Ga naar inhoud


TBS 6925 kaart veroorzaakt niet meer opstarten van computer!


paulvr

Aanbevolen berichten

Het lijkt logisch, 6 cores zijn sneller dan 4. Zo simpel zit het helaas niet in elkaar.

Feit is dat AMD al een paar jaar de snelheid van Intel processoren niet kan bijhouden. Een gemiddelde I5 met 4 cores is al sneller dan die AMD met 6 cores. En ook nog eens pakweg 30% zuiniger. Want die AMD FX serie lust best wel wat stroom.

 

Wel heeft AMD zijn grafische processor prima voor elkaar. Met de genoemde Kaveri processors kan je op stand medium al prima spelletjes spelen (volgens de kenners ik speel geen spelletjes) terwijl je daar met een Intel toch wel een aparte grafische kaart voor nodig hebt.

 

En om het nog lastiger te maken. De prestaties van de processor zijn afhankelijk van de software. Als jij software hebt die maar 1 core kan aansturen dan heb je dus niets aan die andere 5 cores en is Intel sneller. Maakt de software optimaal gebruik van hardware versnelling via de GPU dan ben je weer beter af met een AMD.

 

Dus eigenlijk is die FX6300 een beetje geval van jammer. Niet echt rap, verbruikt veel stroom en heeft geen GPU.

 

Waarbij ik dan gelijk moet toegeven dan die Kaveri ook geen snelheidsmonster is en ook niet echt zuinig is.

 

Interessante informatie Psychosammie, hartelijk dank. Tja, als ik dat allemaal lees wordt het toch wel knap ingewikkeld als ik iets anders zou willen. Uitgangspunt is wat mij betreft niet meer geld uitgeven dan waar ik nut van heb, zodoende kwam ik op advies van degene die me hielp op een processor van 92 piek en een mobo van 60. Hij kocht die combinatie zelf een maand of vier geleden.

 

Dat je met een andere kaart wellicht geen videokaart nodig hebt als niet-spelletjesspeelder is in mijn geval alleen maar relevant als er op het moederbord een dvi aansluiting zit, want mijn grote monitor heeft uitsluitend dvi ingangen. En de videokaart met dvi uitgang is er al, hoeft niet gekocht te worden, dus vormt geen kostenpost.

 

Of programma's als photoshop en Sony Vegas Pro slechts een of meerdere cores van de processor gebruikt is informatie die ik niet heb. Maar het zal allicht voorkomen dat ik email, iets op Google zoek of Skype terwijl ik aan het editen ben dus dat is niet mijn eerste zorg. Vergelijkingsmateriaal heb ik niet nu ik weet dat mijn nu defecte processor nooit 100% heeft kunnen werken, dus het blijft natte vinger werk.

 

Hooguit maak ik me nog wat zorgen over de aan mij aanbevolen koeler-fan omdat ik in commentaren van klanten bij de door mij beoogde leverancier toch erg veel negatiefs lees (lastig te installeren, past niet goed op processor - maar er staat niet op welke processor dat slaat - en te lawaaiierige ventilator). Voor de rest, tja ik kan me voorstellen dat je voor veel meer geld iets beters krijgt maar ik dacht dat men het in de hier gestelde conclusies met elkaar eens was dat ik een voor mijn doeleinden toch al te hoog gegrepen hardware in gebruik had? Ik zei het al eerder: het gaat me niet om het laatste dubbeltje goedkoper maar wel om de vraag of meer uitgegeven geld mij als niet-gamer enig extra rendement zou opleveren. En dat lees ik niet echt uit je woorden, of zie ik dat verkeerd?

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik werk nog met een dual core op 1,69 Ghz op 2 Gb werkgeheugen.

ik heb nog videobestanden die 24 uur lang duurde omgezet.

Werkt allemaal, maar iets trager.

Maar ik lees bvb dat o.a. pinnacle studio niet meer zou werken op deze config.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard zit er op een moederbord met ondersteuning voor een CPU met geintegreerde GPU een DVI aansluiting. Dat is tegenwoordig standaard.

