Ga naar inhoud


Badr & Hotbird op 80cm schotel ontvangen: kan dat?


snowseals

Aanbevolen berichten

Ik noemde een schotel zo groot als een huis omdat door deze mensen wel werd gesproken dat ze de Badr konden ontvangen zonder de maat van de schotel te vernoemen. Dan heeft zo'n uitspraak geen enkele waarde. Daarom maakte ik er een belachelijke afmeting van. Hoeveel moeite is het nu om ook even de maat van de schotel te vernoemen. En zaken die in de handtekening staan, kloppen bij flink wat mensen niet (meer) omdat ze die niet actueel houden.

 

Nou Sprietje, deze reactie valt me een beetje van je tegen. 

Je antwoordde mij eerder hierboven dat je geen acht slaat op handtekeningen.

 

Ik draai het nu even weer om.

Hoeveel moeite is het nu voor jou daar wel acht op te slaan en bij eventuele twijfel aan jouw kant even na te vragen of het hier nog steeds die opstelling betreft?

Dan hoef je toch niet een karikatuur te maken van de meldingen?

 

Verder begreep ik ook niet, waarom je bleef volharden over de footprint, terwijl meerdere meldingen MBC Badr4 genoeg aanleiding zijn voor gerede twijfel. 

Zelf geef je later pas aan dat de skew van Badr ook nogal afwijkt van de naastgelegen sats, en TS geeft pas later aan dat hij technisch niet echt aan het sleutelen is geweest aan zijn schotel om MBC te vinden.

 

En wat het niet actueel houden van handtekeningen betreft: ik zit al redelijk lang op dit forum en ben dat "nog niet vaak" tegengekomen. Eerder het tegendeel. Zoals jij het hierboven zegt, lijkt het eerder een aanname aan jouw kant.

 

Ik volg je posten graag, jij mag je ook best eens vergissen, maar leg de bal in dit geval niet bij de melders. :)  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nee, Eduard dat is niet waar. Ik schreef dat ik die handtekening niet gezien had. Bovendien is het zo dat als iemand al relevante gegevens in zijn handtekening heeft staan, die regelmatig niet kloppen heb ik uit ervaring gemerkt. Mensen zijn met andere schotels (bijv. nieuw aangeschafte spullen) bezig dan in de handtekening staat.

Om te verklaren waarom topicstarter wel de zenders van de Badr4 kon ontvangen maar niet die van MBC hebt is steeds aangegeven dat de MBC-zenders een andere footprint hebben die moeilijker te ontvangen is dan de BSS-footprint. Volgens de kaart wel 2 meter maar ik heb er onmiddellijk bijgeschreven dat de grootte van de schotel beter door ervaringsdeskundigen kan worden aangegeven.

Ik gaf aan dat de skew flink afwijkt van de naastgelegen satellieten omdat Satterdam zich afvroeg op dat de reden zou kunnen zijn dat de MBC-zenders niet te ontvangen zouden zijn. De hoofdreden is gewoon dat deze zenders zwakker zijn dan de andere zenders en door de skew goed in te stellen krijg je ten eerste meer signaal maar ook weet je dan dat je de minste invloed hebt van de naastgelegen satellieten.

TS, Topic Starter is snowseals en die heeft in bericht 13 al aangegeven een Triax 110 te gaan aanschaffen.
Satterdam die later ook zijn probleem in dit topic kenbaar heeft gemaakt, heeft kennelijk zijn schotel met monoblock voor de ontvangst van de Hotbird en Astra 19,2 gedraaid naar de Badr 26 maar verzuimd de skew aan te passen voor de Badr.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De MBC´s op BADR4 zijn praktisch net zo sterk als de andere ontvangbare BADR4 zenders. Het verschil is niet noemenswaardig.

Tenminste, ik heb er nooit wat van gemerkt. De ontvangst op mijn Duitsland lokatie was rotsstabiel met een behoorlijke regen reserve.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit uitval heb gehad. Daarom is de skew niet de  hoofd-oorzaak. Ik denk eerder aan het verkeerd ingeven/inlezen van de MBC zenders door een afwijkende LOF of iets dergelijks.

 

De theorie en praktijk wat betreft de MBC footprint klopt niet...

Feit is dat Hotbird & BADR niet met een 80 cm schotel tergelijkertijd kan worden ontvangen.

