Ga naar inhoud


Ruzie op de 27MC


Gast Sneker

Aanbevolen berichten

Ooit een buurman gehad die zo'n ding in vrachtwagen had en op een buurtfeestje riep dat hij wel 1 kilowattt aan kachel had ingebouwd........ en dat allemaal op die dropveter coax RG58 ja ja :grin::cry:

 

Hycom, presidentjes en wat was er allemaal niet, skyline balkon antenne DV27 voor op je auto en ouwe*oere maar. Of luisteren hoe pietje het deed met truusje en een week later weer was het miep en al die bijnamen die ze hadden. Met een halfwatje kwam je gewoon niet verder als 150 meter omdat dan de volgende ket kanaal weer wegdrukte. En dat was dan de aanleiding van al die scheldpartijen die te horen waren want fatsoen was er niet omdat men totaal niet wist waar het eigenlijk als zendammateur eigenlijk om draait, met zo min mogelijk vermogen zo ver mogelijk komen en maar blijven sleutelen aan antennes en de zendapparatuur.

Heb al jaren niet meer geluisterd naar 27 mc 2 meter of 70 cm, zal wel komen dat ik dagelijks hier met Radio's aan het werk ben.

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

 

Stelletje stakkers die 27mc'ers, geen bal verstand van techniek en toch maar toeteren zonder licentie en teveel vermogen

 

Ha ha die Sjaak. Ik voel hier een beetje oud zeer. 27mc was de social media van de jaren 80. Zes meter gaspijp op het dak met een skylab antenne erop en knetteren maar. Hoe het precies werkt is dan helemaal niet interessant. Licentie? Wat is dat?

 

 

met zo min mogelijk vermogen zo ver mogelijk komen en maar blijven sleutelen aan antennes en de zendapparatuur

 

Vast wel, maar dat was dan wel een heel andere slag mensen.

Mijn doel was alleen zo ver als mogelijk komen.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach toen die tijd werden diegenen die wel een licentie hadden een beetje bekeken als zielig bekakt volk door sommige. (niet door mij hoor)

Die zielig alleen op de zolder of in een achteraf schuurtje wat cijfertjes en nummertjes aan het doorgeven waren.

 

Terwijl wij, het zogenaamde 27 mc hofjes volk zoals die door de gelicenceerde ook wel eens genoemd werden, gezellig met de hele familie op de bank met de halve wereld aan het kletsen waren.

We werden gewoon bij onze naam genoemd, terwijl die andere maar een nummertje waren  :D

 

Grote lange steigerpijp op het dak, getuit met staalkabel aan de dakgoten van de buren, en een grote beam er op met een antenne motertje.

En kachelen maar met die handel.  :grin:

 

En als de buurman dan stiekum s'nacht illegaal naar filmnet zat te kijken, met zijn door ons gebouwd decodertje kon het wel eens zijn dat het beeld wegviel bij hem.

Dan kwam hij gewoon gezellig bij ons zitten, om het kratje bier mee leeg te maken.. 

aangepast door pearlpeter
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weliswaar geen 27 Mhz, maar ik wil jullie mijn eerste portofoon (SDR 314) niet onthouden.

 

De accu's werden in een kruiwagen vervoerd!

 

http://www.google.de/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.radiomuseum.org%2Fimages%2Fradio%2Fphilips_eindhoven%2Fportofoon_zend_ontvanger_sdr314_04_790870.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.radiomuseum.org%2Fr%2Fphilips_portofoon_zend_ontvanger.html&h=375&w=279&tbnid=iVgJxslATg4G0M%3A&zoom=1&docid=P5nFv70lOSN_IM&ei=13ZFVP_ZNYSrPK7hgIAE&tbm=isch&client=firefox-a&iact=rc&uact=3&dur=2168&page=1&start=0&ndsp=44&ved=0CIUBEK0DMB8

 

Daarna had ik een SRR 296! als stationaire zender.

 

http://www.google.de/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fhome.online.nl%2Fpmpc%2Fimages%2FSRR296_Set.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fhome.online.nl%2Fpmpc%2FCollectables.htm&h=640&w=480&tbnid=4ieoBmDzUax6fM%3A&zoom=1&docid=3bFOiqoUbjNWHM&ei=2HdFVMucEYvsO_3bgNAI&tbm=isch&client=firefox-a&iact=rc&uact=3&dur=671&page=1&start=0&ndsp=45&ved=0CCgQrQMwAg

Dat waren tijden die ik niet heb meegemaakt, mooi spul daar kon je nog iets aan repareren.

