Gast RSS-bot Geplaatst: 21 november 2014 Geplaatst: 21 november 2014 Een lezer vroeg me: Onlangs ontdekte ik dat mijn provider een eigen spamfilter hanteert, en wel op een vervelende manier: er waren belangrijke mails van een Aziatische klant geblokkeerd. Ik ben daar nooit over geïnformeerd en men zegt nu zelfs dat het filter er niet af kan “vanwege de integriteit van het netwerk”. Mag dat zomaar, dat providers gaan bepalen welke mail ik wel of niet wil hebben? Virussen en dergelijke zijn toch mijn risico? Vrijwel iedere provider hanteert spamfilters, en met reden: zeker tweederde van alle e-mail is spam. Vaak is die ook nog eens voorzien van virussen en andere ongein. Je zou dus kunnen zeggen dat het binnen de lijn der verwachting ligt dat een willekeurige provider spam filtert, en dat maakt dat je toch (zeker als professionele partij) even navraag moet doen als dat belangrijk voor je is. Lang niet altijd staat in het contract of men spam mag filteren. Maar dat zegt niet alles: ook dingen die niet in het contract staan, kunnen deel van de overeenkomst zijn. Art. 6:248 BW bepaalt dat ook deel van het contract is datgene wat voortvloeit uit de wet, de gewoonte of de eisen van redelijkheid en billijkheid. En als iedereen spam filtert, dan zou ik het een ‘gewoonte’ noemen waarmee providers dus mógen filteren op spam. In Nederland hebben we echter een specifieke regel omtrent netneutraliteit: art. 7.4a Telecommunicatiewet. Een internettoegangsverlener mag geen maatregelen nemen die internetverkeer blokkeert of filtert, behalve in een paar specifieke gevallen. Spam blokkeren is er eentje van: om de doorgifte van [ongevraagde reclamemails] aan een eindgebruiker te beperken, mits de eindgebruiker daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend Spam filteren mag een IAP dus niet zonder toestemming. Een gewone mailprovider mag het wel, want netneutraliteit geldt alleen voor partijen die toegang tot het internet aanbieden. Een e-mailprovider (of hoster met e-mail) voldoet niet aan die definitie en mag dus filteren wat ze wil, mits het natuurlijk binnen de normale gewoonte op internet valt. Ik kan me uit principe voorstellen dat je geen spamfilter wilt, maar is er iemand die werkelijk gelukkig zou zijn voor vollédig ongefilterde aflevering van mail? Arnoud Kent u onze boekenserie Deskundig en praktisch juridisch advies al? Webwinkels, hosting, software, security en meer! Bron/Auteur: Arnoud Engelfriet
sattv4iedereen Geplaatst: 21 november 2014 Geplaatst: 21 november 2014 Het ware leuk, dat er een optie is die je zelf kiest. Bij bvb gmail, gaat de spam naar een map spam genaamd. Zeer handig. Heb je dan toch mail, die in je spam map terecht komt, die voor jou dus geen spam is,kan je aanduiden, dat het geen spam is, en komen die gewoon binnen. Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|
jako87 Geplaatst: 21 november 2014 Geplaatst: 21 november 2014 Gmail blokkeert én verwijdert in sommige gevallen mail die is verzonden vanaf een noreply afzender als ongewenste spam. Daar merk je dus helemaal niks van, de mail zit ook niet in je spambox, totdat bijvoorbeeld de bevestigingsmail van een bestelling niet aankomt en je er achter komt door direct contact met de leverancier.
sattv4iedereen Geplaatst: 21 november 2014 Geplaatst: 21 november 2014 Ik gebruik al sinds 2008 (denk ik) gmail. Ik heb al bepaalde keren gehad, dat ik wachtte op een bevestigingsmail, die niet aankwam, en gelukkig vond ik die terug in mijn spam box. Als ik veel daarmee mail, geef ik die dan aan als geen spam, en meestal geen probleem. Ik ontken niet, dat ik mail moet krijgen, die ik niet krijg, maar toch geen last ervan gehad, dat ik op het eerste weet. Mijn enige vervelende dat ik tegenkom is mailen naar outlook en zijn varianten en krijgen van deze soms behoorlijk lastig is, of zelfs dagen later krijg. Helaas gaan providers ook wel eens mails die beginnen met noreply@ niet doorsturen. Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen