Ga naar inhoud


Vraag over functie en gebruik Zalman ZM-VE300


Jürgen

Aanbevolen berichten

 

niet direct iets te maken met hoe je in je bios komt, maar je zou kunnen kijken naar een Zalman ZM-VE300. Ik heb de usb2 versie want toen ik hem kocht was er nog geen usb3. Wat er zo speciaal is aan deze 2.5 inch harddisk enclosure is dat je er iso's op kan zetten, en dan kan kiezen welke iso het ding aanbiedt als virtuele bluray speler. Als je het ding aansluit zie je 2 apparaten verschijnen, een harddisk waar je de isos op zet, en een blueray speler.

 

Reuze handig voor het installeren van een diversiteit aan operating systems. Scheelt een hoop tijd om iso's op usb sticks te kopieren, en je kan wisselen van iso op elk moment.

 

 

 

In een ander topic schreef Wiz dit over de Zalman ZM-VE300.

 

Ik begrijp dat ik daarin een 2.5" HDD kan plaatsen en deze dan op mijn USB 3.0 poort van de laptop kan aansluiten zodat ik over een extra drive beschik, correct?

Dit zou prima uitkomen want ik beschik over een extra 500 Gb normale HDD en een 256 Gb SSD.

 

Betekent dit dan dat ik op de op mijn laptop aangesloten Zalman SSD / HDD een Linux installatie kan uitvoeren en deze dan via mijn laptop met Windows 8.1 kan opstarten?

Ik zie alleen nog niet zo 1-2-3 hoe dit dan in de praktijk eruit ziet.

Wordt dit dan een Multiboot?

 

 

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ooit gehoord van Google?  http://www.legitreviews.com/zalman-zm-ve300-usb-3-0-external-drive-enclosure-review_138392

 

of

 

edit:  youtube filmpje wordt niet getoond, maar als je daar een zoekopdracht naar zalman zm-ve300 review in zet zie je veel gebruiksvoorbeelden.

aangepast door winwiz
youtube wordt niet getoont

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik nu toevallig ook iets van Google hebben gehoord :grin: , toch een beetje flauwe reactie.

Natuurlijk heb ik op Google gekeken en het is me ook duidelijk dat deze optie als DVD drive fungeert maar het is mij niet duidelijk hoe ik vanaf deze optie Linux kan installeren zonder de Windows partitie op mijn laptop te verzieken want dat was immers mijn vraag.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

het multiboot installeren heeft an sich niets te maken met de zalman ve-300. Je zou een boot cd iso kunnen booten en je windows partitie wat kleiner kunnen maken en dan linux er naast installeren.

 

Enige speciale aan de ve-300 is dat hij een iso die op de disk staat kan mounten en aan je apparaat kan aanbieden als odd.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hmmz, jij wilt denk ik linux op je externe disk installeren, en daar dan eventueel een ve-300 voor aanschaffen? Dan zou ik denk ik toch gewoon voor een gewone usb enclosure gaan, ik weet namelijk niet helemaal zeker of die zalman met niet ntfs partities overweg kan. Nu kan je op die disk natuurlijk meerdere partities zetten, maar ik weet niet of dat gaat werken.

 

Mijn zalman wordt uitsluitend gebruikt voor iso's, ik heb meerdere usb disks in gebruik.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt altijd een ander OS op een externe schijf/usb stick installeren zonder wezenlijk je Windows opstart aan te passen. Je moet alleen goed weten wat je doet. Soms is het dan verstandig om de interne harddisk/SSD voor de zekerheid even af te koppelen. 

 

Bij het opstarten kun je dan via de bootmenu optie kiezen voor het andere OS Als je USB 3 gebruikt zul je nagenoeg geen snelheidsverlies hebben.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou een boot cd iso kunnen booten en je windows partitie wat kleiner kunnen maken en dan linux er naast installeren.

 

Dit heb ik al eens met Windows 8.1 probeert maar dat lukte niet omdat de Linux installatie geen ander OS vond dus wilde die installatie de hele HDD gebruiken en dientengevolge mijn Windows partities vernietigen.

 

Hmmz, jij wilt denk ik linux op je externe disk installeren, en daar dan eventueel een ve-300 voor aanschaffen? Dan zou ik denk ik toch gewoon voor een gewone usb enclosure gaan, ik weet namelijk niet helemaal zeker of die zalman met niet ntfs partities overweg kan. Nu kan je op die disk natuurlijk meerdere partities zetten, maar ik weet niet of dat gaat werken.

 

Mijn zalman wordt uitsluitend gebruikt voor iso's, ik heb meerdere usb disks in gebruik.

 

Dus ik begrijp uit jouw laatste reactie dat als ik een externe USB drive op mijn Windows 8.1 laptop aansluit en een Linux installatie DVD in de DVD ROM plaats ik de externe drive kan gebruiken om daarop de Linux installatie uit te voeren?

 

Ooh, je was me net voor.

Ik ga het proberen.

aangepast door Jürgen

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let er dan wel op dat je bootmanager van Windows 8.1 ook wordt aangepast!

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij moet doen is VMWare Player op je portable installeren en dan op een externe HD je virtuele machines zetten. Dan kan je net zoveel Linux distributies proberen als je wil zonder dat je W8 eraan gaat.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima optie, gisterenavond eerst even VMWare Player met Ubuntu op een USB 2.0 stick getest en dat ging op wat traagheid na uitstekend.

Nu ben ik Ubuntu d.m.v. VMWare Player de USB 3.0 poort op een USB 3.0 externe HDD aan het installeren en alleen de installatie gaat dan als een speer.

 

Iedereen bedankt voor de input.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...