Tegenwoordig met die hedendaagse componenten kun je er maar weinig aan doen als opsturen, anders blijft in veel gevallen de rest aan je soldeer apparatuur hangen en verbranden de rest van de omliggende onderdelen. Printje steken is niet zo leuk als zelf constateren welk onderdeel defect is en dit vervangen en de boel opnieuw afregelen, maar is niet anders.

Analoog zenden is helemaal uitontwikkeld daar waar digitaal nog maar net is begonnen.

Digitaal heeft natuurlijk ook zijn veelzijdige kanten omdat dit direct in het zendsignaal kan worden gezet en besparing van bandbreedte is natuurlijk ook een voordeel.

Zou wel leuk zijn digitaal voor de 27 mc meer kanalen en mogelijkheden.

aangepast door hugogertie

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een digitaal signaal in de ruis verzuipt is het op een gegeven moment onherstelbaar verminkt. Dat gegeven moment komt al heel snel.

Ga je terug naar de analoge tijd van Marconi, dan kon een ge-oefende Marconist een morsesignaal weer helemaal "terughalen" ook al was het praktisch geheel in de ruis en storing verzopen. Foutcorrectie was er ook al: een woord dat aankwam als -amsperdam- werd door de Marconist zelf gekorrigeerd in amsterdam. Was de verbinding zo slecht dat er helemaal geen soep meer van te maken was, werd het bericht 3x achter elkaar verzonden. Dat gebeurde vaak op de lijn van Ned. Indie naar Nederland en omgekeerd (Bandoeng/Malagar - Kootwijk).

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een digitaal signaal in de ruis verzuipt is het op een gegeven moment onherstelbaar verminkt. Dat gegeven moment komt al heel snel.

 

Het is zo dat in de analoge portofoon/mobilofoon communicatie de squelch van de meeste klanten zo moet worden geprogrammeerd dat wanneer men ruis hoort de squelch in werking moet treden. Ook de bandbreedte speelt in analoge techniek een rol die was eerst 25 khz, later 20 en nu nog maar 12,5. Digitaal is 6,25 khz zelfs leverbaar en geen ruisdrempel als squelch nodig omdat men die niet hoort, klant komt nu voor zijn gevoel veel verder met zijn porto porto verbinding en dat telt.

aangepast door hugogertie

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de eeste 27mc die ik had was een capital oslo van de wehkamp voor de aanbieding van toen nog 49 gulden.

ding was niks gelijk weer doorverkocht en een president george aangesteld,ding heb ik nog steeds,volgens mij heb ik vroeger wel eens met Gerard 76 gebabbeld aangezien we hemels breed maar een x km van elkaar wonen.

enigste wat ik nu nog aan 27mc spul heb is de president george en een montova turbo8 de rest is HF/2meter70 cm

dm8000 powerd by rudream line X 3.2 white HBB-tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu ben ik wel nieuwsgierig hoor...

ik was vooral rond de vroege jaren 90 actief.

 

zon lineair of kachel was leuk maar de president jackson die ik had was vgens mij gewoon 4 watt.

 

ik had hem nieuw gekocht en nooit opengemaakt.

 

het ging voor mij hard zat gewoon met origineel vermogen.

 

elburg urk was geen enkel probleem!


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn opa had een bakkie (geen idee van 27mc en die zaken..) waar mijn moeder stiekem op zat, nadat Opa (haar vader) duidelijk had aangegeven dat dit niet mocht - en als ik mij het verhaal goed herinner - zeker niet die dag omdat hij wist dat ze gingen meten/controleren?? (maar dit kan ik mis hebben)).

 

Stond ineens de politie binnen (moeder had de voordeur opengezet om de hond eruit te laten) en die namen het bakkie mee. Is mijn moeder in haar paniek en angst (meisje van toen nog 15 ofzo (ik praat 40 jaar geleden)), na eerst nog 100 gulden te stelen van opa :), op de trein naar Rotterdam of Amsterdam gesprongen waar ze een baantje als schoonmaakster vond in een hotelletje.

 

Ze hebben haar weer gevonden dankzij dezelfde wereld waarvoor ze zo in angst was weggerend. Mijn Opa heeft de mensen met wie hij contact had via de bakkies op de hoogte gebracht. Zij hun vrienden weer en daar de vrienden weer van. Zo hebben ze haar uiteindelijk opgespoord en weer terug naar huis weten te halen.

 

Ze heeft een aantal krantenknipsel van dit verhaal. Dus misschien is iemand hier nog wel betrokken geweest bij haar opsporing. :)

 

-- Sorry voor het Off Topic verhaal - maar na al dit geruzie leek mij een positief verhaal over de bakkies wel een verademing ;)

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...