Ga naar inhoud


Dekking DAB+ onvoldoende voor landelijk bereik NPO Radio 5


Sprietje

Aanbevolen berichten

Met de huidige stand van zaken is NPO Radio 5 vanaf 1 september niet overal in Nederland meer via de ether te ontvangen. De dekking van het DAB+ netwerk is hiervoor ontoereikend.


De Nederlandse publieke omroep (NPO) stopt in september 2015 met de AM-etherverspreiding van NPO Radio 5. Als alternatief wordt het nieuwe digitale ethernetwerk DAB+ geboden. NPO Radio 5 is hier met een veel betere geluidskwaliteit dan op AM te beluisteren. De radiozender is inmiddels al met een campagne begonnen om luisteraars op de hoogte te brengen van de aankomende wijziging. Ook wordt DAB+ als de geschikte ontvangstmogelijkheid via de ether genoemd.

NPO nog bezig met zenderuitbreidingen

Met de huidige stand van zaken heeft NPO Radio 5 zelfs met buitenhuis ontvangst geen landelijk etherbereik. De NPO wil in 2015 wel beginnen met de versnelde uitrol van DAB+ fase 3. Hiermee verbetert men vooral binnenhuis ontvangst van DAB+ maar voor enkele gebieden ook buitenhuis ontvangst. Echter een geheel landelijk bereik van de publieke zenders via DAB+ is ook daarna niet mogelijk. Op de Waddeneilanden Vlieland en Terschelling – en mogelijk ook een deel van Texel – is ontvangst niet mogelijk of zeer slecht. Op deze Waddeneilanden zijn commerciële radiozenders wel beter via DAB+ te ontvangen. In deze gebieden blijft alleen ontvangst via satelliet – waarop NPO Radio 5 ongecodeerd op de Astra3-satelliet wordt uitgezonden – beluisteren via internet mogelijk.

Bron: Totaal TV, zie: http://www.Bron: Totaal TV/nieuws/18092/dekking-dab+-onvoldoende-voor-landelijk-bereik-npo-radio-5.html
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met dit artikel ben ik bezig geweest.

 

Ik heb  nu een schrijven van de NPO gekregen:

 

Via een collega kreeg ik je mail over de DAB ontvangst op Terschelling en Vlieland.

Je vraagt je in deze mail af of Radio 5 straks nog wel te ontvangen is op de eilanden.

 

Op dit moment is men hard bezig om zendmasten voor DAB+ te plaatsen in Nederland. De planning is om wanneer de AM wordt afgekoppeld heel Nederland in ieder geval buiten goed bereik heeft. En men streeft ernaar zo snel mogelijk de ontvangst te optimaliseren voor binnenshuis.

 

de heer Klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

IK heb ook een vraag gesteld hierover, echter niet aan de NPO maar aan het ministerie van veligheid en justitie. Via alert.nl (wat we volgens de reclameboodschappen kennelijk als "aleurt.nl" dienen uit te spreken) wordt ons steeds weer verteld dat we een kit bij de hand moeten houden in geval er in onze regio een ramp zou voordoen. In die kit zou o.a. een draagbare radio en een setje batterijen moeten zitten.

 

Door de laatste publieke middengolfzender te mollen en op termijn zelfs het FM zendernet krijg je een situatie waarin

1. de zender waarnaar je via dab+ luistert heel wellicht in het rampgebied ligt dus ook geen stroom heeft en dus niet uitzendt

2. via een draagbare radio dab+ ontvangen betekent een uitermate beperkte levensduur van je batterijen omdat de digitale verwerking nu eenmaal erg veel meer stroom kost

 

En ja, ik heb wat geëxperimenteerd maar dab+ is lang niet overal ononderbroken ontvangbaar als je onderweg bent en dan heb ik het niet over de aan de rand van Nederland gelegen gebieden. Het is al sinds jaar en dag gebruikelijk om commerciële radiozenders een ongelofelijke drie- en zelfs vierdubbeldekking van een regio te geven (kijk voor de grap eens naar de verbeiding van Slam FM in Rotterdam en wijde omgeving!) terwijl de publieke omroep op veel plekken binnen Nederland de dekking van een Zwitserse kaas vertoont.

 

De overheid weet alles mooi te praten maar in praktijk zijn het praatjes die geen gaatjes vullen. Ik denk dat ze een ongelofelijk domme streek uithalen door hun laatste zender met min of meer nationale dekking er om de centen uit te gooien. Dat kan ons wel eens heel duur te staan komen als we een beetje pech hebben.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...