Ga naar inhoud


Vochtigheidsgraad in huis


mapi

Aanbevolen berichten

Wat is nu een gezond klimaat in huis als het gaat om de vochtigheid ?

 

ik lees diverse getallen op internet.... de een zegt tussen 40 en 60 % de ander zegt 50 % is gewenst... ( perfect in het midden van eerste ) en zo verder...

 

we hebben in huis ( enkel beneden vloer ) last van veel stof , op 1 dag tijd vlokken al op de vloer...!! maar enkel op begane grond in woonkamer...

 

Boven dus niets.... zelfs na week bijna niets...

 

vochtigheid gemeten in woonkamer, 40 %.....

 

vloerverwarming ook aanwezig.... boven dus niet... Ik neem dus aan dat er een relatie ligt met de vochtigheid maar zeker ben ik niet.

 

wie helpt me op weg ?

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Aangezien luchtvochtigheid relatief samenhangt met de temperatuur in de ruimte zal deze altijd variëren.

In een afgesloten ruimte de temperatuur verlagen zal de luchtvochtigheid doen verhogen.

 

40 - 60 % luchtvochtigheid geeft een behaaglijk gevoel, ik zou mij daar verder geen zorgen over maken, tenzij je een Rembrandt of een Van Gogh aan de muur hebt hangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, bedankt

 

toch denk ik dat we ietwat aan de lage kant zitten doordat iedereen in huis aanwezig op de onderste verdieping last heeft van droge ogen...

 

en nee, Rembrandt of van Gogh hangt hier niet, past niet bij de picasso :P

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja kan maar zo, hier ook wel eens gehad met veel stoken en flink verwarmen, kan heel vervelend zijn.

 

Van die bakken aan de radiatoren hangen wil wel helpen, bij die blokkige huishoudwinkel gehaald meen ik..

Vu+ Ultimo4k

1 FBC DVB-C en 1 FBC DUAL DVB-S2X

OpenPli 7

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien luchtvochtigheid relatief samenhangt met de temperatuur in de ruimte zal deze altijd variëren.

In een afgesloten ruimte de temperatuur verlagen zal de relatieve luchtvochtigheid doen verhogen.

De hoeveelheid vocht, zeg maar het aantal "grammetjes" in die ruimte blijven hetzelfde.

 

40 - 60 % luchtvochtigheid geeft een behaaglijk gevoel, ik zou mij daar verder geen zorgen over maken, tenzij je een Rembrandt of een Van Gogh aan de muur hebt hangen.

Mag ik even aanvullen?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, bedankt

 

toch denk ik dat we ietwat aan de lage kant zitten doordat iedereen in huis aanwezig op de onderste verdieping last heeft van droge ogen...

 

en nee, Rembrandt of van Gogh hangt hier niet, past niet bij de picasso :P

Je zal je ook moeten realiseren hoe de ventilatie zich manifesteert.

 

In standaard woningen wordt er alleen afgezogen in de keuken, douche en het toilet.

Globaal 150, 50 en 25 m3 per huur. Deze lucht wordt aangezogen uit, veelal roosters

in de woon- en slaapvertrekken.

 

In die ventilatiestroom kan ook een stukje vochttransport zitten, swinters weinig,

zomers veel. Als je buiten die ventilatiestroom leeft zal je óók de luchtkwaliteit

anders ervaren. En ook de luchtsnelheid kan een rol spelen ivm verdampings-snelheid.

 

Het is dus niet alleen de temperatuur die een rol kan spelen in de ervaring.

 

Maar ook zijn mensen in de winterperioden meer gekleed en verdampen dan minder

via de oppervlakte van het lichaam, dus minder vochtinbreng in de luchthuishouding.

 

Je zou kunnen overwegen (als er niet gerookt wordt) om iets minder te ventileren

opdat er meer vocht in huis blijft.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is nu een gezond klimaat in huis als het gaat om de vochtigheid ?

 

ik lees diverse getallen op internet.... de een zegt tussen 40 en 60 % de ander zegt 50 % is gewenst... ( perfect in het midden van eerste ) en zo verder...

 

we hebben in huis ( enkel beneden vloer ) last van veel stof , op 1 dag tijd vlokken al op de vloer...!! maar enkel op begane grond in woonkamer...

 

Boven dus niets.... zelfs na week bijna niets...

 

vochtigheid gemeten in woonkamer, 40 %.....

