lujo Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Ik neem als voorbeeld RTS Sat die zich op 16A Beam: Europe B 10720 H 27500 bevind. Volgens http://www.satbeams.com/footprints heb ik genoeg aan een 65 cm schotel. Ik heb zelf een Triax 78 met Moteck 2100A en merk dat de ontvangst in bepaalde situaties niet optimaal is. Nu zit ik te denken om een Triax 88 te nemen maar ik vraag mij af waarom is een Triax 78 niet voldoende als een 65 schotel geadviseerd wordt? Dan zou je toch verwachten dat Triax 78 genoeg regenreserve biedt.
Sprietje Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Hallo lujoEen Triax 78 is in feite een 70cm schotel. Deze zou inderdaad groot genoeg moeten zijn. Maar staat je draaibare schotel wel 100% goed afgesteld en staat de skew van de lnb wel optimaal ingesteld?
muppet Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Ook belangrijk waar woon je en welk merk type lnb heb je vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird Vu+ solo - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor
lujo Geplaatst: 6 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2014 Mijn lnb is Inverto Black Ultra http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=57 Schotel is in Zaandam geïnstalleerd. Ik dacht altijd dat skew instellen bij een draaibare schotel niet nodig is aangezien motor dat zelf regelt. Dus in begin positie: motor op 0 graden en lnb loodrecht. Als ik op dishpointer optie Motorized Systems selecteer dan zie ik nergens skew aangegeven. In het eerste voorbeeld zou ik een skew van 8,5 moeten instellen maar dit betreft een niet draaibare schotel. Skew van 8,5 moet ik toch instellen als ik IN de schotel kijk door lnb 8,5 graad met de klok mee te draaien?
trust Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 (aangepast) Als je met jouw locatie gegevens de positie 4.8 E (sirius) invult , jouw hoogste punt op de baan , zie je dat de skew exact 0 is , dus dat is wel goed . 6 oktober 2014 aangepast door trust Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
muppet Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Ik zet de sat meter aan de lnb en verdraai de lnb met de hand tot ik het beste ontvangst heb vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird Vu+ solo - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor
Sprietje Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Inderdaad muppet. De skew van een lnb moet op een draaibare schotel dan wel op nul ingesteld staan maar het komt maar al te vaak voor dat hij dan geen maximaal signaal geeft. Dat is een afwijking in de betreffende lnb. De enige beste manier is dus om de skew van de lnb zo te verdraaien, dat je maximale signaalkwaliteit krijgt.Ik heb het al zo vaak meegemaakt dat de skew van een lnb 10-15 graden afwijkt en dan heb ik het toch over kwaliteits-lnb's zoals ALPS en Inverto.
grondstof Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Heb je als nul punt de Sirius gebruikt? De motor in de nulstand en dan met de mast draaiend op Sirius gericht of de motor op Sirius 4.8 gedraaid en daarna het hele spul op de mast gedraaid tot je een max signaal op Sirius had? Er zijn mensen die Sirius op nul gebruiken maar er zijn er ook die Sirius op 4.8 gebruiken. Ik heb er is een hele discussie over gelezen maar er kwam toen niet duidelijk naar voren wat de goede manier was.
trust Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 (aangepast) Heb je als nul punt de Sirius gebruikt? De motor in de nulstand en dan met de mast draaiend op Sirius gericht of de motor op Sirius 4.8 gedraaid en daarna het hele spul op de mast gedraaid tot je een max signaal op Sirius had? Er zijn mensen die Sirius op nul gebruiken maar er zijn er ook die Sirius op 4.8 gebruiken. Ik heb er is een hele discussie over gelezen maar er kwam toen niet duidelijk naar voren wat de goede manier was. Lujo geeft aan dat hij op de lijn van 4.847 woont dus in dit geval precies het "0" punt . als hij met die bovengenoemde Lat / Lon instelling een Sirius kanaal kiest , zal de motor op "0" blijven staan . 6 oktober 2014 aangepast door trust Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
muppet Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Rotor op 0 Schotel op 0 Uitrichten op sirius dmv rotor draaien Met usuals naar sirius draaien Rotor vastzetten en dan schotel op sirius uitrichten Weet niet of het de beste manier is maar zo doe ik het vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird Vu+ solo - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor
trust Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 (aangepast) Rotor op 0 Schotel op 0 Uitrichten op sirius dmv rotor draaien Met usuals naar sirius draaien Rotor vastzetten en dan schotel op sirius uitrichten Weet niet of het de beste manier is maar zo doe ik het Als jouw LON 4.8 E is , dan is het een juiste manier . 6 oktober 2014 aangepast door trust Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
muppet Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Joure Friesland kan het nu even niet na kijken maar is wel ergens in die buurt vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird Vu+ solo - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor
Alex1970 Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Veel signaal zal er niet binnenkomen op 4.8E aangezien er een flat in de weg staat.Dus uitrichten op 4.8E lijkt me erg lastig in deze.... Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
Sprietje Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Als je schotel uiteindelijk precies goed is afgesteld zodat hij de Clarkebelt helemaal mooi volgt van oost tot west, dan zal hij vanuit je woonpositie dus precies verticaal staan als hij op het zuiden staat.Stel dat dit op 4,8 oost is, dan is de schotel 9,2 graden gekanteld (13-4,8=9,2) als hij naar de Hotbird gericht staat. Als je de lnb dan op maximale signaal kwaliteit draait, is het precies net zo goed alsaf je dit op de Sirius gedaan zou hebben.Nog een voorbeeld: Stel je woont op 6 graden oost en je laat je schotel draaien naar de Eutelsat 7oost, dan is de schotel 1 graad gekanteld. Als je dan op deze satelliet je skew op maximale signaalkwaliteit instelt, dan staat de skew van de lnb optimaal voor alle satellieten.Uitzondering hierop is de Astra 19,2, 23,5 en 28,2. Zoals waarschijnlijk de meeste mensen wel weten, wordt de skew van deze drie satellieten 7,5 graden gedraaid uitgezonden vanaf hun positie. Die satellieten kun je dus nooit voor een juiste skewafstelling gebruiken. Erger nog, bij een draaibare schotel hebben die drie satellieten altijd een misaanpassing van 7,5 graden op de ingestelde lnb-skew.
Eduard07 Geplaatst: 6 oktober 2014 Geplaatst: 6 oktober 2014 Inderdaad muppet. De skew van een lnb moet op een draaibare schotel dan wel op nul ingesteld staan maar het komt maar al te vaak voor dat hij dan geen maximaal signaal geeft. Dat is een afwijking in de betreffende lnb. De enige beste manier is dus om de skew van de lnb zo te verdraaien, dat je maximale signaalkwaliteit krijgt. Ik heb het al zo vaak meegemaakt dat de skew van een lnb 10-15 graden afwijkt en dan heb ik het toch over kwaliteits-lnb's zoals ALPS en Inverto. Kan ik beamen met een Inverto BU op de in mijn handtekening genoemde draaibare schotel. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen