Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een gossen mavotherm temp meter uit de jaren 50.

Nu ik de 1,5 v bat vernieuwd heb krijg ik hem net niet meer gecallibreerd......

Bij een batterij wat iets ouder is en waar de klemspanning iets lager ligt rond de 1,4v lukt dit allemaal goed.

Mij is ook bekend dat er toen batterijen waren met een spanning van 1,35v.

En niet zoals de alkaline bat met 1,6 v!!

De spanning moet dus iets omlaag.

Heb al getest met een 1n4148 in serie,maar dan zakt de spanning naar 1v!!! Wat weer veel te weinig is voor de meter.

Misschien een andere oplossing met bv een weerstand in serie?

Zodat de spanning rond de 1,4-1,5 v is...

Wie weet raad?

Dreambox 8000 HD PVR / Dreambox 7025 / Humax IRCI-5400 Z

• Moderator
Geplaatst:

Je kan ook eens experimenteren met een germanium diode, daarover valt ongeveer 0.3 Volt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Inmiddels getest met een germanium diode de aaz17....spanningsval 255 mv......en nu laat de meter zich prima kallibreren en is zeer nauwkeurig op beide meetbereiken!!!

Met nieuwe 1,5v bat,klemspanning ruim 1,6v!!

Dus opgelost,meter werkt weer prima!!

Dreambox 8000 HD PVR / Dreambox 7025 / Humax IRCI-5400 Z

• Moderator
Geplaatst:

Vroeger kreeg je nog onderwijs, 2 keer per week practicum, de eerste allereerste keer de curve van een germanium diode in een meetverslag moeten weergeven, de daarop volgende keer hetzelfde verhaal met de silicium diode.

Dat waren nog eens tijden!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...