gors Geplaatst: 2 december 2014 Geplaatst: 2 december 2014 niet overdrijven met de besparing, met die 4 TL lampen zal je per dag -12 uur verlichting- rond de 25 cent verbruiken. Zelfs als je er zou in lukken 20 cent per dag te besparen weegt dit niet op tegenover het verbruik van de verwarming van het aquarium of het verbruik van jouw pc om te internetten enz..Ik denk dat het nog iets te vroeg is om vollop voor LEDs te gaan, ze verbeteren nog alle dagen en zullen ook nog dalen in prijs vermoed ik.
bbyou Geplaatst: 2 december 2014 Geplaatst: 2 december 2014 hier kun je precies uitrekenen wat je per jaar kwijt bent, http://watt-kosten-berekenen.gebruikmaar.nl/
muppet Geplaatst: 2 december 2014 Auteur Geplaatst: 2 december 2014 niet overdrijven met de besparing, met die 4 TL lampen zal je per dag -12 uur verlichting- rond de 25 cent verbruiken. Zelfs als je er zou in lukken 20 cent per dag te besparen weegt dit niet op tegenover het verbruik van de verwarming van het aquarium of het verbruik van jouw pc om te internetten enz..Ik denk dat het nog iets te vroeg is om vollop voor LEDs te gaan, ze verbeteren nog alle dagen en zullen ook nog dalen in prijs vermoed ik. Als ik de verwarming uitdoe dan duurt een paar uur voor het echt begint te zakken je moet de omgevings temperatuur ook mee rekenen. Het voordeel van tl buizen is wel dat ze het water verwarmen door het licht. vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird Vu+ solo - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor
theparasol Geplaatst: 2 december 2014 Geplaatst: 2 december 2014 niet overdrijven met de besparing, met die 4 TL lampen zal je per dag -12 uur verlichting- rond de 25 cent verbruiken. Zelfs als je er zou in lukken 20 cent per dag te besparen weegt dit niet op tegenover het verbruik van de verwarming van het aquarium of het verbruik van jouw pc om te internetten enz..Ik denk dat het nog iets te vroeg is om vollop voor LEDs te gaan, ze verbeteren nog alle dagen en zullen ook nog dalen in prijs vermoed ik. 365*25 = 91 euro en 25 eurocenten: dat vindt ik wel de moeite waard!
muppet Geplaatst: 3 december 2014 Auteur Geplaatst: 3 december 2014 Klopt iedereen maakt deze fout lampen staan de hele dag aan de verwarming niet. Tl kost mij rond de 70 euro led rond de 15 euro per naand reken maar eens uit. vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird Vu+ solo - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor
gors Geplaatst: 3 december 2014 Geplaatst: 3 december 2014 http://ec.europa.eu/energy/lumen/wizard/index_nl.htm volgens hen verbruikt op dit ogenblik een TL of LED equivalent aan een gloeilamp van 150W- 2150 lumen ongeveer evenveel. Ik neem wel aan dat de evolutie snel gaat maar het zal nog een tijdje duren voor een LED op termijn voordeliger uitvalt. Neem zoals altijd de verkoopspraatjes met een korreltje zout. In de praktijk gaat een electronisch gestuurde TL trouwens langer mee dan een led verlichting die in dit geval uit veel leds ( MTBF!!) bestaat. Wat bedoel ik: een bestaande goed werkende TL verlichting van een aquarium zou ik niet nodeloos vervangen. De vooropgestelde besparingen wegen niet op tegen het risico dat je loopt door een onaangepast licht spectrum op een zeer gevoelig milieu. Het is bovendien een beetje als in België vragen om de gsm lader niet te gebruiken op spitsuren. Tot slot: steek eens een LED ipv een spaarlamp in bijvoorbeeld een staanlamp in jouw woonruimte en oordeel na een paar dagen wat er gezelligst is. Zorg er zeker voor dat je de lamp zelf niet ziet of het is helemaal een ramp. Maar terug, met de tijd zal dat wel in orde komen.