 

vloerverwarming ook aanwezig.... boven dus niet... Ik neem dus aan dat er een relatie ligt met de vochtigheid maar zeker ben ik niet.

 

wie helpt me op weg ?

 

Heel herkenbaar ja.

Beneden zie je meteen stof. Boven pas als je de stofzuiger leegt. (hier geen gladde vloeren boven).

 

Zonder automatische airco is het bijna niet te doen om de vochthuishouding nauwkeurig te regelen.

De ene keer is het buiten vochtiger dan binnen en andersom, en daarbij komt nog de relatie tussen temperatuur en vocht.

 

Voor niet te veel geld kun je een rijtje sensoren aanschaffen en die bijv. aansluiten op een arduino, een heel klein hobbycomputertje van 2 tientjes. Je kunt dan alles meten en bijhouden/loggen op je computer.

Na een paar maanden loggen heb je dan alles in grafiekvorm en kom je tot de conclusie dat je meer moet ventileren als er visite is, de ene keer minder moet stoken, de andere keer weer meer, waterbakjes moet neerzetten,  ontvochtigers moet plaatsen en soms vaker moet stofzuigen dan anders. Je hebt sensoren die alles meten wat je maar wilt, co2, vocht, stof, temperatuur, stikstof, zuurstof, wat je maar wilt. Op je co2 grafiek kun je bijv. precies zien hoe laat en hoe vaak je 's nachts in de keuken een glas melk stond te drinken. Alles wat je uitademde zie je netjes terug in je logs. Goegel maar op Arduino, air quality, dust sensor, co2, hygro enz.

 

En na een tijdje realiseer je je dat het eigenlijk allemaal niet hoeft. Dat je een tussenweg moet vinden, dat een mens geen kasplantje is dat in een steriele gecontroleerde ruimte moet groeien. Dan print je onderstaand plaatje uit en gaat zelf ervaren waar jouw persoonlijke punt in dat plaatje zit in de hoop dat de rest van het gezin zich daar ook behaaglijk bij voelt. Het is de uitkomst van een onderzoek waarbij aan proefpersonen werd gevraagd wanneer ze zich behaaglijk voelden, leuk als leidraad:

 

aangepast door tesla
Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Zonder automatische airco is het bijna niet te doen om de vochthuishouding nauwkeurig te regelen.

De ene keer is het buiten vochtiger dan binnen en andersom, en daarbij komt nog de relatie tussen temperatuur en vocht...

 

Een automatische airco wil meestal niet veel meer zeggen dat er naast verwarmen

ook gekoeld wordt. In de zomer wil dat zeggen dat dat er ook wordt ontvochtigd.

Je mag aannemen dat er in de winter niet wordt gekoeld. Een airco (in woonhuizen)

is meestal niet ingericht om te bevochting.

Concreet? in de zomer zal het daarom minder vochtig zijn, in de winter dus geen

effect op de vochthuishouding.

 

@mapi

Dat er stof beneden is en niet boven zegt niet zoveel. Beneden, hier dus met

vloerverwarming, zie je het stof, boven, met vloerbedekking zal het stof blijven

"kleven" aan de vloerbedekking en zal het niet in vlokken ophopen. Daardoor zal

je stof i.c.m. vloerbedekking niet of nauwelijks zien. Als je echter je hand boven

langs een kast bijvoorbeel haalt zal je zien dat er boven wel degelijk stof is.

Zeker als boven ook de slaapvertrekken zijn welke een van de grootste

stofproducenten zijn.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja kan maar zo, hier ook wel eens gehad met veel stoken en flink verwarmen, kan heel vervelend zijn.

 

Van die bakken aan de radiatoren hangen wil wel helpen, bij die blokkige huishoudwinkel gehaald meen ik..

die bakken kan ik kopen maar met een vloerverwarming wordt het moeilijk iets te vinden waar ik ze aan moet hangen :eek:

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Googel eens op luchtbevochtiger

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal je ook moeten realiseren hoe de ventilatie zich manifesteert.

 

In standaard woningen wordt er alleen afgezogen in de keuken, douche en het toilet.

Globaal 150, 50 en 25 m3 per huur. Deze lucht wordt aangezogen uit, veelal roosters

in de woon- en slaapvertrekken.

 

In die ventilatiestroom kan ook een stukje vochttransport zitten, swinters weinig,

zomers veel. Als je buiten die ventilatiestroom leeft zal je óók de luchtkwaliteit

anders ervaren. En ook de luchtsnelheid kan een rol spelen ivm verdampings-snelheid.