Wel kan BADR met ca. 1 mtr. blik probleemloos worden ontvangen in NL. Het absolute minimum ligt zo´n beetje bij 90 cm maar is wel op het randje.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal één dezer dagen eens navragen bij MBC hier in Dubai wat de reden is van die "MBC" footprint.

Ik kom er wekelijks over de vloer. En iedere donderdagmiddag/avond tref ik mijn MBC collega´s in de rooftop-bar of ICON bar van het Radisson Blu in Media City voor een gezellig biertje. Dat is recht tegenover de zender-centrale.

Ik vermoed dat het om auteursrechten gaat..waardoor de film-industrie niet loopt te stressen dat MBC over praktisch heel Europa ongecodeerd te ontvangen is. Op die manier hebben ze geen vervelende vragen van de filmproducenten.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal één dezer dagen eens navragen bij MBC hier in Dubai wat de reden is van die "MBC" footprint.

Ik vermoed dat het om auteursrechten gaat..waardoor de film-industrie niet loopt te stressen dat MBC over praktisch heel Europa ongecodeerd te ontvangen is. Op die manier hebben ze geen vervelende vragen van de filmproducenten.

Dat idee had ik ook over de mbc-footprint. Maar leuk dat jij het bij MBC zelf kunt navragen.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs. IJzerbout

Dat kun je nu wel zeggen dat de MBC's net zo sterk zijn als de andere zenders op de BADR4, maar je ziet toch wel dat twee verschillende mensen wel de BSS en FSS footprint kunnen ontvangen maar niet de MBC-kanalen.
Natuurlijk zal het verschil in ontvangst wel niet zo groot zijn als de officiele footprints doen geloven. Dat hebben we vaker meegemaakt met de UK-spotbeam.
SES Astra geeft aan dat die met een 60cm-schotel tot een stuk(je) in Frankrijk te ontvangen is. De werkelijkheid is, dat die met een 90cm-schotel tot de Côte d'Azur en Zwitserland prima te ontvangen is.
Het zal ook bij MBC net als bij de UK-spotbeam allemaal wel met filmrechten te maken hebben bij al die ongecodeerde zenders.
Ik denk dat ze er net zo min als bij SES Astra en ook bij MBC weinig over loslaten hoe de werkelijke footprint is.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

 

MBC is hier in noord nederland prima te ontvangen via mijn 120 cm schotel

in zuid oost nederland moet 80 cm ook voldoende zijn

wel moet de schotel goed zijn afgesteld

 

Hi vrije fries, kun je eens kijken of je een duidelijk verschil in ontvangststerkte kan vaststellen tussen de MBC´s op BADR 26° oost en de overige transponders op BADR4...?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

lDie zgn. MBC footprint was in werkelijkheid een transponder met gereduceerd zendvermogen. Dat is al vele jaren verleden tijd, maar die footprint blijft natuurlijk nog heel lang rondzwerven op het internet.

 

Afhankelijk van uitrichting en storende transponders al of niet op 23 of 28 oost, zullen bij een kleine schotel de 26 oost transponders onderling veel verschillen.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat idee had ik ook over de mbc-footprint. Maar leuk dat jij het bij MBC zelf kunt navragen.

Zolang Drs Ijzerbout maar geen slapende honden wakker maakt en MBC vervolgens door zijn navraag op de waakvlam gaat. ;)  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een footprint genaamd "MBC" publiceren is iets anders als hem gebruiken.

Papier (virtueel) is geduldig.

Theorie is niet praktijk.

Nog meer dooddoeners? ;)

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan moet je niet schrijven "maar die footprint blijft natuurlijk nog heel lang rondzwerven op het internet."

Nee, die footprint wordt heden ten dage nog steeds door Arabsat gepubliceerd.

Dat is waar, dat had ik niet gecheckt. Hoofdzaak is, dat die nu niet gebruikt wordt (..nog niet, hè Drs. Ijzerbout)!

Met de 120 cm schotel zien de dB waardes er behoorlijk constant uit, er zijn niet echt "mindere" transponders.

Zoals gezegd, met een kleinere schotel wordt het vanwege de sterke buren veel grilliger, en kan de optimale uitrichting per transponder verschillen.

post-32296-0-57958600-1412186067_thumb.png

aangepast door hvdh

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...