Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat zou handig zijn, krijg de antenne niet gericht terwijl ik de "zenders zoeken" functie gebruik.

Bovendien moet ik mijn box dan niet verplaatsen, alleen één van de Android apps gebruiken, de zender selecteren en dan proberen de antenne te richten terwijl ik de signaal sterkte gebruik.

Zoiets was me al gelukt met een andere zendmast die de box toevallig had opgepikt terwijl ik naar iets anders zocht.

Heb al geprobeerd de lamedb file te editen, was al lastig want enigma2.sh leek de settings te overschrijven als hij stopte. En startte direct terug als ik hem kill-de. Maar de file is nu toch gewijzigd geraakt.

Heb eigenlijk alleen de frequentie gewijzigd in een kopij van een bestaande lijnen en voor de rest meer gegokt. Maar de toegevoegde post verschijnt niet in de lijst. Moet een andere file ook aangepast worden? 

Weet niet of DreamEdit dit kan, maar heb hier geen Windowsmachine.

Geplaatst:

Beetje onduidelijk... Welke box gebruik je? Welke firmware? Als je een Enigma2 ontvanger hebt is dat redelijk makkelijk zelf te doen

Ga naar de optie Zenders Zoeken. Kies voor handmatig zoeken. Kies je tuner die DVB-T ondersteunt. Voer daar de frequentie in van het station wat je wil ontvangen.

Tip: Staat je DVB-T tuner goed ingesteld? Zorg dat de antenne aktief staat ingesteld (+5V aan). Let ook goed op dat als je een DVB-C/T combi tuner hebt hij daadwerkelijk in de DVB-T staat staat. Wordt heel regelmatig vergeten!

post-31054-0-77700100-1415765958_thumb.jpg

Geplaatst:

Zorg dat de antenne aktief staat ingesteld (+5V aan).

Mits je hardware dat ondersteund en je ook een actieve antenne hebt.

Geef dus ook even aan, naast welke box je hebt, welke DVB-T-tuner intern of extern/usb, en welke antenne.

Welk OS gebruik je dan als je geen Windows hebt?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst: (aangepast)

Heb een vu+ duo2. Eén dual tuner. Draai momenteel VTI. Mijn PC draait Linux (Gentoo en ook op een andere partitie Ubuntu).

Ik heb een actieve buitenantenne ***link verwijderd*** en apart iets gekocht om de 5V toe te voegen. Want ik meet geen 5V als ik de optie aanvink. Heb nu ook twee (goedkope) USB stick tuners. Degene die eerst werkte doet het nu niet meer, verschijnt niet meer in de tuner lijst, maar ik zie wel de signaal sterkte. De meer recente doet het nu wel, maar als ik hem gebruik, zie ik geen signaal sterkte. Maar dat is een ander probleem.

De antenne pikt het signaal op van een zender die iets van een 40 km ver moet zijn. Zoek nu iets verder een zender, die, denk ik, zwakker is. 

Ik kan met automatisch zoeken en de frequentie in te vullen wel veel sneller zoeken. Maar ik vind niet hoe ik een zender zonder meer kan toevoegen. En het blijft lastig de antenne te richten. De bovenstaande menu "reception settings" staat goed, maar heb de 3 opties met de kleurentoetsen onderaan het scherm niet.

aangepast door ceesv
Geen links naar (web)winkels plaatsen!
Geplaatst:

Duidelijk.. Dat "aparte iets" heet een Power-Inserter. Allereerst zaak om in elk geval één van die USB sticks correct te installeren. Je ziet deze dan als een aparte tuner. 40km is rijkelijk ver. Geloof dat de DVB-T cirkel zo'n 20km per mast rijkt. Maar dat in de loop der jaren best gewijzigd kunnen zijn...

Ken VTI als image niet (Dreambox kent dat niet), maar er is vast een optie om de automatische scan te doen. Bij OpenPli/OpenATV is er na de scan een boeket 'Last Scanned'. Hier staan dan de gevonden zenders in..

Geplaatst: (aangepast)

Het is mogelijk te scannen. In de praktijk moet ik dan de box dicht bij de antenne installeren. Voor mij is het dan heel onhandig bij een verre post en met een richtantenne, zeker als je maar ongeveer weet waarnaar je moet richten. Je moet een nieuwe scan lanceren telkens je de antenne iets bewogen hebt. Als de post er in staat, neem je alleen je Android bakje mee, zet de ontvanger met een app op die post, kijkt naar de signaal sterkte, en probeert maar de antenne te richten.

Geen van beide tuners geeft bij installatie op Linux niveau fouten. (in messages) 

Het is de Franstalige RTBF die ik kan ontvangen.

Ofwel Wavre die volgens Google op 51 km ligt en volgens Wikipedia met 80 kW uitzend op 230 m hoogte met horizontale polarisatie,

ofwel de zender die vanaf de Financietoren in Brussel vanaf 173m uitzend (36.5 km) op dezelfde frequentie, maar met verticale polarisatie en met slechts 2 kW.

Vreemd genoeg kreeg ik maar signaal als ik de antenne verticaal houd.

Niet dat ik er veel gebruik van maak, Want de VRT zender Schoten is hier vlakbij. En om ze beide te ontvangen zou ik twee DVB-T tuners moeten kunnen aansluiten en twee kabels moeten trekken. Of de signalen op één of andere manier moeten mengen. En ik heb begrepen dat dit moeilijk is.

Denk niet dat ik RTBF zou gevonden hebben als de gegevens niet al in mijn ontvanger zaten, toevallig opgepikt toen ik nog met een dipool probeerde. Daarom hoopte ik dat er een manier was om de gegevens er direct in te zetten, bijvoorbeeld door de lamedb file aan te passen. Dacht aan een Nederlandse zender.

aangepast door HomeUser

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...