Ga naar inhoud


ontvangst DVB-T on a budget


DJJo14

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik kijk nu al meer dan 2 jaar dvb-t (digitenne) via goedkope tv ontvangers uit china (<10euro), na veel experimenten ben ik nog steeds niet tevreden en is het bereik nog steeds niet goed. (regio Hoorn)

 

Ik ben ooit begonnen met dvb-t ontvangers met chipset af9015, bij windows werkte deze redelijk meer in linux waardeloos. dus heb ik andere (voor al kleinere) ontvangers met de it9135 chipset. Deze heb ik werkend goed werkend gekregen op de NPO kanalen en redelijk op de andere kanalen met een FEC (Forward error correction) van 1/2(Voor al RTL 4 maar Nickelodeon/TeenNick is ook oke). Maar de 2/3  krijg ik niet lekker aan de praat. (kanalen van onder andere MTV en Discovery)

 

Om het bereik goed te vergroten heb ik biquad's (zonder achter scherm) gemaakt voor iedere frequentie (ik heb 4 ontvangers), dit deed wondere (is ook het punt dat de FEC 1/2 kanalen goed gingen werken), maar ik heb nog al snel last van storing. De antenne's hangen binnen op zolder 2de verdieping, wat ook mijn slaapkamer is. De TV ontvangers zijn via een usb hub aangesloten op een raspberry pi dat tvheadend draait en versturen het signaal over netwerk naar andere PI's 

 

Mijn laatste experiment is op mijn tijdelijke kamer in delft, weer met een PI (die nu ook afspeelt), en een rtl2832u (gekozen vanwege een andere connector). maar ook hier moet ik mijn antenne op het balkon zetten en nog lukt het niet om FEC 2/3 kanalen te ontvangen. mijn balkon zit wel in de verkeerde richting maar de zender is nog geen 2km ver en heb ik voor al last van langs rijdene brommers.

 

Ik was aan het kijken naar betere ontvangers en/of antennes en/of versterkers, toen ik op jullie forum terecht kwam. Tot mijn stome verbazing kwam ik dit topic tegen waar iemand moeite had om een signaal van 60km te kunnen ontvangen! Ik heb moeite met ontvangen (wel in stedelijke omgeving) signalen van 5km.

https://www.sat4all.com/forums/topic/338132-optimaliseren-van-dvb-t-antennes-om-maximaal-aantal-zenders-te-kunnen-ontvangen/

 

Wat is het verstandigst om te investeren ontvangers of antenne(s) en hoe kan ik dan nog steeds meerdere ontvangers aansluiten (min 3). of gewoon goede connectoren, ik kan goed genoeg solderen om andere connectoren er op te solderen. Is het inbouwen van de ontvangers in een EMC proef kast een optie? Kan ik tegen storing van buiten af (b.v. brommers) gewoon filteren?

Hou wel rekening mee dat ik geen zin heb om 100 euro in iets te investeren zonder te weten of het echt een goed resultaat oplevert. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Interessant verhaal! Ik lees dat je heel andere ontvang technieken gebruikt dan standaard koop tuners. Het is door mij niet in te schatten hoe goed deze ontvangers werkelijk presteren ten opzichte van koop tuners. Je conclusie dat de afstand tot de zender met 5 kilometer klein is klopt. Dit zou geen enkel probleem moeten zijn echter: Als je ontvangantenne aan de verkeerde kant van een gebouw staat schermt het gebouw de zender af. Op dat moment ontvang je veel reflecties vanuit de omgeving. Dit is best mogelijk maar kost foutcorrectie. Tel je daar ook nog brommers bij op dan krijgt de decoder nog meer te doen. Op dat moment vraagt de situatie meer van de processing en tuner. Misschien dat jouw problemen in die richting liggen? Als je toch zo in de materie duikt met chipsets e.d. kun je misschien ook uitlezen wat de signaalkwaliteit is? In ieder geval de BER maar liever ook nog iets waar de reflecties uit af te leiden zijn, of signaal ruis verhouding? Hiermee kun je dan de ontvang antenne situatie verbeteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 km is heel dicht maar veel hangt natuurlijk af van de opstelling van de antenne; als jouw woning heel goed ge

îsoleerd is met oa dampscherm met metaalfolie komt er niet veel door. Ik zit zelf op 6 km van een zender en de ontvangst is foutvrij.

Als antenne heb ik het uiteinde van de coax gestript en opgehangen voor een venster op 2 m boven de grond. Voor zenders op 60 km gebruik ik een eenvoudige versterkte buitenantenne. Probeer eens een versterkte binnenantenne en een betere ontvanger kost denk ik minder dan 50 €. Ik heb goede ervaringen met USB ontvangers  en natuurlijk met de ingebouwde tuner in de Samsung TV en in de Emtec multimediaspeler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanuit KPN wordt er gezegd dat binnen een bepaalde straal met een binnen antenne af kan, die van kpn is evengoed versterkt.

Moet ik gaan voor een grote goede antenne en dan het signaal los versterekn. (Om signaal te versterken kan je dan gebruik maken van de kabel versterkers? zo als deze)antenneversterker-voeding-230v.jpg

Of is het een betere optie om een versterkte antenne te nemen

of werken versterteantenne beter?

Voor de ontvanger in delf kan ik geen signaal sterkte op te halen, maar de signalen zijn te slecht (misschien ook te zwak) om gewoon het geluid en beeld te kunnen volgen

aangepast door DJJo14
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Na advies van mijn collega's op mijn stage, heb ik een in-line versterker gekocht, met power inserter. (~20 euro)

Zo dit maakt echt een verschil (alleen nog maar getest in delft) maar de af9015, die ik eigenlijk alleen maar had afgeschreven omdat de signaal zo laag was dat hij niet kon locken, hebben een signaal sterkte van 69%!. De rtl2832u kan ik de signaal sterkte niet uit lezen maar die is wel beter. 

 

Alleen de storing lijkt erger geworden, met bit error rate van 1000 t/m 3000 heb ik regelmatig hikjes. De rtl2832u is gek genoeg slechter dan de af9015.

Mijn huidige antenne kan misschien wel aan gewerkt worden. hier onder een afbeelding va mijn antenne en ontvanger van de rtl2832u.

1(1)_014.jpg

Ik heb zelf meerdere Bi-Quad gemaakt met goed resultaat, maar help een goede antenne ook met storing? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...