muppet Geplaatst: 3 december 2014 Auteur Geplaatst: 3 december 2014 We zullen zien ik ben ook heel voorzichtig met aanschaf van led vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird Vu+ solo - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor
Moderator wiz Geplaatst: 3 december 2014 Moderator Geplaatst: 3 december 2014 toen wij de keuken hebben verbouwd moest de tl er ook aan. Er hing een 30 Watt tl lamp, en er is een 3 pits spot geplaatst met van die philips buizen spotjes erin. De eerste lamp sneuvelde al binnen een jaar, en daar heb ik led lampen in geschroefd. Ook die zijn inmiddels gesneuveld, dus qua levensduur halen ze het nog bij lange na niet bij de tl buis die er eerst hing. Had ik het ding maar nooit weg gedaan VU+ Duo4kSe met VTi VU+ duo2 met VTi Triax 78, astra 1,2,3, HB
muppet Geplaatst: 3 december 2014 Auteur Geplaatst: 3 december 2014 Een led lamp heeft een hele vlakke spanning nodig als je dat niet hebt dan heb je ze zo stuk het ligt ook aan waar je ze haalt we hebben ze wel eens bij een drogisterij keten gehaald daar waren ze zo stuk de lampen die we bij de duitse winkel met blauw logo beginnend met a halen die doen het altijd goed. Bij ons op het werk heb ik gu10 spotjes in de hal neergehangen 30 stuks allemaal bij de winkel met de blauwe logo vandaan deze spotjes draaien al vanaf kerst 2012 10 uur per dag en er is nog geen1 stuk.. Op een gegeven moment gaat de licht sterkte wel achteruit maar dat heb je altijd met tl's ook. vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird Vu+ solo - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor
gors Geplaatst: 4 december 2014 Geplaatst: 4 december 2014 Voor LEDs gebruikt men stroomsturing, die hebben helemaal geen vlakke spanning nodig. Ik heb hier een doosje waarop staat: 200-250 V. Goedkope armaturen bevatten naast een aantal Leds een bruggelijkrichter en een serie(stroombegrenzings)weerstand. Je kan op die manier trouwens gemakkelijk experimenteren, maar doe het op laagspanning. Uit een defekte LED armatuur kan je gemakkelijk veel goede Leds recupereren. Stel je hebt een kapotte armatuur 3W met 60 LEDs, dus 50 mW per LED. Over een powerled staat ongeveer 3,4 V, dus moeten we ongeveer 14 mA hebben. Als we 3 leds in serie aansluiten op een (gerecupereerde) 12 V adaptor moeten we 2 V droppen over de (in serie geschakelde) bergrenzingsweerstand en dit geeft ons 143 ohm. In de E6 reeks dus 150 ohm. Alles veilig afgerond. Leuk en veilig voor een aquarium, je verdeelt de LEDs naar eigen goeddunken. Sommige (printer, computer..) adaptors geven rond de 30 V, daarmee kan je dus bijvoorbeeld 8 LEDs in serie schakelen, wel de weerstand opnieuw uitrekenen.
muppet Geplaatst: 4 december 2014 Auteur Geplaatst: 4 december 2014 De eerste leds gingen snel kapot hier in nederland omdat er teveel storing op het lichtnet zit. Hoe en wat maakt mij niks uit dit is wat ik weet. vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird Vu+ solo - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor
Psychosammie Geplaatst: 4 december 2014 Geplaatst: 4 december 2014 Tl kost mij rond de 70 euro led rond de 15 euro per naand reken maar eens uit. Nou dat heb ik maar eens gedaan. Maar met 4 TL buizen van 20 watt en 10 branduren per dag kom je op 70 euro per jaar, niet per maand. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
muppet Geplaatst: 4 december 2014 Auteur Geplaatst: 4 december 2014 Excuses je hebt gelijk het is 70 per jaar tegenover 15 euro per jaar vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird Vu+ solo - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor
gors Geplaatst: 4 december 2014 Geplaatst: 4 december 2014 let er op dat ik geschreven had: " zelfs als je er zou in slagen 20 cent per dag te besparen", misschien in een verre toekomst. Heb juist eens vergeleken: TL 30 W 2400 lumen +/- 5 €, LED 6 W 520 lumen. Met 5 dergelijke LED lampen verbruik je dus evenveel en heb je 200 lumen meer. Afhankelijk van de winkel kosten die leds 50 tot 75 €! Wanneer recupereer je jouw investering??? Om je de berekeningen te besparen: voor het besproken aquarium zou je per jaar ongeveer 5€ minder verbruiken. Ik vergelijk 2 TL tegenover 9 LEDs
muppet Geplaatst: 5 december 2014 Auteur Geplaatst: 5 december 2014 Heel simpel de adapter neemt maar 0.8 amphere dat maal 220 kom je op uit mijn hoeft ergens rond de 17 watt. Je moet het wattage van de adapter nemen niet het wattage van de lampen. vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird Vu+ solo - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen