Ga naar inhoud


Links en rechts verkeerd om op VU+Uno ?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb tijdelijk een computerscherm met DVI ingang aangesloten op mijn VU+ via een HDMI-DVI adapter kabel. Dit omdat mijn grotere TV en nog veel andere spullen nog onderweg zijn van Duitsland naar Dubai.

Dit computerscherm heeft geen speakers en daarom heb ik via de cinch uitgangen van de VU+ een externe versterker met 2 boxen aangesloten.

Als test heb ik de cinch kabels uit de VU+ getrokken en op de rode cinch mijn vinger gehouden. Het bromt in de rechter luidspreker. Op de zwarte stekker bromt het op de linker luidspreker. Alles zoals het moet zijn.

Op de VU+ de rode stekker aangesloten op de rode bus waar "right" op staat en de zwarte stekker op de zwarte cinch aangsloten waar "left" op staat.

Dus volgens mij alles goed aangesloten. Hoe kan je het fout doen ?... :D

 

Nu zit ik al een paar keer naar een film te kijken voornamelijk op het ZDF, maar ook op andere zenders en oude opnamen op de HD. En het valt mij iedere keer op dat als er iemand die links op het scherm staat, uit de rechter speaker te horen is en omgekeerd. Ook bijvoorbeeld een auto die van links naar rechts over het scherm rijdt, klinkt van rechts naar links op de speakers.

 

Nu is dit geen grote ramp, ik heb de beide cinch stekkers op de VU+ omgedraaid. Ik neem aan dat het verder zo goed is.

Is dit probleem ook bij andere users opgevallen? Of maken de TV zenders er een puinhoop van?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien kan het VTi team een pluginnetje maken waar L en R op eenvoudige manier via de AB omgedraaid kan worden.

Via de gele toets of zo.

Hoef ik niet iedere keer op mijn knieen met die cinch stekkers te lopen kloten.

 

Volgens mij maken die TV zenders er een puinhoop van. Of de programma aanlevering...die zullen er ook wel schuld aan zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehhh, nee. Ik geloof het niet. Ga ik doen.

Ik leg nu lekker niks te doen want het is Eid Mubarak en dan mag je alleen maar luieren. :D

Dus lekker in het zonnetje...37°C, biertje, muziekje, boek, vrouwtje....wat wil ik nog meer.. :D :D

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is links en wat is rechts ? Vanuit de ontvanger gezien ? Of als je naar de ontvanger kijkt ?

 

Eigenlijk moet men aangeven hoe links en rechts zijn bedoeld.

 

Bij een scheepsschroef is de draairichting van achter het schip gezien. Ook hier is een rechts- of linksom draaiende schroef soms verwarrend, vandaar de definitie van waaruit men dit moet bekijken.

 

Wat bij al die "genot-middelen" hoort ook nog een correct klinkend muziekje uit de speakers.

 

Groeten vanuit een grijs Zeeland,

 

 

Bram 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehh..de beschrifting en kleur laat geen twijfel bestaan.

Als ik met mijn snuffert voor het scherm zit en er is iemand geheel links te zien is, dan zou ik hem graag in de linker luidspreker willen horen lullen en niet rechts.

 

Rood = rechts

Zwart (of wit) = links

 

Zo is het op al mijn apparatuur en ook altijd zo geweest.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, in de politiek is het weer net andersom rood is links en zwart (SGP) is rechts. Bij mijn hoorapparaten is het rechteroor rood aangegeven. Maar dat is vanuit mijn hoofd, vooruit kijkend, gezien.

 

Wat "altijd" zo geweest is, snapt niet elke chinees die spullen in elkaar zet.

 

Het is dus heel goed mogelijk dat een en ander andersom werkt.

 

Beetje wantrouwen en alles even controleren is aan te bevelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is wel mogelijk dat het verkeerd om werkt, maar niet juist.

De afspraak is dat de rood gecodeerde tulpplug het rechter kanaal weergeeft.

 

Het gaat dus of softwarematig fout in de ontvanger of tussen de studio en de ontvanger.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eerder in de TV Continuity / Mastercontrol (in Nederland heet dat: uitzendstraat) of in de programma toevoer dat het fout gaat, alhoewel ik me dat bij ARD/ZDF niet of nauwelijks kan voorstellen. Eigenlijk ondenkbaar.

Wat ook vaak voorkomt is dat het linker en rechter kanaal in tegenfase zijn. Dat is lekker. :sick:

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben vroeger genoeg 1" tapes tegengekomen waar het CH1+Ch2 geluid in tegenfaze stond.

Wij hadden een speciale omkeer bus op het patchveld zitten.

Op alle afregel/instel monitoring punten kon je het audio zichtbaar maken op een x/y monitor zodat meteen duidelijk werd wanneer er iets in tegenfaze was.

 

Maar Ch1 en Ch 2 verwisselen in je routing....dan moet er echt iemand hebben zitten slapen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebeurd als een komplete technische installatie niet door een grondige acceptance test is gegaan voor de overgave aan de klant.

Ik heb er geen X/Y monitor voor nodig, want ik hoor het onmiddelijk. :D

Vaak maakt een klant z´n eigen patchcords in een later stadium en dan heb je zo een draaier te pakken. Vooral als deze kabels door studenten of Azubi´s gemaakt worden. Op grote patchfields is tijdens de montage zo´n fout ook snel gemaakt.

Maar nu alles digitaal en embedded is zijn zulke fouten eigenlijk niet meer aan de orde van de dag.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehhh, nee. Ik geloof het niet. Ga ik doen.

Ik leg nu lekker niks te doen want het is Eid Mubarak en dan mag je alleen maar luieren. :D

Dus lekker in het zonnetje...37°C, biertje, muziekje, boek, vrouwtje....wat wil ik nog meer.. :D :D

 

Aha, dat Eid Mubarak zag ik op mijn scherm staan bij het derde programma van de Ethiopische televisie op 57 Oost. Ik vroeg me al af wat ze daarmee bedoelden, het was een vrolijk muziekprogramma en bij de naam Mubarak denk je aan degene die jarenlang de baas van Egypte speelde. Grappig dat hier tegen te komen!

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eerder in de TV Continuity / Mastercontrol (in Nederland heet dat: uitzendstraat) of in de programma toevoer dat het fout gaat, alhoewel ik me dat bij ARD/ZDF niet of nauwelijks kan voorstellen. Eigenlijk ondenkbaar.

Wat ook vaak voorkomt is dat het linker en rechter kanaal in tegenfase zijn. Dat is lekker. :sick:

 

Simpele oplossing: de hele handel misschien beter in mono afspelen? :P

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehh..de beschrifting en kleur laat geen twijfel bestaan.

Als ik met mijn snuffert voor het scherm zit en er is iemand geheel links te zien is, dan zou ik hem graag in de linker luidspreker willen horen lullen en niet rechts.

 

Rood = rechts

Zwart (of wit) = links

 

Zo is het op al mijn apparatuur en ook altijd zo geweest.

Vroeger raakte ik daar nog wel eens van in de war, maar sinds de VARA en de PvdA zo rechts als de pest zijn geworden is het allemaal ineens een stuk logischer geworden. :(

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...