Ga naar inhoud


Mag mijn werkgever structureel chatberichten monitoren?


Gast RSS-bot

Aanbevolen berichten

lync-chat-schermEen lezer vroeg me:

Op mijn werk gaat het hardnekkige gerucht dat het management monitort wat we met elkaar bespreken via Lync, het chatprogramma dat onderdeel is van Microsoft Office. Stel dat dit waar is, wat kunnen we daaraan doen?

In theorie zou het gerucht eenvoudig te verifiëren moeten zijn. Om ICT-handelingen van werknemers te mogen monitoren, is een ICT-reglement waar dat in uitgelegd staat verplicht. Je kunt dus het reglement erbij pakken en nagaan of erin staat dat men Lync (of in het algemeen, chatdiensten etc) mag monitoren.

Natuurlijk kan men dingen doen zonder dat gedocumenteerd te hebben maar dat is toch echt tegen de wet. Een werkgever mag geen privacy van werknemers schenden zonder een duidelijke gedocumenteerde basis. Doen ze dat toch, dan kan de werknemer een schadeclaim indienen mits hij kan onderbouwen welke financiële schade hij heeft.

Daarnaast is er altijd de eis dat de schending gerechtvaardigd wordt door een dringende noodzaak én dat de maatregel proportioneel en subsidiair is: het kon niet anders dan op deze manier.

Bij gericht monitoren van een medewerker die al is aangesproken op bv. ongepast taalgebruik of overmatig chatten kan ik me daar wat bij voorstellen. Maar bij het algemeen loggen en monitoren van iedereen zijn of haar chats eigenlijk niet. Het is haast per definitie niet proportioneel om alles te loggen of met alles mee te luisteren.

Het verbaast me wel eens dat dit soort dingen binnen een ICT context normaal lijken te zijn. Terwijl als je het vertaalt naar een analoge context het snel bizar wordt: welke directie gaat onder elk bureau een verborgen microfoon ophangen of met richtmicrofoons de kantine afluisteren?

Arnoud

Kent u onze boekenserie Deskundig en praktisch juridisch advies al? Webwinkels, hosting, software, security en meer!



Bron/Auteur: Arnoud Engelfriet
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja. Dat mag. Maar daar zitten haken en ogen aan. Hij mag dit alleen tijdens met de werknemer afgesproken contract uren doen met in achtname van de wettelijke pauze. M.a.w. alleen onder strikte werktijd. Overigens mag hij standaard wettelijke niets met de afgetapte data. Hij mag in zijn bedrijfsvoering wel verbieden en sancties opleggen bij onrechtmatig chatten. Pas op verzoek van justitie mag er wettelijk iets mee gedaan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat is allemaal onjuist.

 

De werkgever mag dit alleen doen als hij dat zeer duidelijk gecommuniceerd heeft in een reglement en nadrukkelijk op dit reglement gewezen heeft.

 

Iemands privacy schenden is een strafrechtelijk vergrijp, een arbeidsconflict een civielrechtelijke zaak. Als hij je dus stiekem afluistert, kan een civiele rechter gewoon beslissen het afgeluisterde materiaal te wegen en indien noodzakelijk mag het tegen je gebruikt worden. Een civiele rechter kijkt namelijk niet naar het strafrecht.

 

Afluisteren (als het zonder reglement gebeurt) is dus strafbaar, maar het kan toch tegen je gebruikt worden. Welkom in de Nederlandse rechtstaat!

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me een geval herinneren waarbij deze regel niet opging.

Hier kon namelijk bewezen worden dat er opzet in het spel was omdat er wel erg vaak op dezelfde kruising met dezelfde bestuurder door rood gereden werd.

Hij had overigens een handlanger die waarschuwde als er een auto aankwam zodat het opzetje lukte.

Gevalletje speelde in Diemen zover ik mij kan herinneren.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...