 

Verder heb ik nog eens teruggelezen maar eigenlijk doe jij niets bijzonders met je PC. Je hebt het maar steeds over extra rendement maar ik weet eigenlijk niet wat je daarmee bedoelt. Je kan met de voorgestelde configuratie een hoop power voor weinig kopen. Maar wat jij wil kan ik op mijn 6 jaar oude PC ook prima dus je hebt die power helemaal niet nodig. Het wordt wel een stroomvreter met ook nog eens een losse videokaart erbij. En dan nog de nodige lawaai voor alle ventilatoren die je nodig hebt.

 

Het zou mijn keuze niet zijn maar het kan.

 

Voor wat betreft de CPU koeling zou ik eerst maar eens de Boxed koeler gebruiken. Een andere koeler kan altijd nog.

 

Voor jouw info:

Vandaag staat er op HWI een nieuw All-round PC advies

AMD A8-7600 100 euro met Boxed koeler

8GB DDR3-1866 CL10 83 euro

MSI A88XM-E35 55 euro

 

Deze CPU legt het gedeeltelijk af tegen de Intel i3-4330

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor deze bijdrage, dat HWI recensies afgaf heb ik uiteraard al eerder gevonden maar van complete koopadviezen wist ik niets af. Dit is zeker iets waar ik dieper op in kan gaan.

 

Tja, wat de vraag wat ik nu wel of niet nodig heb, daar moet ik toch even wat naar het verleden teruggrijpen. Ik heb wel degelijk de tijd meegemaakt dat het me niet lukte om bijvoorbeeld uit een bestaande film of opgenomen TV programma een stukje uit te snijden en al dan niet te bewerken of gewoon aan elkaar te rijgen zonder dat dat problemen gaf zoals het vastlopen van de PC of het eindeloos in de wachtstand staan zonder dat je nu eigenlijk wist of hij er nog uit zou komen of niet. Ik probeerde in het verleden zowel een Miro 10 als een Pinnacle kaart, en ja ik merkte wel degelijk verschillen toen ik met 8 Gb geheugen ging werken. Maar dat ligt wel wat verder terug in het verleden dus ik wil hier niet mee zeggen dat mensen die me erop wijzen dat het met veel minder kan ongelijk hebben.

 

Een ding lijkt me duidelijk, in de haast iets kopen om er later achter te komen dat het anders had gemoeten is niet slim. Als ik lees dat hierboven een geheugenadvies staat "8GB DDR3-1866 CL10 83 euro" en ik weet dat ik hier "8 GB Dual Channel 1333 MHz CL7/CL9" in mijn defecte PC heb liggen dan ontstaat nog even buiten de vraag of mijn huidige geheugen ook DDR3 is en dus in de bovengenoemde PC past de vraag of het vervangen van dat geheugen überhaupt merkbaar kan zijn. Ik zie inmiddels dat HWI meent dat 6 GB voldoet voor videobewerkingen terwijl de Amerikaanse site die ik al eerder noemde 16 GB het minimum vindt en 32 GB eigenlijk nog beter voor het serieuze werk. Nu zie ik mezelf als klungelaar en niet iemand voor het serieuze werk, laat dat duidelijk zijn maar je ziet wel dat adviezen nogal eens tegenstrijdigheden kunnen bevatten.

 

Toch lees ik ook wel tussen de regels door dat die grote kast volgens sommigen alleen maar een stroomvreter is die weinig toevoegt terwijl de profi die me hielp juist vond dat dat een hele goede kast met inhoud was, vooral als ik met minstens twee of zelfs drie harde schijven wilde werken. Ofte wel wat meer flexibiliteit.

 

Je zou haast willen dat je nog een klein kind was en een soort supercomuterpapa je bij de hand nam en je trefzeker naar precies wat je nodig had kon leiden :P:blush:  Maar we komen er wel uit.... :excl:

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

paulvr, gebruik je vegas pro 12? Dan moet je lezen wat intels Quick Sync voor jou zou kunnen betekenen.

 

Dank je Moonschild, de versie die ik enkele jaren geleden gebruikte was Pro 10 als ik me goed herinner, het zou zelfs kunnen zijn dat ik een gratis upgrade naar Pro 11 kreeg maar dat weet ik niet meer zeker. Ik zie overigens net dat er alweer sprake is van een pro 13.

 

En ja, snelheid was een groot probleem zoals ik al beschreef, dus ik ga me eens goed in jouw tip verdiepen. Want op zich vind ik het een fijn programma om mee te werken maar ik wist tot dusver niets van dat Quick Sync van Intel..

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...