michmelis Geplaatst: 26 september 2014 Geplaatst: 26 september 2014 Ik heb een mooie 88cm Triax staan met de bekende 4 satellieten en alles werkt perfect. Ik heb nog een tweede schotel staan maar dan de 78CM en ook aangesloten aan een ontvanger met ook de Triax Multifeet en ook 4 LNB's erop. Maar nu wil ik daarop andere satellieten ontvangen en ik geef als voorbeeld: Thor, Sirius, of de 16E of wat dan ook. Eens heb ik hier gelezen dat iemand de perfecte oplossing heeft beschreven voor de afstanden van 19,23,28 en Hotbird. Nu wil ik graag ook een beschrijvings afstand voor de lnb's voor die satallieten. Is die mogelijkheid er?
Sprietje Geplaatst: 26 september 2014 Geplaatst: 26 september 2014 Beste michmelisDat kan ik zo voor je uitrekenen maar ik heb niets aan de vraag wat de afstanden moeten zijn voor de "Thor, Sirius, of de 16E of wat dan ook" want je zult eerst precies moeten aangeven welke satellieten je precies wilt ontvangen want dat bepaald ook de positie van de lnb's op de rail en de schuinte van de rail.
michmelis Geplaatst: 26 september 2014 Auteur Geplaatst: 26 september 2014 Bedankt voor je reactie. Het gaat om de Thor, Eutelsat 16A. Ik ben al jaren een vaste,19,23, 28, Hotbird bezoeker. Ik ben niet helemaal op de hoogte van de andere sats maar geef maar de beste mogelijkheid door met de fijnste opstelling. Eventueel kan ik het overzetten naar de 88cm Triax.
Sprietje Geplaatst: 26 september 2014 Geplaatst: 26 september 2014 Of je voldoende signaal overhoudt voor die satellieten op een Triax 78 waarvan de lnb's zo ver uit elkaar komen te staan (17 graden arc), zal er om hangen.In welke regio komt de schotel te staan?
Sprietje Geplaatst: 27 september 2014 Geplaatst: 27 september 2014 Helaas kan ik het op dit moment niet makkelijk uitrekenen omdat de site Satlex er al enige tijd uit ligt waar ik een aantal gegevens van nodig heb.Je zult dus even geduld moeten hebben want anders kost het me veel te veel tijd om dit uit te rekenen zonder Satlex.
michmelis Geplaatst: 27 september 2014 Auteur Geplaatst: 27 september 2014 Maar misschien heeft een ander de opstelling met een Triax multifeed en dat hij de andere satellieten te pakken krijgt. Vanmiddag zocht ik mijn eigen rot naar de Thor maar kreeg hem niet te pakken met 4 Alps.
michmelis Geplaatst: 2 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 2 oktober 2014 Weet iemand meer over mijn vraag?
Sprietje Geplaatst: 2 oktober 2014 Geplaatst: 2 oktober 2014 (aangepast) Beste michmelisJa, satlex doet het weer sinds gisteren.Ga als volgt te werk voor je Triax 78:Nadat je de rail geplaatst hebt, schuif je vanaf het oosten de lnb-houder met lnb zo ver mogelijk boven de draagarm.Richt nu de schotel zo goed mogelijk uit op de Eutelsat 7oost. Doe dit zo nauwkeurig mogelijk. Om deze satelliet te vinden moet de elevatie van de schotel op ongeveer 30 graden ingesteld worden.Plaats nu vanaf het westen de houder met lnb voor de Eutelsat 16 en plaats die op 98mm van de Eutelsat 7 oost, d.w.z. aan de voorzijde gemeten van kuiltje tot kuiltje.Plaats nu vanaf de oostzijde de lnb-houder met lnb voor Thor op de rail en plaats die op 86mm van de Eutelsat 7oost-lnb aan de voorzijde gemeten van kuiltje tot kuiltje.Zet nu de rail 1,77 graad schuin, d.w.z. de kop van de Eutelsat16oost moet 6mm lager staan dan de kop van de Thor 0,8. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.Nu moet je de Thor en de Eutelsat 16 goed kunnen ontvangen.De lnb van de Eutelsat 7 kun je nu verwijderen.Stel de skew van de lnb's als volgt in:Eutelsat 16e op -9 gradenThor 0,8w op +4 gradend.w.z. de eutelsat met de wijzers van de klok meegedraaid en de Thor tegen de wijzers van de klok ingedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.Kijk daarna of je met een kleine aanpassing van de skew nog meer signaalkwaliteit kunt behalen. 2 oktober 2014 aangepast door Sprietje
michmelis Geplaatst: 3 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 3 oktober 2014 Bedankt ik ga dit weekend ermee aan de slag.
Sprietje Geplaatst: 3 oktober 2014 Geplaatst: 3 oktober 2014 Ik hoop dat je nu meer succes hebt met het vinden van de satellieten.
michmelis Geplaatst: 3 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 3 oktober 2014 Even een vraagje over het schuiven van de eerste lnb, moet het links of rechts geschoven worden als je met je gezicht richting de voorzijde schotel staat.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen