje bij langs het voedingssnoer maar dacht dat die voor de TMC was..

Wat me wel; opvalt is dat hij sinds de update van 2 weken geleden plots begint met files te ontwijken door een afrit te kiezen en aan de andere kant de snelweg weer op.

Met dat soort flauwekul schiet je meestal niets op dus eens kijken waar ik dat geintje weer uit kan zetten.

 

Verder hebben de medions de keuze uit snelste route, kortste route en economische route en die laatste gebruikte ik meestal omdat als je de snelste route invoert ze je soms wel 10 km om laten rijden omdat dat dan net een paar sec sneller is en kies je de kortste route dan sturen ze je ook rustig dwars door woonwijken enz. wat voor geen meter opschiet en alleen maar bonnen oplevert

 

Heeft een Tom Tom die stand ook? Om de kaart in de medion een update te geven moet ik nu nl. gaan betalen en dan koop ik net zo lief een nieuwe.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, maar vaak zijn dat sites waar je eerst je virusscanner uit moet zetten omdat ze anders direct al geblokkeerd worden, en als je dan kijkt hoeveel rommel als virussen, wormen, trojans en wat al niet meer je tegenkomt op de zoektocht er naar dan betaal ik toch liever ipv. daarna weer uren bezig te zijn om je computer weer schoon te krijgen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat valt 100% mee hoor.

Er zijn mensen die er hun hobby van hebben gemaakt om programmatjes te maken zodat je files zelf aan kunt passen, net zoals zovelen doen op het gebied van satelliet ontvangst.

Ook daar zijn forums voor.

Maar die zullen we hier niet noemen, ;)  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...