 

Het is dus niet alleen de temperatuur die een rol kan spelen in de ervaring.

 

Maar ook zijn mensen in de winterperioden meer gekleed en verdampen dan minder

via de oppervlakte van het lichaam, dus minder vochtinbreng in de luchthuishouding.

 

Je zou kunnen overwegen (als er niet gerookt wordt) om iets minder te ventileren

opdat er meer vocht in huis blijft.

heb een open keuken met daarin een afzuigkap die een maximale afzuigcapaciteit heeft van....

1200 m³/h :crazy:  Ok die max gebruik ik bijna nooit maar merk dat bij gebruik ervan de vocht in % afneemt, dus dat daar een relatie ligt.

 

Hebben ondertussen een bak water geplaatst en de % zijn opgelopen met enkele %.

 

Wel bleek in de ochtend toen verwarming laag stond dat vocht 34% was... Later op de avond toen verwarming in was is dit opgelopen naar 40 %

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel herkenbaar ja.

Beneden zie je meteen stof. Boven pas als je de stofzuiger leegt. (hier geen gladde vloeren boven).

 

Zonder automatische airco is het bijna niet te doen om de vochthuishouding nauwkeurig te regelen.

De ene keer is het buiten vochtiger dan binnen en andersom, en daarbij komt nog de relatie tussen temperatuur en vocht.

 

Voor niet te veel geld kun je een rijtje sensoren aanschaffen en die bijv. aansluiten op een arduino, een heel klein hobbycomputertje van 2 tientjes. Je kunt dan alles meten en bijhouden/loggen op je computer.

Na een paar maanden loggen heb je dan alles in grafiekvorm en kom je tot de conclusie dat je meer moet ventileren als er visite is, de ene keer minder moet stoken, de andere keer weer meer, waterbakjes moet neerzetten,  ontvochtigers moet plaatsen en soms vaker moet stofzuigen dan anders. Je hebt sensoren die alles meten wat je maar wilt, co2, vocht, stof, temperatuur, stikstof, zuurstof, wat je maar wilt. Op je co2 grafiek kun je bijv. precies zien hoe laat en hoe vaak je 's nachts in de keuken een glas melk stond te drinken. Alles wat je uitademde zie je netjes terug in je logs. Goegel maar op Arduino, air quality, dust sensor, co2, hygro enz.

 

En na een tijdje realiseer je je dat het eigenlijk allemaal niet hoeft. Dat je een tussenweg moet vinden, dat een mens geen kasplantje is dat in een steriele gecontroleerde ruimte moet groeien. Dan print je onderstaand plaatje uit en gaat zelf ervaren waar jouw persoonlijke punt in dat plaatje zit in de hoop dat de rest van het gezin zich daar ook behaaglijk bij voelt. Het is de uitkomst van een onderzoek waarbij aan proefpersonen werd gevraagd wanneer ze zich behaaglijk voelden, leuk als leidraad:

attachicon.gifklimaatonderzoek2.jpg

handig grafiekje, dank

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een automatische airco wil meestal niet veel meer zeggen dat er naast verwarmen

ook gekoeld wordt. In de zomer wil dat zeggen dat dat er ook wordt ontvochtigd.

Je mag aannemen dat er in de winter niet wordt gekoeld. Een airco (in woonhuizen)

is meestal niet ingericht om te bevochting.

Concreet? in de zomer zal het daarom minder vochtig zijn, in de winter dus geen

effect op de vochthuishouding.

 

@mapi

Dat er stof beneden is en niet boven zegt niet zoveel. Beneden, hier dus met

vloerverwarming, zie je het stof, boven, met vloerbedekking zal het stof blijven

"kleven" aan de vloerbedekking en zal het niet in vlokken ophopen. Daardoor zal

je stof i.c.m. vloerbedekking niet of nauwelijks zien. Als je echter je hand boven

langs een kast bijvoorbeel haalt zal je zien dat er boven wel degelijk stof is.

Zeker als boven ook de slaapvertrekken zijn welke een van de grootste

stofproducenten zijn.

 

Momenteel dus in "koude" periode in de ochtend 34 % welke oploopt tot avond 40 %.... dat beloofd dan wat voor de zomer...

 

Boven is inderdaad stof. bij wrijven over kast is het natuurlijk aanwezig maar beneden, waar vloerverwarming is ( relatie ermee ? ) is binnen 1 dag al vlokvorming..... dat lijkt me wat snel.....

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...